Vad är dúnedain?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 1 juni 2004, 22:19

Jag har för mig att i ett av släktträden i Silmarillion så ser de ut att vara kusiner (dock med alla Numenors kungar och alla andra av Aragoorns förfäder mellan). Så det blir ju lite konstigt där eftersom det är flera generationer på Aragorns träd medan bara en under Elrond men visst de är släkt.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 1 juni 2004, 22:22

en fråga till när dena tråd handlar om på dunadin. jag skulle tro att gondor är ätlingar till dunadin då det var ett land som dom just la sig till.

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem

Inlägg av Azaghâl » 1 juni 2004, 22:27

Ygge skrev:Jag har för mig att i ett av släktträden i Silmarillion så ser de ut att vara kusiner (dock med alla Numenors kungar och alla andra av Aragoorns förfäder mellan). Så det blir ju lite konstigt där eftersom det är flera generationer på Aragorns träd medan bara en under Elrond men visst de är släkt.
Det intressanta är nog hur pass rak kedjan är mellan Elros och Elendil. Jag har dålig koll på det. Var verkligen alla Numenórs kungar (och de tre drottningarna) släkt i rakt nedstigande led?

Men visst, något (avlägset) släktskap kan man säkert tänka sig. Det blir ju ganska roliga släktträd när vissa individer lever väldigt länge jämfört med andra.

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 1 juni 2004, 22:33

De numenoreaner som hade sans nog att fly Numenor i tid kom väl till Midgård och grundade där Arnor och Gondor vilket alltså betyder att ja de var iallafall besläktade (hm blev inte det här likt det förra?)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 1 juni 2004, 22:44

Azaghâl skrev:
Ygge skrev:Jag har för mig att i ett av släktträden i Silmarillion så ser de ut att vara kusiner (dock med alla Numenors kungar och alla andra av Aragoorns förfäder mellan). Så det blir ju lite konstigt där eftersom det är flera generationer på Aragorns träd medan bara en under Elrond men visst de är släkt.
Det intressanta är nog hur pass rak kedjan är mellan Elros och Elendil. Jag har dålig koll på det. Var verkligen alla Numenórs kungar (och de tre drottningarna) släkt i rakt nedstigande led?

Men visst, något (avlägset) släktskap kan man säkert tänka sig. Det blir ju ganska roliga släktträd när vissa individer lever väldigt länge jämfört med andra.
Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar.

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 1 juni 2004, 22:48

Zagat skrev:en fråga till när dena tråd handlar om på dunadin. jag skulle tro att gondor är ätlingar till dunadin då det var ett land som dom just la sig till.
Förstår inte riktigt din fråga, men som Ygge sa så var det Elendil och hans söner som flydde undan Numenors undergång och grundade Arnor och Gondor.

/A

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 2 juni 2004, 21:41

det var ju svaret på frågan. men vet någon var folket från rohan kom ifrån?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 23:00

Zagat skrev:det var ju svaret på frågan. men vet någon var folket från rohan kom ifrån?
De kom från Eotheod, ett land som låg nära Anduins källor mellan Dimmiga bergen och Mörkmårdens nordligaste partier. Eorl den unge fick landet Rohan av Cirion av Gondor efter att ha hjälpt Gondor mot onda människor från nordöst.

/A

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 3 juni 2004, 01:56

Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).

EDIT

Sådär, då hade jag kollat upp det. Elendils ättelinje kallades på Numenor för Andúniës Herrar (Lords of Andúnië) och de härstammade från den fjärde Numenoranska kungen Tar-Elendil. Förstfödda barnet Silmariën var en flicka, och på den tiden gick inte tronen till kvinnor på Numenor. Det är från Silmariën som Andúniës herrar härstammar.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 juni 2004, 10:24

Gothmog skrev:
Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).

EDIT

Sådär, då hade jag kollat upp det. Elendils ättelinje kallades på Numenor för Andúniës Herrar (Lords of Andúnië) och de härstammade från den fjärde Numenoranska kungen Tar-Elendil. Förstfödda barnet Silmariën var en flicka, och på den tiden gick inte tronen till kvinnor på Numenor. Det är från Silmariën som Andúniës herrar härstammar.
Ber om ursäkt, vet inte vad jag pratade om, tänkte fel... :oops: :oops:

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 9 juni 2004, 23:18

Gothmog skrev:

EDIT

Gothmog:

I SFM står följande rader (s.561):

Elendil: Amandils son och Andúniës siste härskare; härstammade från Eärendil och Elwing, men inte som Númenors kungar i rätt nedstigande led; flydde ...

Detta måste ju vara fel i så fall??? Vad tror du?

/A

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 10 juni 2004, 09:28

Usquebaugh skrev:
Gothmog skrev:

EDIT

Gothmog:

I SFM står följande rader (s.561):

Elendil: Amandils son och Andúniës siste härskare; härstammade från Eärendil och Elwing, men inte som Númenors kungar i rätt nedstigande led; flydde ...

Detta måste ju vara fel i så fall??? Vad tror du?

/A
Nej, det är väl fel? Det står ju att han inte härstammade från Eärendil och Elwing i rakt nedstigande led, och det gjorde han ju inte heller, eftersom släktskapet gick via Silmariën, som var kvinna.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 10 juni 2004, 09:53

Är rakt nedstigande led endast om släktskapet bara går via män???

/A

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 10 juni 2004, 14:10

Usquebaugh skrev:Är rakt nedstigande led endast om släktskapet bara går via män???

/A
Ja, det är så det brukar tolkas.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 10 juni 2004, 21:26

Ok, då hade jag ju rätt i mitt tidigare inlägg utan att veta om det... :wink:

/A

Skriv svar