Källa:SVTSVT skrev:
Apocalypse Now Redux
(Apocalypse Now Redux)
Amerikansk långfilm från 1979 och 2001. Saigon under Vietnamkriget.
Kapten Villard får i uppdrag att bege sig uppför floden för att eliminera en
galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Baserad på en roman av
Joseph Conrad, Mörkrets hjärta. "Apocalypse Now" är än idag en av
filmhistoriens mest visionära och hyllade mästerverk. Denna version är
53 minuter längre än originalet och innehåller en mängd nya scener.
Regi: Francis Ford Coppola.
I rollerna:
Marlon Brando
Robert Duvall,
Martin Sheen ´
Frederic Forrest
Laurence Fishburne
Dennis Hopper
Harrison Ford, m.fl.
Apocalypse Now Redux, SVT2 lördag 21.15
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Apocalypse Now Redux, SVT2 lördag 21.15
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Ja, det är det, och det är den säkert. Har aldrig sett så långt. Mest för respekt för min familj som inte gillar den. Men nu har jag en egen TV, så nu ska jag också få känna lukten av napalm på morgonen.maal skrev:"I love the smell of Napalm in the morning" ett av filmvärldens stora citat
Grymt bra film.
Jasså minsann, det är kanske något man ska hålla utkik efter om man är själv nån kväll och inget vettigt går på TV.Marcus Wendel skrev:Filmen "Heart of Darkness" som bygger på samma bok är också bra.
/Marcus
/Tomas Ibsen
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
För er som inte kan vänta på att höra citatet kan ni hitta det här. 
Längst upp, går inte att missa. Något ihoptryckt, det verkar vara början och slutet bara, men frasen "I love the smell of napalm in the morning" är iallafall med.
/Tomas Ibsen
Längst upp, går inte att missa. Något ihoptryckt, det verkar vara början och slutet bara, men frasen "I love the smell of napalm in the morning" är iallafall med.
/Tomas Ibsen
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Jösses, tunga allegorier! Inget för de som tror att filmen bara består av coola helikopteranfall (även om den scenen är lysande). Jag har bara sett filmen i sin helhet (gamla versionen) någon gång eller två, och så vitt jag kunde bedöma, så var scenen med Playmates i det havererade lägret samt den franska biten nya scener. Man kan se filmen som en allegori över västvärldens kollaps, med missriktade militära interventioner, porr, droger och nöjeslystnad, men hur sökandet efter renhet kan slå över. En film att långsamt smälta.
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Håller med dig. Scenen vid matbordet hos den franska familjen är verkligen gripande.B Hellqvist skrev:Jösses, tunga allegorier! Inget för de som tror att filmen bara består av coola helikopteranfall (även om den scenen är lysande). Jag har bara sett filmen i sin helhet (gamla versionen) någon gång eller två, och så vitt jag kunde bedöma, så var scenen med Playmates i det havererade lägret samt den franska biten nya scener. Man kan se filmen som en allegori över västvärldens kollaps, med missriktade militära interventioner, porr, droger och nöjeslystnad, men hur sökandet efter renhet kan slå över. En film att långsamt smälta.
