Dödade soldater
Dödade soldater
Hur tar man hand om alla dödade soldater efter det att striderna har lagt sig?
Under t.ex. D-dagen första 24 timmar så dog det någonstans mellan nio- och tolv tusen soldater.
Går man runt och samlar ihop alla kroppar heller hur går det till? Om så är fallet lär det ta ett tag att hitta på alla, om man nu hittar dom.
Under t.ex. D-dagen första 24 timmar så dog det någonstans mellan nio- och tolv tusen soldater.
Går man runt och samlar ihop alla kroppar heller hur går det till? Om så är fallet lär det ta ett tag att hitta på alla, om man nu hittar dom.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
De flesta arméer hade särskilda enheter som hade till uppgift att ta hand om och identifiera de döda. Dessa lades i (ofta tillfälliga) gravar, och de anhöriga underrättades (om inte detta skett genom att man vid dödsfallet tagit hand om en del av id-brickan och sedan direkt meddelat de anhöriga utan att invänta någon begravning). Beroende på situationen kunde det ibland vara omöjligt att identifiera de döda, eller ge dem en anständig begravning. Döda fiender kunde skyfflas ned i massgravar utan att man brydde sig om deras identitet. Det är därför stora andelar anges som saknade - deras kroppar blev förintade i t.ex. granatexplosioner, eller begravda i ett dike och bortglömda.
- hoffe_salem
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Det måste vara väldigt svårt att hylla eller försöka ordna minnesdagar åt tyska döda nazisoldater... har dessutom för mig att både i Frankrike och i Ryssland gräver bönder fortfarande upp benrester från sina åkrar... och så har jag för mig att tyska soldater fick sämre lägen för massbegravningar till skillnad från de allierades som fick kyrkogårdar eller skogsparker o dylikt. Problematisk.
//Artificial
//Artificial
Numera så är tyskarna mer accepterade i Väst-Europa. Under senaste jubileet av D-dagen så deltog många veteraner.Artificial skrev:Det måste vara väldigt svårt att hylla eller försöka ordna minnesdagar åt tyska döda nazisoldater... har dessutom för mig att både i Frankrike och i Ryssland gräver bönder fortfarande upp benrester från sina åkrar... och så har jag för mig att tyska soldater fick sämre lägen för massbegravningar till skillnad från de allierades som fick kyrkogårdar eller skogsparker o dylikt. Problematisk.
//Artificial
Krigskyrkogården i La Cambe i Normandie har fått ett mycket "ljusare" utseeende sedan slutat av 80-talet.
Tyska krigsgravar över hela världen vårdas av Volksbund Deutsche
Kriegsgräberfürsorge e.V. med hjälp av bl.a tyska armén.
http://www.volksbund.de/
Här kan man hitta gravar i Tyskland och i resten av världen, inklusive så udda ställen som Irak och Chile.
http://www.soldatenfriedhof.de/
MVH
Hans
Kriegsgräberfürsorge e.V. med hjälp av bl.a tyska armén.
http://www.volksbund.de/
Här kan man hitta gravar i Tyskland och i resten av världen, inklusive så udda ställen som Irak och Chile.
http://www.soldatenfriedhof.de/
MVH
Hans
Det var en artikel i någon svensk tidning i våras eller höstas, jag minns inte vilken.
Där berättades det om att man i ryssland ännu idag hittar 100-tals kvarlevor av tyskar på de gamla slagfälten. Bl.a sades det att man för en tid sedan hittat ett kulsprutenästem med , jag tror 8 döda tyskar, som legat orör sedan kriget.
Det går också att köpa idbrickor och annat på lokala ryska marknader sades det.
Där berättades det om att man i ryssland ännu idag hittar 100-tals kvarlevor av tyskar på de gamla slagfälten. Bl.a sades det att man för en tid sedan hittat ett kulsprutenästem med , jag tror 8 döda tyskar, som legat orör sedan kriget.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Om ni erbjuds tyska id-brickor som visar tecken på att vara uppgrävda, så tacka nej. Sannolikheten är stor att de härrör från gravplundringar (= gravskändning) eller från slagfältet (= ännu en soldat vars kvarlevor berövas sin identitet och ännu några anhöriga som inte kan få reda på sin släktings slutgiltiga öde). Vägra göda slagfältsschakalerna!John skrev:Det var en artikel i någon svensk tidning i våras eller höstas, jag minns inte vilken.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Dessvärre är ju fortfarande korsen svarta, enligt den paragraf i Versaillesfördraget som stipulerar tyska krigsgravskors måste vara svarta.MD650 skrev:Numera så är tyskarna mer accepterade i Väst-Europa. Under senaste jubileet av D-dagen så deltog många veteraner.
Krigskyrkogården i La Cambe i Normandie har fått ett mycket "ljusare" utseeende sedan slutat av 80-talet.
De flesta tyska krigskyrkogårdarna i Frankrike, liksom de allierade, är uppförda i efterhand och har tillförts benresten allteftersom. Amerikanska anhöriga fick välja 1947-48 om de ville att deras anhörigas kvarlevor skulle begravas i USA eller i Frankrike. De som valde det senare är de som idag ligger begravda på fransk jord.
/Forsberg
- Mathias Forsberg
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Johann Voss: Soldat i Waffen-SS s. 200: tyska soldater tar bort gravmarkörer. Även om det inte sägs så i texten, så är det troligen i preventivt syfte och på förekommen anledning.Mathias Forsberg skrev:Detta har jag inte hört någonting om. Har du några mer konkreta exempel eller referenser?B Hellqvist skrev:Angående Ryssland/Sovjet, så var det tydligen vanligt att tyska soldatkyrkogårdar förstördes av de framryckande sovjetiska trupperna.
/Forsberg
Gottlob Biedermann: In Deadly Combat (min bok är utlånad, så jag kan tyvärr inte ge sidreferenser): åtminstone en referens till en förstörd kyrkogård (på Krim).
Mathias Forsberg skrev:Dessvärre är ju fortfarande korsen svarta, enligt den paragraf i Versaillesfördraget som stipulerar tyska krigsgravskors måste vara svarta.
/Forsberg

De tyska kyrkogårdar jag har besökt har alla haft granitkors - det med att de måste vara svarta, har du mer om det? Kan de vara så att de (måste) vara diskreta?
MVH
Hans