VIETNAMKRIGET

StardustGirl
Ny medlem

gerillakrigsföring

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 22:57

hehe de funkar alltid att byta ämne :P

hmm jaa då förstår jag bättre!

en sak till om nån orkar hehe

vad menas egentligen med gerillakrigsföring?

jag vet att USA hade svårt med det...nått me terängen i vietnam oxå kanske?

men som sagt har inte riktigt klart för mej vad gerillakrigsföring är..

//C

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 23:23

En gerilla är en väpnad? motståndsrörelse av icke-reguljära trupper, partisaner. En gerilla kan ha en förtryckande regim som fiende men kan också vara understödd av någon yttre kraft som vill störta den legala regimen eller destabilisera? landet. Fienden anklagar inte sällan gerillan för terrorism
källa: http://www.susning.nu

StardustGirl
Ny medlem

hmm

Inlägg av StardustGirl » 22 maj 2004, 15:03

de där säger inte mej mkt om varför USA hade svårt att besegra gerillan... var det för att dom gömde sig i skogen o så? :idea:

//C

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 15:09

De hade svårt att besegra guerillan för att de inte kunde hitta den, helt enkelt. De var överallt och ingenstans. Oftast samtidigt också. Någon får gärna koma och hjälpa mig, då mina kunskaper avvietnamriget sträcker sigm till vad jag läst på skalman och Full Metal Jacket.

StardustGirl
Ny medlem

svårt motstånd

Inlägg av StardustGirl » 22 maj 2004, 15:19

USA trodde nog inte att de skulle få så svårt motstånd...var det så? att dom helt enkelt underskattade fienden...då borde det ha kommit som en chock när de upptäckte att de inte gick så bra...de kan nog ha varit en bidragande orsak till att de inte vann?

//C

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 maj 2004, 15:21

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2004, 15:41

Tänkte också bidra med lite länkar. De är alltid bra att börja söka på Skalman.

Konsekvenser av kriget
viewtopic.php?t=12366&highlight=vietnamkriget

Allmänt om kriget
viewtopic.php?t=11482&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=8241&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=6572&highlight=vietnamkriget

Vilka deltog i kriget?
viewtopic.php?t=14408&highlight=vietnamkriget

I Sverige under Vietnamkriget
viewtopic.php?t=2843&highlight=vietnamkriget

Om varför USA förlorade kriget.
viewtopic.php?t=8604&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=3770&highlight=vietnamkriget

Angående gerillan i Vietnam så vågar jag påstå att USA inte var förberedd på den sortens krigsföring och det tog därför tid för dem att lära sig. USA hade räknat med en snabb seger vilket de inte blev. Gerillan lyckades inte besegra USA men USA lyckades inte heller besegra FNL och gerillan. USA vann slagen men förlorade kriget.
Tänk på att detta inte är de bästa källor till ett arbete det mesta är nog sant men ur ett källkritiskt perspektiv är det skit. Du behöver underbygga dina fakta med böcker och artiklar och inte ett gäng påstående som du har hittat på ett diskussionsforum.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 15:50

Fast frågorna om Vietnam hade ju inget att göra med skolarbetet. :) Så det gör nog inget.

StardustGirl
Ny medlem

usch

Inlägg av StardustGirl » 22 maj 2004, 16:13

usch jag läste om massakern i song my...helt hemskt...

hur kunde soldaterna ge sig på oskydliga kvinnor och barn? (jag förstår iofs inte hur man kan kriga överhuvudtaget)

jag undrar verkligen hur de tänkte...och vad de tänkte på när de gjort detta...

de flesta var väl helt vanliga killar...pojkar...knappt vuxna...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 maj 2004, 16:13

Jag måste säga att det verkar som du kan en hel del om Vietnamkriget Stardustgirl!

/Robert Sköld

Tsukasa
Ny medlem

Inlägg av Tsukasa » 23 maj 2004, 00:01

Martin Lundvall skrev:Tänkte också bidra med lite länkar. De är alltid bra att börja söka på Skalman.

Konsekvenser av kriget
viewtopic.php?t=12366&highlight=vietnamkriget

Allmänt om kriget
viewtopic.php?t=11482&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=8241&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=6572&highlight=vietnamkriget

Vilka deltog i kriget?
viewtopic.php?t=14408&highlight=vietnamkriget

I Sverige under Vietnamkriget
viewtopic.php?t=2843&highlight=vietnamkriget

Om varför USA förlorade kriget.
viewtopic.php?t=8604&highlight=vietnamkriget
viewtopic.php?t=3770&highlight=vietnamkriget

Angående gerillan i Vietnam så vågar jag påstå att USA inte var förberedd på den sortens krigsföring och det tog därför tid för dem att lära sig. USA hade räknat med en snabb seger vilket de inte blev. Gerillan lyckades inte besegra USA men USA lyckades inte heller besegra FNL och gerillan. USA vann slagen men förlorade kriget.
Tänk på att detta inte är de bästa källor till ett arbete det mesta är nog sant men ur ett källkritiskt perspektiv är det skit. Du behöver underbygga dina fakta med böcker och artiklar och inte ett gäng påstående som du har hittat på ett diskussionsforum.

/Martin
Man kanske skulle pinna en vietnam tråd så får man allt sparat i en och samma tråd, kan ju iof så bli lite rörigt :roll:

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 23 maj 2004, 01:42

StardustGirl skrev:hur kunde soldaterna ge sig på oskydliga kvinnor och barn? (jag förstår iofs inte hur man kan kriga överhuvudtaget
om du tänker på det som stod i peter englunds skrotletare i Nhon Tay så var det väll så att kvinnan höll i ett vapen och så skrev han själv i brevet hur hemskt den upplevelsen var hem. (ett antalveckor jag läste artikeln och nu så där halv två på natten känner jag inte för att läsa igenom den igen.)
Svaret på din fråga är. om du får välja, bli skjuten av en person som kanske är fiende eller döda en annan person som kanske är fiende och överleva.

OM du menar hur hur de kunde bomba civila så är svaret: ALLA Är KOMUNISTER eller sympatiserar med dom.
Det skulle iallafall amerikanarna sakt då (tror jag)

PS. trevligt med flickor på forumet, vi får se om du forsätter skriva även när denna tråd dödut

Hiphop_girl
Ny medlem

Inlägg av Hiphop_girl » 23 maj 2004, 11:53

Nu när alla e igång å snackar om vietnamkriget kan ja ju lägga in en fråga... Har nämligen fått olika uppgifter, tänkte att nån kanske vet... På ett ställe står det att USA, efter att Diem störtats, fortsatte ge sydvietnam dess stöd... på ett annat ställe att Diem störtades pga motståndet mot honom ökade och efter att USA undandragit sitt stöd...
blev lite konfunderad där...
hur var det egentligen?
Nånting säger mig att det sista är fel, för det är väl det ganska mycket handlar om i vietnamkriget hur USA sogs mot kommunisterna och hur dom(kommunisterna) besegrade dem? (USA)...
menar inte att vietnamkriget handlar enbart om USA men ja...
ni fattar nog... :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2004, 13:10

Jag har ju inte läst de ställen du refererar till på länge, men jag kan väl tänka mig att de helt enkelt menar att USA hela tiden stödde Sydvietnam militärt och ekonomiskt, men det mer personliga stödjandet av Diem avtog så småningom och de stödde istället de som störtade honom (vilket fortfarande var den sydvietnamesiska militärregimen). Alltså i mer politisk mening.

-Durion

Hiphop_girl
Ny medlem

Inlägg av Hiphop_girl » 23 maj 2004, 13:23

Så alla var i princip emot Diem, hela landet, inklusive USA? men det var fortfarande nordvietnam vs. sydvietnam,(efter att Diem störtats) och USA stödde fortfarande södern?
tror ja fått grepp på det hela nu.. :)

Skriv svar