betydelsen av Stockholm
- sibiriska tigern
- Medlem
Olof Stille, från Penningby i Roslagen, anses vara en av de första kolonisatören i Amerika, landsteg 28 mars 1638...
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 3 gånger.
- sibiriska tigern
- Medlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Såvitt jag kan se är TÌdhkumi runristare, säkert en mycket aktad man på den tid det begav sig. Att han därför skulle varit någos sorts grundläggare av Stockholm kan man knappast ta för givet. Det finns en viss namnlikhet, men vi vet inte ens om Stocholm från början kallades just Stockholm. Det är i handlingar efterlämnade av Birger Jarl som Stockholm först omnämns och därmed är det inte tvärsäkert, att just han grundlagt vår huvudstad. Fast man kan nog anse honom vara en lika god, eller bättre kandidat än vår vän runristaren.elof skrev:Om vi temporärt glömmer bort teorin om Stokholm från 1252, d.v.s. en bildning av stokker, 'stock' och holmber, 'liten ö', och utgår från hövdingen(?) Tidhkomi, 'komma i tid', så omtalas samma person på följande runstenar:Kanske var det inte Birger Jarl som grundade Stockholm, utan låt säga en vikingahövding vid namn Tuckulmi/Tidhkomi
*Södermanlands län
**Sö205 - Överselö kyrka
***Ingjaldr and VÈseti and Steinulfr, they raised the stone in memory of Karl, their father; and Gillaug in memory of her husbandman; and Inga in memory of her son; and Erngeirr in memory of his brother. ¡sbjÙrn and TÌdhkumi cut the runes. ”roekja(?) painted(?).
*Upplands län
**U733 - Villberga sn, Hässleby, <dagger> (bortförsummad)
***Thorsteinn(?) had ... raised ... his good son. TÌdhkumi cut.
**U742 - Borglösa sn, Myrbry
***Ari had (this made) in memory of Osyrg, his father. TÌdhkumi carved the runes.
**U759 - Enköpings kyrka (S:t Ilian), nu i Afzeliusparken
***Brynjulfr(?) and Hrefningr(?) and Sigvaldi had this stone raised in memory of ¡sgeirr, their father. May Lord God help his spirit better than he has deserved. TÌdhkumi carved these runes.
**U771 - Vårfrukyrka sn, Tjuråker, Ristningbro
***Hallsteinn had the stone cut in memory of <esmon> ... Saxi ... his son. TÌdhkumi cut this stone.
**U775 - Enköping-Näs sn, Väppeby, nu vid Hjulsta
***VÈdjarfr had this stone raised in memory of ¡sgeirr(?) and in memory of Sveinn; and (with) VÈgerdhr, they had the landmark made. TÌdhkumi carved these runes.
**U828 - Fittja sn, Bodarna, Fittja by.
***Gagr(?) and H·kon had the stone cut and the bridge made in memory of ErngÌsl, their good father. May God help his soul. TÌdhkumi cut this stone.
Samtliga förekomster:
Nom. ti<thorn>kum Sö75; ti<thorn>kumi Sö187, U759, U771; t(i)[<thorn>k]umi U828; t[i<thorn>k]umi U775; ti[<thorn>kumi] Sö293; [ti<thorn>kumi] Sö205, U733<dagger>; ---kumi U742
Ack.(t)i<thorn>kuma U88; ti<thorn>(k)uma U103
[thorn och dagger verkar inte fungera...]
----
Idékällor, förutom ortnamnslexikon och äldre faksimiler av korrespondansbrev:
* http://www.nordiska.uu.se/forskning/samnord.htm - Rundatabas, transkriptioner och översättningar av runstenar
* http://www.sofi.se/SOFIU/runlex/ - Nordiskt runnamnslexikon
* http://hemsidor.torget.se/users/j/jaow/runrfort16.pdf - Runristningsförteckning, "Runlexikonhemsidan"
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- sibiriska tigern
- Medlem
Stockholm - tysk hansastad
Intressant att läsa igenom hel denna traden, känslorna gar heta pa skalman:)
Lat mig taga plats i denna radda av fantasifulla spekulationer och gissningar? För rätt länge sedan tröttnade jag pa de ganska krystade förklaringar jag läst, med mer eller mindre kluriga förslag, som inte direkt gav nagon lättköpt förklaring.
Först efter att ha bott nagra ar i tyskland, och hört ordet holm användas ibland, samt efter att ha tagit batfärjan mellan Trelleborg och Rostock började min personliga teori klarna.
Jag tror inte ett smack pa nagon urguisk/nordisk sprakförklaring eller legender om att nan suttit pa en stock som flöt iland pa en holme.
Jag tror mer pa att Birger jarl och hans farbror Brosa under förhandlingarna i Lybeck pa 1240-talet gav tyskarna en mycket stor frihet vid grundandet av denna hansastad. Makten delades mellan tyskar och svenskar ända till 1471 och var säkert fram till renässansen framför allt bebodd av hanseater snarare än folk fran svenska vischan. Det borde vara plausibelt att Hansan namngav denna sin skapelse, en hanseatisk stad pa en ö pa svenska kusten där förut getter förmodligen innehaft populationsrekorden. Jag tror alltsa att namnet Stockholm bör sökas i tyskan, med lupp pa systerstaden Rostock, och med förstoringsglas pa holm, som är nagon typ av stödjande verktyg eller ok, om jag minns rätt, möjligen associerande till palar.
Lat mig taga plats i denna radda av fantasifulla spekulationer och gissningar? För rätt länge sedan tröttnade jag pa de ganska krystade förklaringar jag läst, med mer eller mindre kluriga förslag, som inte direkt gav nagon lättköpt förklaring.
Först efter att ha bott nagra ar i tyskland, och hört ordet holm användas ibland, samt efter att ha tagit batfärjan mellan Trelleborg och Rostock började min personliga teori klarna.
Jag tror inte ett smack pa nagon urguisk/nordisk sprakförklaring eller legender om att nan suttit pa en stock som flöt iland pa en holme.
Jag tror mer pa att Birger jarl och hans farbror Brosa under förhandlingarna i Lybeck pa 1240-talet gav tyskarna en mycket stor frihet vid grundandet av denna hansastad. Makten delades mellan tyskar och svenskar ända till 1471 och var säkert fram till renässansen framför allt bebodd av hanseater snarare än folk fran svenska vischan. Det borde vara plausibelt att Hansan namngav denna sin skapelse, en hanseatisk stad pa en ö pa svenska kusten där förut getter förmodligen innehaft populationsrekorden. Jag tror alltsa att namnet Stockholm bör sökas i tyskan, med lupp pa systerstaden Rostock, och med förstoringsglas pa holm, som är nagon typ av stödjande verktyg eller ok, om jag minns rätt, möjligen associerande till palar.
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 1 gånger.
- sibiriska tigern
- Medlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Beträffande detta ämne anser "Fråga biblotikarien"
http://www.fragabiblioteket.se/search.a ... artat=2151
följande:
"Fakta ur boken Ortnamn i Uppland av Karin Calissendorff s.83:
Vår huvudstads namn är inte känt förrän vid mitten av 1200-talet. Platsen tycks ganska hastigt ha blivit en ort av betydelse. Som många andra tätorter i Mälardalen ligger Stockholm vid ett åsgenombrott. Mälarens utlopp bryter ju här igenom Stockholmsåsen. Gränsen mellan Uppland och Södermanland går genom Staden (som Gamla stan förr kallades, till skillnad från malmarna). Är då Stock- att betrakta som gränsstock? Det är ett av de förslag som har förts fram. Språkligt sett är namnet enkelt men ändå kan det inte sägas vara säkert tolkat.
Vilken holme var den första Stockholmen? Somliga anser att det måste vara Gamla Stan, som kallades Holm av hanseaterna och blev Holmia på latin. Andra menar att det kan ha varit en av de tre små holmarna norr därom som fick heta Helgelandsholmen.
För Stock har betydelserna ”förpålning” och ”stubbe” bla. föreslagits. Då stock- i ortnamn vanligesn avser vågräta stockar är betydelser som ”avspärrning med sammankedjade stockar” eller ”bro” mer troliga........
Intet hindrar dock att namnet i likhet med många andra Stockholm(en) är ett naturnamn och inte syftar på någon mänsklig verksamhet utan betyder ”holmen där stockar samlas eller flyter förbi”.”
Dessutom:
I boken ”Stockholm” av Arne Norlin s.5 samt i Tallerud: ”Fakta om Stockholm under 800 år”
s. 10 finner du en förklaring över vad namnet Stockholm kan härledas från.Båda böckerna är riktade till barn på mellanstadiet så det
är korta förklaringar."
Hälsningar
Christer Samuelsson
http://www.fragabiblioteket.se/search.a ... artat=2151
följande:
"Fakta ur boken Ortnamn i Uppland av Karin Calissendorff s.83:
Vår huvudstads namn är inte känt förrän vid mitten av 1200-talet. Platsen tycks ganska hastigt ha blivit en ort av betydelse. Som många andra tätorter i Mälardalen ligger Stockholm vid ett åsgenombrott. Mälarens utlopp bryter ju här igenom Stockholmsåsen. Gränsen mellan Uppland och Södermanland går genom Staden (som Gamla stan förr kallades, till skillnad från malmarna). Är då Stock- att betrakta som gränsstock? Det är ett av de förslag som har förts fram. Språkligt sett är namnet enkelt men ändå kan det inte sägas vara säkert tolkat.
Vilken holme var den första Stockholmen? Somliga anser att det måste vara Gamla Stan, som kallades Holm av hanseaterna och blev Holmia på latin. Andra menar att det kan ha varit en av de tre små holmarna norr därom som fick heta Helgelandsholmen.
För Stock har betydelserna ”förpålning” och ”stubbe” bla. föreslagits. Då stock- i ortnamn vanligesn avser vågräta stockar är betydelser som ”avspärrning med sammankedjade stockar” eller ”bro” mer troliga........
Intet hindrar dock att namnet i likhet med många andra Stockholm(en) är ett naturnamn och inte syftar på någon mänsklig verksamhet utan betyder ”holmen där stockar samlas eller flyter förbi”.”
Dessutom:
I boken ”Stockholm” av Arne Norlin s.5 samt i Tallerud: ”Fakta om Stockholm under 800 år”
s. 10 finner du en förklaring över vad namnet Stockholm kan härledas från.Båda böckerna är riktade till barn på mellanstadiet så det
är korta förklaringar."
Hälsningar
Christer Samuelsson
Maste fraga, eftersom ett sadant djuplodande engemang kring runristare mm uppvisats, med en smula milt sagt perifera beröringspunkter till hansastadens bildning kanske, har nagon kollat om breven - som beskriver bildandet - gar att finna idag?
Förmodar att de är pa latin, (därav Holmia) gar det att fa fram en översättning?
De har, tror jag, daterats till innan 1252 och är skickade fran Birger Magnusson och hans son Valdemar Birgersson, samt underskrivna och bevittnade av släktingarna (aterkommer med deras namn) och biskopar.
vad gäller holm som suffix pa herrgardar och slott har jag för mig att det antyder tidigare vattengravar. Är slottet bara kringflutet pa ena sidan, eller det är byggt pa en udde i vattent, kallas de gardsnamn-hammar
Förmodar att de är pa latin, (därav Holmia) gar det att fa fram en översättning?
De har, tror jag, daterats till innan 1252 och är skickade fran Birger Magnusson och hans son Valdemar Birgersson, samt underskrivna och bevittnade av släktingarna (aterkommer med deras namn) och biskopar.
vad gäller holm som suffix pa herrgardar och slott har jag för mig att det antyder tidigare vattengravar. Är slottet bara kringflutet pa ena sidan, eller det är byggt pa en udde i vattent, kallas de gardsnamn-hammar
Är "Helgelandsholmen" ett skrivfel? Hade för mig att "Helgeandsholmen" kommer från Helgeandshus, dvs. den Helige Andes hus, som var någon sorts kloster med medicinsk inriktning.Christer Samuelsson skrev: "Andra menar att det kan ha varit en av de tre små holmarna norr därom som fick heta Helgelandsholmen.
Rostock har sin motsvarighet i västslaviska språk (t ex tjeckiska Roztoky nära Prag) och betyder "utflöde" eller "översvämningsområde".elof skrev:Vet man ungefär vad Rostock betyder?
När jag var liten lärde jag mig att Stockholm hade samma ursprung som Stegeborg (utanför Söderköping) och Stäkeholm (utanför medeltidens Västervik, d v s nuvarande Gamleby), nämligen en (befäst) holme i ett stäk (=trångt sund) med huvudfunktionen att skydda någon viktig plats längre in i landet. För Stockholms del skulle det naturligtvis i så fall vara Sigtuna, eller varför inte hela Mälardalen? I takt med indtroduktionen av djupgående båtar samt kanske strandförskjutningen blev det mer bekvämt att i fallen Stockholm och Västervik flytta handeln ut till själva fästet.
/ Probstner
- Olof Ekström
- Medlem
Olof Ekström skrev:Hegeandsholmen skulle det stå.
Gjorde en liten googling, fick ngt fler träffar än jag väntat mig, så det är tydligen fler än bibliotekarien som halkat på tangenterna - eller är det en ny folketymologi i vardande?
Havererade datorer är ett otyg, hoppas det ordnar upp sig för CS.
- Olof Ekström
- Medlem