Brittisk ljuddämpad pistol.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 11:02

hangatyr skrev:trixet är väl, så vitt jag förstår att sänka kulans hastighet under ljudets samt ta bort knallen av skottet? Så finns det verkligen tillräckligt med anslagsenergi kvar efter ljuddämpningen att ta kål på någon om man inte träffar huvudet?
Det är därför man ofta går upp i kaliber på ljudämpade vapen, en 22 long kula under ljudhastigheten har nog ingen vidare anslagsenergi - däremot vill inte jag stå i vägen för en .45.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juli 2004, 11:07

hangatyr skrev:trixet är väl, så vitt jag förstår att sänka kulans hastighet under ljudets samt ta bort knallen av skottet? Så finns det verkligen tillräckligt med anslagsenergi kvar efter ljuddämpningen att ta kål på någon om man inte träffar huvudet?
Bl a normalladdad .45ACP är subsonisk i de flesta konfigurationer redan från början (en förklaring till varför den är rätt poppis i dämpade vapen, man behöver inte kompromissa effektiviteten)...

Man ökar oftast kulvikten när man ska skjuta ljuddämpat (undantag t ex MP5SD, som är specialdesignad för att skjuta NATO's standard-nia och använder just "gasblödning" för att sakta ner, eller, förhindra överljudsacceleration), och bibehåller därmed så mycket energi i kulan som möjligt.

Sen finns det idag en hel drös med dämpare som endast tar bort gasexpansionen, dels för att skona skyttars hörsel vid inomhusstrid, men även för att ljudknallen är svårare att rikta, samt att borttagandet/minimeringen av mynningsflamman tillsammans med detta gör skytten svår att lokalisera, framförallt på nätter och på avstånd.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 juli 2004, 12:27

tackar för infon, allihopa!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juli 2004, 13:08

Beror naturligtvis på v a r man träffar målet, redan chocken av en träff med en liten lätt projektil medger ofta nog verkan och förvirring i målet för att kunna få in ytterligare 2-3 träffar. Chocken av tre eller flera träffar i en människokropp inom loppet av en eller två sekunder - tycks negera kaliberfaktorn en hel del - och relegera offret till kategorin 'ofarligt'. Om nödvändigt ges sedan s.k. 'fångskott' - vilket sänder den olycklige till sina förfäder.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 juli 2004, 13:31

Förvånade nog som jag uppfattat så räcker en vanlig 22 long ganska långt för att kunna nedkämpa någon. Men iofs så har poliser ( enl. en källa som jag hört av ) kunnat sätta 17 skott i någon utan direkt verkan. Det 18:e skottet fick polisen i fråga sätta i huvudet för att få stopp på personen som var rejält påtänd.
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juli 2004, 14:04

MD 650 - du har alldeles rätt, .22LR har dödat - troligen fler individer - än någon annan patron. Jag har oxaa läst om polisoffret med 15 eller var det 17 träffar, som fortfarande levde... Ibland var det i Hongkong, ibland i Kuala Lumpur....Det var definitivt inte i USA. Man månde fråga sig om sagda polisstyrkas skjututbildning enbart gällde att 'träffa sjön från en roddbåt' eller om de hade utrustats med en sällsynt cache av Österrikiska Pfannl - pistoler i kalibern 2,7mm Kolibri?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juli 2004, 15:25

varjag skrev:MD 650 - du har alldeles rätt, .22LR har dödat - troligen fler individer - än någon annan patron. Jag har oxaa läst om polisoffret med 15 eller var det 17 träffar, som fortfarande levde... Ibland var det i Hongkong, ibland i Kuala Lumpur....Det var definitivt inte i USA. Man månde fråga sig om sagda polisstyrkas skjututbildning enbart gällde att 'träffa sjön från en roddbåt' eller om de hade utrustats med en sällsynt cache av Österrikiska Pfannl - pistoler i kalibern 2,7mm Kolibri?
Det mest berömda exemplet är faktiskt från USA, och det var tre synnerligen välutbildade FBI-agenter som råkade ut för händelsen. Två av dom dog, medan den tredje (också han skadeskjuten) avslutade eldväxlingen genom att gå fram till bilen och satte ett skott i skallen på den siste (de var två från början) av brottslingarna (tränad USMC Recon förresten) försökte starta för att fly från platsen.

Det finns ett annat exempel från Miami där en PCP-påverkad 150-kilos man stod upp (ett tag) efter tre(!) torsoträffar från 12g 00...

I båda dessa fall påpekas i obduktionsprotokollen att dessa män var döende långt innan de slutade kämpa, men att chockverkan av diverse orsaker uteblivit.

Det enda sättet att få säker knallfall på denna typ av motståndare är nervskada (alltså, i stort sett hjärna eller ryggradsträffar med pistol och de flesta karbin och gevärskalibrar).

I slutändan är det alltid skottplacering, skottplacering och åter skottplacering som räknas. Bra stridsskyttar kan sin anatomi.
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juli 2004, 15:29

varjag skrev:MD 650 - du har alldeles rätt, .22LR har dödat - troligen fler individer - än någon annan patron.
Då räknar du med mord och självmord, där det snarare är tillgången som avgör vad som används, inte effektiviteten. Jag kan nog samtidigt påstå att antalet överlevande bland de som någon gång blivit skjutna överrepresenteras av de som utsatts för .22LR och liknande "plinkers". ;)

Men nej, .22LR är inte någon leksakspatron på något sätt...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 15:44

Var det en 22 long eller kort som Reagan sköts med?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 juli 2004, 17:08

Hans skrev:Var det en 22 long eller kort som Reagan sköts med?

MVH

Hans
Hinckley använde en Röhm RG-14 i .22LR... laddad med en Italiensk exploderade expanderande kultyp kallad Devastator (kvicksilverfulminatladdad tror jag) som inte fungerade.

sben
Medlem

Inlägg av sben » 21 augusti 2004, 20:27

Ett annat exempel samuraj svärds mannen i Malmö någon gång på 80-talet som sprang runt med en massa kulor i kroppen innan han fick ett dödande skott i huvudet, tror jag. Det var efter det som polisen bytade vapen.

Skriv svar