SS-officeren Friedrich Engel dömd till fängelse..

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Someone
Medlem

SS-officeren Friedrich Engel dömd till fängelse..

Inlägg av Someone » 5 juli 2002, 12:08

FYI:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 45,00.html

93-åring dömd till fängelse för massaker

Tysken Friedrich Engel, 93-årig före detta SS-man, dömdes på fredagen till sju års fängelse för krigsförbrytelser under andra världskriget.

Friedrich Engel mördade 59 krigsfångar
Den 93-årige före detta SS-officeren Friedrich Engel dömdes på fredagen till sju års fängelse.
Han dömdes för 59 mord vid en massaker på italienska fångar som inträffade under andra världskriget.
Engel dömdes vid en av de sista rättegångarna gällande nazistbrott under andra världskriget, enligt AP.
Han nekar till anklagelserna och skyller massakern i ett bergspass utanför Genua 1944 på nazisternas marinofficerer.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 5 juli 2002, 14:36

Someone,

Intressant artikel (som även finns hos:)

Süddeutsche Zeitung:

http://www.sueddeutsche.de/index.php?ur ... eutschland

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 juli 2002, 16:18

De kan döma den här gamla gubben till sju års fängelse, men inte Pinochet pågrund av hans "fysiska tillstånd"

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 juli 2002, 16:21

tobbe skrev:De kan döma den här gamla gubben till sju års fängelse, men inte Pinochet pågrund av hans "fysiska tillstånd"
Man kan nog utan tvekan säga att Pino sitter NÅGOT säkrare i sitt hemland än vad gamla fd SS-gubbar gör..

Ej heller skall man icke förglömma att Pino fortfarande har riktigt hängivna följeslagare (ganska många oxå).. Än idag är ju Chile ganska delat pro/anti-Pino

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 5 juli 2002, 16:38

Jag väntar bara tills massmördaren Chiefmarshall "Bomber" Harris far ett retroaktivt straff. Den dagen kommer jag att korka upp min gamla flaska rödvin (Tattendofer, St:Laurent Ausstisch) fran 1978! :wink:

Mvh Andreas Wien

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 juli 2002, 16:43

Andreas Wien skrev:Jag väntar bara tills massmördaren Chiefmarshall "Bomber" Harris far ett retroaktivt straff. Den dagen kommer jag att korka upp min gamla flaska rödvin (Tattendofer, St:Laurent Ausstisch) fran 1978! :wink:

Mvh Andreas Wien
Du lär nog tyvärr få vänta förgäves.. Bomber Harris lär nog aldrig få ngt retr-straff.. även om hans gloria har hamnat lite på sned även hos die Engländer..

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem

Inlägg av Octavius » 5 juli 2002, 17:04

Men ändå... bombningen av Dresend (ursäkta min stavning, är lite osäker på hur det stavas) borde inte gå helt ostraffad.
Herr Wien, får jag äran att dela en skål med dig den dagen då Harris döms? :?

Mvh
//Vakt

Simon_HBG
Medlem

Engel

Inlägg av Simon_HBG » 5 juli 2002, 17:19

Om jag har fattat det rätt så var Engel chef för SS & SD i Genua. Han var SS-officer, men vilken grad hade han ?

johanbtk
Medlem

Inlägg av johanbtk » 5 juli 2002, 17:47

Andreas Wien skrev:Jag väntar bara tills massmördaren Chiefmarshall "Bomber" Harris far ett retroaktivt straff. Den dagen kommer jag att korka upp min gamla flaska rödvin (Tattendofer, St:Laurent Ausstisch) fran 1978! :wink:

Mvh Andreas Wien
Vaddå retroaktivt? Även under Andra världskriget var det förbjudet att mörda oskyldiga civila.

Jag tror dock inte att detta kommer att ske eftersom USA vägrar låta den nya permanenta krigsförbrytartribunalen åtala amerikaner...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 5 juli 2002, 17:55

johanbtk skrev:
Vaddå retroaktivt? Även under Andra världskriget var det förbjudet att mörda oskyldiga civila.

Jag tror dock inte att detta kommer att ske eftersom USA vägrar låta den nya permanenta krigsförbrytartribunalen åtala amerikaner...
"Bomber" Harris var britt. Chef för Bomber Command.
Frågan är väl också huruvida Harris bombade Dresden på eget bevåg, eller om han fick order/tillstånd uppifrån att göra det.
Vidare så borde alla som deltog i bombningen (ja alla bombningar av civila mål för övrigt) anses vara skyldiga till krigsbrott.
De kan ju inte gärna hävda att "dienst ist dienst", som tyskar militärer med ringa framgång hävdade i Nürnberg.

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 5 juli 2002, 18:40

Man kan diskutera hur mycket energi man ska lägga på att straffa en gammal gubbe. Jag tycker att det är värt besväret att döma gubben då det skickar ut signalen att krigsförbrytare aldrig går säkra.

Jag tycker nog tråden varit bäst utan att vi hade dragit in eventuella allierade krigsförbrytelser. Det blir lätt en apologistisk ton annars.
Men då ämnet är uppe kan jag bidraga med detta.

Jag har ställt frågan om de allierades bombningar av tyska städer är att betrakta som krigsförbrytelser till flera folkrättsexperter. De svarar att det med dåtidens konventioner inte var det men att det skulle vara det idag.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 5 juli 2002, 19:29

johanbtk skrev
Haegg skrev
Jag har ställt frågan om de allierades bombningar av tyska städer är att betrakta som krigsförbrytelser till flera folkrättsexperter. De svarar att det med dåtidens konventioner inte var det men att det skulle vara det idag.
Det är en svår fråga det där men egentligen var det ett brott att bomba civila under WW2 enligt bl.a den femte Haag-konventionen 1907 som reglerade krigsföringen på den tiden.
Det komiska i situationen var att Storbrittanien inte hade ratificierat konventionen vilket Tyskland hade alltså hävdade Engelsmännen att den bara gällde Tyskarna.

En Amerikansk åklagare slog fast i Nurnbergrättegången att Haag konventionens artikel 23 och 25 som förbjuder attacker och förstörelse av civila mål och alla former av våld som leder till onödigt lidande inte gällde bombkriget.
Detta på grund av den s.k sedvanerätten , dvs att eftersom alla krigsförande parter hade bombat civila mål var det att betrakta som en vedertagen regel att man fick göra det.

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Krigsförbrytelser

Inlägg av Kretschmer » 5 juli 2002, 19:47

Har någon officer eller soldat (från USA, Ryssland eller Storbritannien) blivit dömd efter kriget för krigsförbrytelser? Jag har inte hört talas om att någon överhuvudtaget bryr sig om att leta efter dessa individer...

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 5 juli 2002, 20:48

tobbe skrev:De kan döma den här gamla gubben till sju års fängelse, men inte Pinochet pågrund av hans "fysiska tillstånd"
Håller med.
Visst killen var en idiot killen var/är nazze men jag tycker ändå att en sån gammal man ska slippa fängelse. Nu vet juh hans grannar ect vad han är för idiot. Kanske ännu jobbigare att leva med

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 5 juli 2002, 20:51

johanbtk skrev:
Andreas Wien skrev:Jag väntar bara tills massmördaren Chiefmarshall "Bomber" Harris far ett retroaktivt straff.
Kan någon berätta mer om bombningarna mot Dresten. Vet inte så mycket för utom att det var runt 44 och många människor dog. Men jag har nog fått fel info för det vi har fått lära oss så var det militärt mål?? :roll:

Skriv svar