Mannerheims Järnkors

Tillägnad vår saknade medlem varjag
alika888
Medlem

Mannerheims Järnkors

Inlägg av alika888 » 9 juni 2004, 20:34

Är det någon som kan förklara utmärkelserna som han bär på bilden nedanför? Han verkar ha fått järnkorset av både första och andra graden och ”Wiederholungsspange” för bägge och dessutom någon form av riddarkors.

Hur tjänstgjorde Mannerheim under första världskriget?

Hur kunde han se det lämpligt som företrädare för Finland att bära dessa utländska utmärkelser? Såg han sig själv som någon form av legosoldat?

Kastade han av sig dessa när Finland förklarade Tyskland krig 1944?

Bild
Bilagor
mannerheim.jpg
mannerheim.jpg (0 Bytes) Visad 5392 gånger

Dr. Sakai
Medlem

Re: Mannerheims Järnkors

Inlägg av Dr. Sakai » 10 juni 2004, 14:16

alika888 skrev: Hur tjänstgjorde Mannerheim under första världskriget?
http://www.mannerheim.fi/05_s_ura/r_manmm1.htm

Om hans insatser i det ryska kejsardömets armé under första världskriget.

http://www.mannerheim.fi/06_vsota/r_vapsot.htm

Senare återvände han till Finland och blev utnämd till befälhavare för de vita under innebördeskriget.

Nedan är länkar till Mannerheims medaljer som numera finns att beskåda i mannerheinmuséet i Helsingfors.

http://www.klubi.fi/mannerheim/museo/pic00036.jpg
http://www.klubi.fi/mannerheim/museo/pic00032.jpg
http://www.klubi.fi/mannerheim/museo/pic00033.jpg
http://www.klubi.fi/mannerheim/museo/pic00034.jpg
http://www.klubi.fi/mannerheim/museo/image13.jpg

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 10 juni 2004, 15:27

Om hans insatser i det ryska kejsardömets armé under första världskriget.
Det är just detta som gör mig så förvirrad. Jag är ingen expert på tyska utmärkelser, men nog bär han väl två tyska järnkors utfärdade för insatser i första världskriget?
Senare återvände han till Finland och blev utnämd till befälhavare för de vita under innebördeskriget
Kanske detta delvis ansågs som en tysk angelägenhet och kan det vara härifrån de tyska dekorationerna härrör?
Nedan är länkar till Mannerheims medaljer som numera finns att beskåda i mannerheinmuséet i Helsingfors.”
De 5 tyska järnkorsen som han bär på i bilden är inte med i denna samling. 2 järnkors från första världskriget och två ”Wiederholungsspange” och Riddarkorset från andra världskriget.

Har jag fel?

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 10 juni 2004, 15:34

Ännu en bild, där han bär dessa dekorationer

Bild

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 10 juni 2004, 16:58

Runt halsen har han ett riddarkors, det fick han som en hedersbetygelse inte för stridande insatser.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 10 juni 2004, 17:12

Jag har för mej att på Mannerheims födelsedag fick han en Mercedes av Hitler. Hitler fick en finsk k-pist :)

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Re: Mannerheims Järnkors

Inlägg av Andreas Lärka » 11 juni 2004, 07:39

alika888 skrev:Hur kunde han se det lämpligt som företrädare för Finland att bära dessa utländska utmärkelser?
Mannerheim var en soldat av den gamla skolan. Soldater bär sina utmärkelser och ordnar. Vad är det för konstigt med det?
Bilden du lagt upp visar Mannerheim på hans 75-årsdag år 1942. Vid firandet närvarade tyska militärer av olika grad och rang. Det skulle ha varit mycket oartigt och odiplomatiskt av Mannerheim att inte bära de utmärkelser han fått av tyskarna.
alika888 skrev:Såg han sig själv som någon form av legosoldat?
Mannerheim, Marskalken av Finland, en legosoldat? Tänker du alls igenom det du skriver innan du skickar in det? :x
alika888 skrev:Kastade han av sig dessa när Finland förklarade Tyskland krig 1944?
Enligt etiketten behöver inte alla utmärkelser bäras hela tiden, så antagligen - av politiska och diplomatiska skäl - bar han dem inte. Åtminstone då han svor president-eden så bar han inga tyska utmärkelser. Om han bar dem som "band" (minns inte vad det heter på svenska) vet jag inte, eftersom jag inte har sett tillräckligt skarpa fotografier.
Jag tror inte att han teatraliskt "kastade av sig dem" då Finland och Tyskland hamnade i krig. En utmärkelse är en utmärkelse. Förändrade omständigheter förminskar inte dess ursprungliga värde.

Finska veteraner bär ännu idag de medaljer de fått under kriget, inklusive eventuella tyska järnkors. Här är t.ex. generalen av infanteriet Adolf Ehrnroots utmärkelser: http://www.mil.fi/jalkavaenkenraali/323.dsp

"De högsta utländska utmärkelserna:

- Tyska Järnkorset av 2. klass
- Storkorset av Svenska Svärdsorden
- Storkorset av Estniska Maarjamaa-korsets orden
- Kommendörstecknet av 1. klass av Danska Dannebrogsorden
- Storofficer av Franska Hederslegionen"

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 11 juni 2004, 07:44

Schwalbe skrev:Jag har för mej att på Mannerheims födelsedag fick han en Mercedes av Hitler.
Mannerheim fick ett par-tre Steyr-terrängbilar av Hitler. Här är en modell som min kompis Jari Lievonen har gjort av en av dem: http://www.missing-lynx.com/gallery/german/jlsteyr.htm

Hitler fick en Suomi-maskinpistol med (om jag minns rätt) en ingraverad plakett. Han lär ha tyckt om sin present eftersom han ville se sig som en "riktig" soldat. (Korpral-stackarn...)

Andreas

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 11 juni 2004, 08:48

Det är väl inte något konstigt att Mannerheim bär Tyska utmärkelser under andra världskriget. Finland och Tyskland var ju faktiskt allierade. Det som var bra för Tyskland var bra för Finland och omvänt. Det hade tvärtom varit en förolämpning mot vapenbröderna att inte bära dessa utmärkelser.

Att Finland sedan man förlorat fortsättningskriget vände vapnen mot Tyskarna var ju en del av fredsavtalet.

Detta illlustrerar för övrigt mer än tydligt Sveriges hopplösa situation. På ena sidan stödde vi Finland mot Sovjetunionen. På den andra sidan försökte vi vara solidariska med Norge och Danmark mot Tyskland. Men det är en helt annan diskussion.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 11 juni 2004, 09:45

Donkeyman skrev:Att Finland sedan man förlorat fortsättningskriget vände vapnen mot Tyskarna var ju en del av fredsavtalet.
Nu får du lov att bestämma dig... :lol:
Förlorare kapitulerar. Vi andra avslutar våra krig med ett vapenstillestånd och som senare följs upp av ett fredsavtal.

Andreas

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 11 juni 2004, 16:49

Mannerheim, Marskalken av Finland, en legosoldat? Tänker du alls igenom det du skriver innan du skickar in det
Nog var det genomtänkt alltid, även om den exakta formuleringen blev fel och grundar sig i okunskap.

Att man ställer sin lojalitet till förfogande betyder ju nödvändigtvis inte att man är en legosoldat. Han var väl som du säger, ”en soldat ur den gamla skolan” och då kanske det hela inte är särskilt anmärkningsvärt. Han var ju också en man av börd och då var det kanske helt naturligt att strida för Ryssland mot Japan och sedan Ryssland mot Tyskland och vidare för Tyskland/Finland mot Bolsjevikerna och sedan för Finland mot Sovjetunionen och slutligen också Finland mot Tyskland.

Är man inte expert, så är det något förvirrande.

Fortfarande är jag förvirrad över just perioden 1vk och hur Mannerheim här är general i Ryssland och ändå lyckats erhålla tyska utmärkelser. Jag antar att de är för insatserna mot Bolsjevikerna efter 1917?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 11 juni 2004, 19:57

alika888 skrev:
Mannerheim, Marskalken av Finland, en legosoldat? Tänker du alls igenom det du skriver innan du skickar in det
Nog var det genomtänkt alltid, även om den exakta formuleringen blev fel och grundar sig i okunskap.

Att man ställer sin lojalitet till förfogande betyder ju nödvändigtvis inte att man är en legosoldat. Han var väl som du säger, ”en soldat ur den gamla skolan” och då kanske det hela inte är särskilt anmärkningsvärt. Han var ju också en man av börd och då var det kanske helt naturligt att strida för Ryssland mot Japan och sedan Ryssland mot Tyskland och vidare för Tyskland/Finland mot Bolsjevikerna och sedan för Finland mot Sovjetunionen och slutligen också Finland mot Tyskland.

Är man inte expert, så är det något förvirrande.

Fortfarande är jag förvirrad över just perioden 1vk och hur Mannerheim här är general i Ryssland och ändå lyckats erhålla tyska utmärkelser. Jag antar att de är för insatserna mot Bolsjevikerna efter 1917?
Vad är det du inte fattar? Han kämpade som en lojal undersåte för Ryssland när Finland var en del av detta land. Sen kämpade för Finland när dom blev självständiga. Inget konstigt med det. De tyska medaljerna fick han förmodligen som hedersbetygelser eftersom han stod i ledningen för ett land som var allierat med Tyskland.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 12 juni 2004, 16:59

Jag har för mig att Hitler besökte Finland på Mannerheims födelsedag under kriget och att han av Hitler fick någon slags utmärkelse. Det hade ju varit mycket illa om han tackat nej till både Hitler besök och utmärkelsen.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 13 juni 2004, 12:12

Mannerheim måste väl göra själv ett besök hos Hitler? Eftersom Hitler varit på hans 75 års dag?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 14 juni 2004, 07:30

alika888 skrev:Fortfarande är jag förvirrad över just perioden 1vk och hur Mannerheim här är general i Ryssland och ändå lyckats erhålla tyska utmärkelser.
Mannerheim fick alla sina järnkors av tyskarna i början av Fortsättningskriget.

Andreas

Skriv svar