Ny bok om Stalin
Ny bok om Stalin
nån som har läst den helt nya boken "Stalin - den röde tsaren och hans hov" ? Vad tyckte ni isåfall om den?
- Perra
- Medlem
har inte läst den...men väl läst en recension om den i en tidning. Verkar som att den tar upp mycket snaskigheter om alla de galningar som huserade i Kreml. Enligt recensionen framstod nästan historiens värste massmördare Stalin som den mest sympatiske i detta skräckkabinett.
recensionen sa också att det var lite för mycket sexuella absurdheter och för lite som förklarade politiskt. Hur belut togs och så vidare. Ska nog läsa den en vacker dag ändå, den verkar ganska underhållande. Nån som verkligen har läst den kanske har nåt vettigare att säga?
recensionen sa också att det var lite för mycket sexuella absurdheter och för lite som förklarade politiskt. Hur belut togs och så vidare. Ska nog läsa den en vacker dag ändå, den verkar ganska underhållande. Nån som verkligen har läst den kanske har nåt vettigare att säga?
-
Martin Månsson
- Medlem
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Författaren kommer till Sundsvall under hösten under de svenska historiedagarna 17-19 september. Funderar på att åka ner dit!!
http://www.dsh.se
Thorbjörn
http://www.dsh.se
Thorbjörn
- Perra
- Medlem
jag har alltså inte läst den här boken, men börjar den inte med att hans fru går upp på övervåningen och skjuter sig mitt under en middagsbjudning? Och så råkar jag veta att han över sin sons säng hade hängt upp en tavla med den ungefärliga texten "Om du visar dig svag låter jag skjuta dig", enligt Peter Englund, så om boken visar alla sidor borde detta uppenbara sig strax.
Perra skrev:jag har alltså inte läst den här boken, men börjar den inte med att hans fru går upp på övervåningen och skjuter sig mitt under en middagsbjudning? Och så råkar jag veta att han över sin sons säng hade hängt upp en tavla med den ungefärliga texten "Om du visar dig svag låter jag skjuta dig", enligt Peter Englund, så om boken visar alla sidor borde detta uppenbara sig strax.
Jag håller på att läsa boken just nu,
och ja, hans fru nadja går upp på övervånigen under en middagsbjudning och skuter sig i huvudet, efter den händelsen spekulerar författaren i att Stalin började förändras till det sämre.
Tavlan över sängen vet jag inget om däremot, kanske står om den längre fram i boken.
mvh:erik
-
Alfa Romeo
- Medlem
Jag har läst den och tyckte att den var otroligt bra och underhållande. Framförallt var delen som skildrade andra världskriget helt lysande i all sin absurditet.
Man ska dock inte förvänta sig att få nån heltäckande skildring av Sovjets utveckling under Stalinåren utan det handlar precis som titeln antyder om Stalin och männsikorna kring honom.
Det är mycket intriger och snaskigheter, men sånt är ju alltid kul.
Man ska dock inte förvänta sig att få nån heltäckande skildring av Sovjets utveckling under Stalinåren utan det handlar precis som titeln antyder om Stalin och männsikorna kring honom.
Det är mycket intriger och snaskigheter, men sånt är ju alltid kul.