Var dog Akilles?
Var dog Akilles?
Efter att ha sett Troja är jag lite konfunderad. Dog Akilles verkligen efter stormningen av Troja eller dog han strax innan? Jag har hela tiden varit övertygad om att Akilles föll för Paris pilar strax innan, men eftersom min kompis hävdar motsatsen har jag blivit lite osäker.
Albatross
Han dog innan stormningen , belägringen varade ju lite längre enligt Homeros än i filmen.Efter att ha sett Troja är jag lite konfunderad. Dog Akilles verkligen efter stormningen av Troja eller dog han strax innan? Jag har hela tiden varit övertygad om att Akilles föll för Paris pilar strax innan, men eftersom min kompis hävdar motsatsen har jag blivit lite osäker.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Iliaden slutar med Hektors tragiska begravning. Ingenting om den senare stormningen alltså eller hästen. Odysséen börjar med gudarnas möte, Telemachos problem hemma på Ithaka, och sedan dyker Odysseus upp som fången hos Kalypso. Troja har fallit för länge sen, och Odysseus försöker alltså ta sig hem redan. Ingenting om stormningen där heller alltså.
Stormningen och trojanska hästen dyker upp i annan klassisk litteratur, som ett populärt ämne genom antiken. Vergilius skriver om detta i Aeneiden har jag för mig.
Stormningen och trojanska hästen dyker upp i annan klassisk litteratur, som ett populärt ämne genom antiken. Vergilius skriver om detta i Aeneiden har jag för mig.