urcilivisationer

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
echo one
Medlem

urcilivisationer

Inlägg av echo one » 14 april 2004, 15:57

Har det funnits någon slags ur cilivisation som kan mäta sig med eypterna och inka indianer?
/Olle

Vandelay
Ny medlem

Inlägg av Vandelay » 14 april 2004, 18:46

Mesopotamien, Egypten (och möjligtvis Induskulturen) är de äldsta "högkulturerna" (ca 3500-3000fKr)

I Amerika var Inka en mycket sen högkultur. Olmekerna i nuvarande Mexiko anses vara den äldsta av de amerikanska högkulturerna.

/Vandelay

Användarvisningsbild
anna.k
Ny medlem

Inlägg av anna.k » 15 maj 2004, 17:42

Kina, icke att förglömma.

-vils-
Medlem

hm

Inlägg av -vils- » 19 maj 2004, 10:02

jag har hört ryktesvis om en civilisation i antarktis, finns det överhuvudtaget något underlag för detta?

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Re: hm

Inlägg av SolitaryMan » 19 maj 2004, 13:57

-vils- skrev:jag har hört ryktesvis om en civilisation i antarktis, finns det överhuvudtaget något underlag för detta?
Jag antar att du tänker på Graham Hancocks tokstollerier. Så vitt jag har förstått finns det inget stabilt vetenskapligt underlag som stödjer hans vilda spekulationer.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 19 maj 2004, 14:34

Men det är faktist allmänt känt att Antarktis är Atlantis! :lol:

Men vet någon hur man förklarade de där jätte huvudena med skägg på? Indianerna har inte skägg..

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 19 maj 2004, 16:14

Flensburg skrev:Men vet någon hur man förklarade de där jätte huvudena med skägg på? Indianerna har inte skägg..
Det beror väl på att de hade flytt undan ett annat folkslag? Kanske för att avbilda sina fiender?

-vils-
Medlem

Re: hm

Inlägg av -vils- » 14 juni 2004, 13:31

SolitaryMan skrev:
-vils- skrev:jag har hört ryktesvis om en civilisation i antarktis, finns det överhuvudtaget något underlag för detta?
Jag antar att du tänker på Graham Hancocks tokstollerier. Så vitt jag har förstått finns det inget stabilt vetenskapligt underlag som stödjer hans vilda spekulationer.
Fast jag anser det inte vara vilda fantasier. Antarktis var varmt och tropiskt en gång i tiden. Jag såg ett program på discovery om just detta för länge sedan. Tyvärr minns jaginga detaljer, men det var högintressant.

Förstående sedemera att ingenting har tittats som bevis, hela sydkalotten är ju till 99,9% outforskad.

I sinom tid... i sinom tid.. ;)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 14 juni 2004, 14:33

Frös inte Antarktis till sisådär en 60-70 miljoner år innan människan kom till?

Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 14 juni 2004, 19:56

Hancock och co. menar att polerna har förskjutits plötsligt för ca 12000 år sedan, dvs vid istidens slut. Antarktis skulle innan dess legat längre från sydpolen och varit delvis isfri. Det finns inga vetenskapliga belägg för detta vad jag vet. Det finns en del gamla 1500-tals kartor, bl.a. Piri Reis kartan, som påstås visa Antarktis isfria kustlinje. Vid närmare granskning ser man att det nog snarare är sydamerikas kust och lite påhittade kustlinjer.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 15 juni 2004, 08:47

Ailios skrev:Hancock och co. menar att polerna har förskjutits plötsligt för ca 12000 år sedan, dvs vid istidens slut. Antarktis skulle innan dess legat längre från sydpolen och varit delvis isfri. Det finns inga vetenskapliga belägg för detta vad jag vet. Det finns en del gamla 1500-tals kartor, bl.a. Piri Reis kartan, som påstås visa Antarktis isfria kustlinje. Vid närmare granskning ser man att det nog snarare är sydamerikas kust och lite påhittade kustlinjer.
Exakt. Piri Reis karta har visats inte alls hålla för en granskning. Det är helt enkelt inte Antarktis isfria kustlinje som visas. Hancock har gjort sig ett namn på att blanda enstaka fakta, felaktiga tolkningar, vilda fantasier och gigantiska skygglappar och kalla det en teori. Ingen seriös vetenskapsman skulle stödja hans spekulationer. Därmed inte sagt att det inte är bra att etablerade teorier ifrågasätts. Det är så forskningen förs framåt, men det här är inte ett exempel på framsteg, snarare steg bakåt. Ner i en avgrund.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 16 juni 2004, 23:45

Antarktis var en frusen kontinent när våra förfäder funderade på att klättra ner ur träden. :D
De iskärnor som kan borras upp ur antarktis täcker en tidsperiod som går så långt tillbaka i tiden (ca 600 000 år på is från ett djup av 3000 m) att mänsklig civilisation knappt är relevant att diskutera.
Antarktis har det tjockaste istäcket i världen och dessutom, pga den låga nederbörden, de äldsta isarna i världen.

Bara för att definitivt sätta P för diskussion om civilisationer på ett tropiskt antarktis (annat än som ren mytologi).

/Martin

-vils-
Medlem

men..

Inlägg av -vils- » 24 juni 2004, 15:13

Denna pol-förskjutnings teori. Jag trodde det fanns klara bevis för att så skett så sent som för 12000 år sedan.

Nåja , jag får väl böja mig för ert veto i frågan, dock med viss besvikelse, skulle behöva en rejäl AHA upplevelse för att nytända historie-intresset.

Har nog läst för mycket militaria de sista åren.. :)

Engan
Medlem

Re: men..

Inlägg av Engan » 25 juni 2004, 10:26

-vils- skrev:Denna pol-förskjutnings teori. Jag trodde det fanns klara bevis för att så skett så sent som för 12000 år sedan.
Det tror jag inte. Däremot finns det ju väldigt tydliga bevis för att de magnetiska polerna bytt plats många gånger. Det finns faktiskt en del som tyder på att det "snart" (någon gång inom de närmaste millenierna, förmodligen) är dags igen för en omkastning av polerna. Senast det hände var 780 000 år sedan.

Dessa mer fysisk-gyroskopiska händelser Hancock och kompani pratar om, där hela jordskorpan "flippar" finns det vad jag vet däremot inga entydiga bevis för att det någonsin hänt (även om det väl inte är strikt omöjligt).

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 juni 2004, 13:09

Civilisationen uppstod på flera platser oberoende av varandra så därför kan man inte tala om en urcivilisation utan flera. Dessa fanns i Mesopotanien(Sumerer mm), Egypten, centrala Mexico, Latinamerika (Inka och föregångare) och Kina.

Skriv svar