För att du kallade några folk för lågpannade som jag associerade med samer?Christer Samuelsson skrev:Ge tillbaka för vad?edit: ursprungligen använde jag tattareförening för hansaförbund, och tattare för konungens män, bara för ge tillbaka litegrann.
Hälsningar
Christer Samuelsson
Sedan är det väl så här att man i litteratur från 1200-talet började förknippa sig med folkstammar som omnämns av antikens författare, t.ex. Tacitus. Så du menar att alla de stammar som beskrivs av t.ex. Tacitus är urgermanspråkiga? Hur förklarar du att svenska, norska och danska är så lika, men att det finns tre olika språk i norr på en yta lika stor som skåne? För mig spelar det mindre roll vilka dessa stammar var, vilket språk de talade, kroppslängd, o.s.v. men när självaste tyskarna (germanerna) är enligt vissa uppkallade efter en icke-germanspråkig stam, kan man väl fråga sig?
Sedan har det väl på felaktiga grunder smygit sig in "germanska" i det svenska språket, när det enligt rasbiologiska åsikter avsedde tyskar, vilka var överställda skandinavier, i sin tur överställda samer, o.s.v. Äldre litteratur framhåller tydligt att med skandinavier avses sådana personer som inte är samer, däremot omtalas det mindre om germaner. Men i tysk litteratur framgår det ganska tydligt att germaner är överställda skandinavier. Det här kanske har förrändrats med tiden i och med Nationalencyklopedins användning av "german, " jag vet inte.