Habsburg skrev:Om jag minns rätt så var det väll ur Timurid-imperiets aska som Babûr och hans Moghuler uppstod, eller hur?
Det beror hur man vill tolka det. Egentligen är Moghuler och Mongoler samma ord. Timurs ättlingar var en typ av turkar.
Men om jag inte missförstått saker och ting så var mongoler ur Chagataikhanatet inkorpererade i "Timuridimperiet" under slutet av 1400-talet. Då kallades detta område Moghulistan. Det låg en bit nordöst om Samarkand.
Eftersom Uzbekerna invaderade Moghulistan, Fergana, Transioxa. Slöt sig moghulerna till Babur den Timurättlingen (sk. Mirza) som befann sig på tryggast avstånd. Allra längst bort från Uzbekerna, i sin stad Kabul dit Uzbekerna ändå inte hade något att tjäna, då Kabul och dess omnejd var otroligt fattig.
Kort sagt Babur var turk och inte moghul (mongol). Frågan är om det inte bara är Europa Universalis II som spökar i bakgrunden. Spelet där man kan gå från Timurid Emipire över till Mughal Empire. I "Eventet" "Unleash the dragon".
Källa Baburnama. Förövrigt, i denna stund min Bibel. (Läs den!)
Boken är skriven för femhundra år sedan och språket är inte vad jag är van vid. Det är kanske
en av anledningarna till att ni inte bör lita till hundra procent på det jag skriver.
mvh Johan Rapping
edit: inser sent omsider att jag inte svarade på din fråga.
Följdfrågan till detta: var det verkligen Moghuler som invaderade Indien? Som jag förstår det lutar det mer åt att det var turkar, vissa afghaner och moghulerna endast var i minoritet.