Perra skrev:vad menar du? är det orimligt att sitta inne 17 år när man fått livstidsstraff? Då ska man vara glad om man alls får komma ut igen! Livstid ska vara livstid!
loop skrev
För övrigt så anser jag fortfarande att likräkning är rätt ointressant. Det är ingen bra måttstock oavsett vad man försöker mäta.
Är det ointressant hur många en som dör under en regim? Jag skulle vilja påstå att det är en hyfsad måttstock. Har en regering haft ihjäl massor folk utan ordentliga rättegångar osv är det ingen vidare regering.
Jag anser att det är inhumant med icke tidsbestämda straff dvs livstidsstraff. Skulle vilja ha en praxis som det var tidigare i Sverige. Men nu var det väl inte det vi diskuterade.
Jag tycker att likräkning är ointressant av flera orsaker. Ett lands styre kan vara odugligt även om ingen dör. Folk kan lida ändå.
Och tvärtom, folk kan dö i mängder trots den bästa styre.
Dessutom så klumpar alltid likräknare ihop alla som dött oavsett vad de har dött av. helst skall de blanda in lite beräknad befolkningstillväxt mm också för att trissa upp siffrorna. Att ett liv släcks är alltid en tragedi, eller borde vara det. Att då sitta och trissa upp siffror och på så sätt förminska katastrofer där betydligt färre dör, är osmakligt.
Om Island gick under så skulle ca 200 000 dö, det är ca 3% av antalet människor som nazisterna dödade i sitt industriella dödande. Det tappar lätt alla perspektiv.
Och vad är det du vil mäta? Hur bra regeringen är? Finns det inte bättre metoder? Och vem definerar vad som är bra? Kuba brukar väl ha mindre spädbarnsdödlighet än USA(?) men jag skulle hellre bo i USA. Även om Nordkorea inte hade haft dödsstraff så skulle jag tycka att det vore ett hemskt land.
Det blir för mycket kvällstidning över det hela, upplagor och dödstal går hand i hand, ungefär.