Hatkaraktär
Hmm... Två på rad...
Jag kom precis att tänka på någon i Tolkiens böcker som jag verkligen ogillar - Isildur. Fast jag försöker intala mig själv att det var ringens fel så irriterar jag mig väldigt på honom. Hans död är sorglig, men det är också det enda... Fast samtidigt är det ju hans agerande som gör Bilbo och Ringarnas furste möjliga.

(Jag får alltid lättare att tycka synd om honom när jag ser den här bilden)
--------------
Varför funkar inte bilden nu? Gwah...! Någon hade bytt sid-adress...
Jag kom precis att tänka på någon i Tolkiens böcker som jag verkligen ogillar - Isildur. Fast jag försöker intala mig själv att det var ringens fel så irriterar jag mig väldigt på honom. Hans död är sorglig, men det är också det enda... Fast samtidigt är det ju hans agerande som gör Bilbo och Ringarnas furste möjliga.

(Jag får alltid lättare att tycka synd om honom när jag ser den här bilden)
--------------
Varför funkar inte bilden nu? Gwah...! Någon hade bytt sid-adress...
Senast redigerad av 2 *P*, redigerad totalt 3 gång.
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem
Jo de är väldigt olika, och ända lika på ganska många sätt. Eller snarare befinner de sig i ganska lika situationer.
- Båda har (när de dyker upp i handlingen) precis förlorat en son.
- Båda har en ytterligare yngre släkting, som de kommit att misstro.
- Båda är gamla män och regenter över ett stort rike, som fordom lyste i än större prakt.
- Båda har den senaste tiden kuvats av en utomstående makt (Théoden av Saruman genom Gríma; Denethor av Sauron genom palantíren) som försökt bevisa att motstånd är lönlöst.
Det finns säkert mycket fler likheter...
Det är vad de gör av sina situationer som skiljer dem åt. Båda får en chans (av Gandalf) att göra något åt allt elände, men bemöter detta på helt olika sätt. Théoden kommer över sin sons död, blir sams med Éomer, botas från sin "depression" och dör en heroisk död på slagfältet. Denethor kommer aldrig över Boromir, och lider av någon slags hatkärlek till Faramir, och dukar till slut under i missmod och tar sitt eget liv...
- Båda har (när de dyker upp i handlingen) precis förlorat en son.
- Båda har en ytterligare yngre släkting, som de kommit att misstro.
- Båda är gamla män och regenter över ett stort rike, som fordom lyste i än större prakt.
- Båda har den senaste tiden kuvats av en utomstående makt (Théoden av Saruman genom Gríma; Denethor av Sauron genom palantíren) som försökt bevisa att motstånd är lönlöst.
Det finns säkert mycket fler likheter...
Det är vad de gör av sina situationer som skiljer dem åt. Båda får en chans (av Gandalf) att göra något åt allt elände, men bemöter detta på helt olika sätt. Théoden kommer över sin sons död, blir sams med Éomer, botas från sin "depression" och dör en heroisk död på slagfältet. Denethor kommer aldrig över Boromir, och lider av någon slags hatkärlek till Faramir, och dukar till slut under i missmod och tar sitt eget liv...
-
Ebbe_lille
- Medlem
Kan kanske ses i samband med Tolkiens militärtjänstgöring under VK1? Säkert kände Tolkien, liksom många andra soldater, att andra som inte var med profiterade på kriget, medan han och många andra med honom bara blev en otrevlig erfarenhet rikare.kalimak skrev:För att återgå till LotR så är nog mitt främsta störningsobjekt där Aragorn. Alltid så förbannat högfärdig och alltid redo att skryta lite med sin ädla härkomst. Dessutom talar han "finare" än alla andra karaktärer tillsammans. Får aldrig nåt grepp om honom, och gillar honom inte riktigt.
Måste försvara Frodo också, fasen, det är ju mest synd om honom av alla. Han offrade ju precis allting, äventyret var ju inte direkt nyttigt för honom, det enda det gav honom var depressioner och massa skador.. Alla andra kommer ur kriget som mognare och lyckligare människor. Frodo däremot har viserligen mognat, men har ingen glädje av det. Han stänger in sig på baggershus och är deprimerad.
Det finns ju metaforer för VK1 annorstädes i hans böcker också. Gollum leder ju Sam och Frodo över Dödens Fält, eller vad det nu kallas på svenska. Där stod, enligt Gollum, ett stort slag för länge sedan och de som stupade där är nu begravda under jorden och skriker ut sina sorger likt osaliga andar. Om man tittar ner i en vattenpöl så ser man de dödas ansikten titta upp på en.
Denna kusliga beskrivning av ett förbannat ställe uppvisar klara likheter med de leriga slagfälten i VK1 och de många stupade som helt sonika begravdes under leran, för att aldrig återfinnas.
-
Billabong girl
- Medlem
jag byter alltid favorit/hatkaräktär varenda gång jag läser om trilogin. På något sätt kan jag inte hata Denethor som en del gör för jag själv skulle inte klara av att möta den där ondskan som kommer . ..Då skulle ja nog hellre ta självmord o slippa se hur allt går...därför kan tycker jag om dom mer än många andra som jag anser vara för bra helt enkelt :-/...sen har man juh en klar hat figur i hela allt i hopa och det är Sauron...han kan man liksom inte bara gilla 8)