Shakespeares inverkan på Renässansen och Historia i övrigt?

Skriv svar
Howlin'
Provmedlem

Shakespeares inverkan på Renässansen och Historia i övrigt?

Inlägg av Howlin' » 8 juni 2004, 17:42

Vad har Shakespeares verk egentligen gjort för historien och människan?
Hur påverkade dem medeltiden? :|

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 juni 2004, 07:38

Tja, den påverkade ju inte alls medeltiden, han skrev ju på andra halvan av 1500 om jag inte minns fel. Minns jag fel så var det början på 1600-talet.

Men hur det har påverkat samtiden och eftervärlden är en bra fråga.

Rent allmänt kan sägas att hans verk gav en solid gemensam plattform åt alla britter och i någon mån vita amerikanare. Hans verk är fortfarande standardlitteratur på alla engelsktalande litteraturhistorie-kurser. 1600-tals engelskan är forfarande väl förståeligt för dagens britter - medan 1600-tals svenskan är ju på gränsen till obegriplig för oss. Vi läser inte Olof von Dalin som daglig lektyr när vi skall somna för kvällen...

Lupus
Medlem

Inlägg av Lupus » 9 juni 2004, 16:15

Stefan skrev:Tja, den påverkade ju inte alls medeltiden, han skrev ju på andra halvan av 1500 om jag inte minns fel. Minns jag fel så var det början på 1600-talet.

Båda är rätt faktiskt. Han levde mellan 1564-1616.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 30 augusti 2004, 19:35

Han har gett oss massor med gestalter, Hamlet, Romeo, Julia m fl. Det går väl inte en dag utan att man ser eller hör ett citat av Shakespeare. De är alltför många för att ta upp.

Shakespeare är en omistlig del av den västerländska kulturen.

Gnarpsbaden
Ny medlem

Inlägg av Gnarpsbaden » 1 augusti 2006, 20:13

Litteraturvetenskapens grand old man Harold Bloom menar att Shakespeare skapade den moderna människan, det måste handla om vårt sätt att se på oss själva och världen. Han skrev en stor bok i ämnet som jag dock inte läst.

Det går för övrigt att läsa Shakespeare i original om man är bra på engelska och har tålamod nog att lära sig den märkliga syntaxen. Vissa små underfundigheter går nog förlorade för alla nutida människor.

Skriv svar