Apocalypse Now Redux, SVT2 lördag 21.15

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Apocalypse Now Redux, SVT2 lördag 21.15

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 juli 2004, 20:36

SVT skrev: Bild

Apocalypse Now Redux
(Apocalypse Now Redux)
Amerikansk långfilm från 1979 och 2001. Saigon under Vietnamkriget.
Kapten Villard får i uppdrag att bege sig uppför floden för att eliminera en
galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Baserad på en roman av
Joseph Conrad, Mörkrets hjärta. "Apocalypse Now" är än idag en av
filmhistoriens mest visionära och hyllade mästerverk. Denna version är
53 minuter längre än originalet och innehåller en mängd nya scener.


Regi: Francis Ford Coppola.

I rollerna:
Marlon Brando
Robert Duvall,
Martin Sheen ´
Frederic Forrest
Laurence Fishburne
Dennis Hopper
Harrison Ford, m.fl.
Källa:SVT

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 23 juli 2004, 22:27

"I love the smell of Napalm in the morning" ett av filmvärldens stora citat :-)

Grymt bra film.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 23 juli 2004, 22:34

Filmen "Heart of Darkness" som bygger på samma bok är också bra.

/Marcus

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 23 juli 2004, 22:43

Faktiskt aldrig hört talas om. Var dag lär man sig något nytt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 juli 2004, 23:21

maal skrev:"I love the smell of Napalm in the morning" ett av filmvärldens stora citat :-)

Grymt bra film.
Ja, det är det, och det är den säkert. Har aldrig sett så långt. Mest för respekt för min familj som inte gillar den. Men nu har jag en egen TV, så nu ska jag också få känna lukten av napalm på morgonen. :D
Marcus Wendel skrev:Filmen "Heart of Darkness" som bygger på samma bok är också bra.

/Marcus
Jasså minsann, det är kanske något man ska hålla utkik efter om man är själv nån kväll och inget vettigt går på TV. :D

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 maj 2004, 21:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Tyrant » 23 juli 2004, 23:33

Mycket, mycket bra film.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 juli 2004, 23:34

För er som inte kan vänta på att höra citatet kan ni hitta det här. :)

Längst upp, går inte att missa. Något ihoptryckt, det verkar vara början och slutet bara, men frasen "I love the smell of napalm in the morning" är iallafall med. :D

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 juli 2004, 20:25

Om en 45 minuter börjar den. :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 24 juli 2004, 20:35

Om jag klarar se hela utan att somna i slutet ska jag fira :D

Den är låååång.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 juli 2004, 20:39

Jag vet inte om jag ens borde se hela då min buss går vid 13-tiden imorgon. (Vilket gör att jag missar Hornblower!!! :x Är ett stort fan av serien om ni inte märkt det. :))

Det är m¨ånga stora namn i filmen, det är klart. Vilken roll spelar Forden? :)

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 25 juli 2004, 00:46

Wow den var helt underbar, perfekt använding av musiken man kunde verkligen käna terrorn specielt när dem avr vid bron.
Mycket bra skådelspelar instats av alla specielt Martin Sheen han var lysnade i Sin roll som Captian.Willard.
JAg ger den fem av fem en fråga är orginalet bättre en redux?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 juli 2004, 00:52

Jösses, tunga allegorier! Inget för de som tror att filmen bara består av coola helikopteranfall (även om den scenen är lysande). Jag har bara sett filmen i sin helhet (gamla versionen) någon gång eller två, och så vitt jag kunde bedöma, så var scenen med Playmates i det havererade lägret samt den franska biten nya scener. Man kan se filmen som en allegori över västvärldens kollaps, med missriktade militära interventioner, porr, droger och nöjeslystnad, men hur sökandet efter renhet kan slå över. En film att långsamt smälta.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 25 juli 2004, 00:56

En film att långsamt smälta.
Onekligen...
"Heart of Darkness" skulle väl också sändas snart? Nästa vecka?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 juli 2004, 01:01

J. Björkman skrev:
En film att långsamt smälta.
Onekligen...
"Heart of Darkness" skulle väl också sändas snart? Nästa vecka?
I morgon söndag tyckte jag att de sa.

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 maj 2004, 21:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Tyrant » 25 juli 2004, 02:34

B Hellqvist skrev:Jösses, tunga allegorier! Inget för de som tror att filmen bara består av coola helikopteranfall (även om den scenen är lysande). Jag har bara sett filmen i sin helhet (gamla versionen) någon gång eller två, och så vitt jag kunde bedöma, så var scenen med Playmates i det havererade lägret samt den franska biten nya scener. Man kan se filmen som en allegori över västvärldens kollaps, med missriktade militära interventioner, porr, droger och nöjeslystnad, men hur sökandet efter renhet kan slå över. En film att långsamt smälta.
Håller med dig. Scenen vid matbordet hos den franska familjen är verkligen gripande.

Skriv svar