Ny bok om Stalin

Skriv svar
vooem
Provmedlem

Ny bok om Stalin

Inlägg av vooem » 24 juni 2004, 16:23

nån som har läst den helt nya boken "Stalin - den röde tsaren och hans hov" ? Vad tyckte ni isåfall om den?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 28 juni 2004, 12:54

har inte läst den...men väl läst en recension om den i en tidning. Verkar som att den tar upp mycket snaskigheter om alla de galningar som huserade i Kreml. Enligt recensionen framstod nästan historiens värste massmördare Stalin som den mest sympatiske i detta skräckkabinett.

recensionen sa också att det var lite för mycket sexuella absurdheter och för lite som förklarade politiskt. Hur belut togs och så vidare. Ska nog läsa den en vacker dag ändå, den verkar ganska underhållande. Nån som verkligen har läst den kanske har nåt vettigare att säga?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 28 juni 2004, 13:50

Peter Englund har läst den, recension finns på
http://www.peterenglund.com/sebags_stalin.htm

Henrik

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 29 juni 2004, 17:07

Håller på att läsa denna bok. Kan rekommendera den varmt, den bästa bok om Stalin jämte Isaac Deutschers monumentala biografi om densamme.

Martin

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 29 juni 2004, 18:09

Författaren kommer till Sundsvall under hösten under de svenska historiedagarna 17-19 september. Funderar på att åka ner dit!!

http://www.dsh.se

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 6 juli 2004, 14:46

Jag håller också på och läser den nu, har dock bara kommit 100 sidor än, men man får som sagt veta mer om människan Stalin, om hur snäll han kunde vara mot sin familj och barn, och hur mycket han månade om sina kollegors hälsa, fast jag har ju förstås inte kommit så långt i den än....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 juli 2004, 01:06

jag har alltså inte läst den här boken, men börjar den inte med att hans fru går upp på övervåningen och skjuter sig mitt under en middagsbjudning? Och så råkar jag veta att han över sin sons säng hade hängt upp en tavla med den ungefärliga texten "Om du visar dig svag låter jag skjuta dig", enligt Peter Englund, så om boken visar alla sidor borde detta uppenbara sig strax.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 14 juli 2004, 18:25

Perra skrev:jag har alltså inte läst den här boken, men börjar den inte med att hans fru går upp på övervåningen och skjuter sig mitt under en middagsbjudning? Och så råkar jag veta att han över sin sons säng hade hängt upp en tavla med den ungefärliga texten "Om du visar dig svag låter jag skjuta dig", enligt Peter Englund, så om boken visar alla sidor borde detta uppenbara sig strax.

Jag håller på att läsa boken just nu,
och ja, hans fru nadja går upp på övervånigen under en middagsbjudning och skuter sig i huvudet, efter den händelsen spekulerar författaren i att Stalin började förändras till det sämre.
Tavlan över sängen vet jag inget om däremot, kanske står om den längre fram i boken.

mvh:erik

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 14 april 2005, 14:00

Jag har läst den och tyckte den var bra. För er som gillar den kan jag rekommendera att följa upp den med Anne Appelbaums bok om Gulag. De kompletterar varandra mycket bra. Appelbaum nämner givetvis Stalin, och hans inflytande på Gulag, samt Beria och de andra bossarna.

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 14 april 2005, 20:10

Jag har läst den och tyckte att den var otroligt bra och underhållande. Framförallt var delen som skildrade andra världskriget helt lysande i all sin absurditet.

Man ska dock inte förvänta sig att få nån heltäckande skildring av Sovjets utveckling under Stalinåren utan det handlar precis som titeln antyder om Stalin och männsikorna kring honom.
Det är mycket intriger och snaskigheter, men sånt är ju alltid kul.

Skriv svar