Men...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
narann
Provmedlem

Men...

Inlägg av narann » 16 maj 2004, 19:37

Kan man inte föra en seriös debatt om Tolkiens värdegrund? Jag älskar SoR men tycker ett man kan se en del tendenser i Tolkiens värld som är något obehagliga. För många hjältar är för ariska å andra sidan har vi Frodo.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 maj 2004, 21:33

Egentligen så är det lite så. Folket i Harad är ett bra exempel, dom beskrivs som svarta och är allierade med Sauron. I Silmarillion så finns dom ädla Edain, dom beskrivs som ljusa, grå eller blå ögda och mörk eller ljushåriga (arier). Men det finns onda männsikor ochså som är allierade med Morgoth, hur ser dom ut då? Jo, dom beskrivs som tex afrikaner, asiater osv...(icke arier)

Vad menar Tolkien med detta? Var han rasist?

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 16 maj 2004, 21:50

http://www.tolkiensarda.se/ finns en bra artikel. Kolla i arkivet efter "Tolkien och rasismen".

Det var dock ett bra tag sedan jag läste den så jag kommer inte riktigt ihåg vad som står. Hans verk började ju som en mytologi till England och eftersom den då tar plats i nordeuropa är det inte så konstigt att det lever "ariska" i världen. Om man bara ser till de geografiska lägena är det inte så konstigt att de onda blir män från söder och alltså mörkhyade.

Dessa män tycker jag inte framställs som genomonda alltid utan jag tycker att det framgår rätt klart att de bara blir förförda och lurade.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 maj 2004, 22:43

Men varför blir de förförda och lurade och dom ariska raserna står kvar och gör motstånd och blir till slut hjältar? Ett tecken på dom andra rasernas underlägsenhet? Jag vet inte? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Trött...

Inlägg av Ori » 16 maj 2004, 23:04

Detta har diskuterats flera gånger här på Skalman, gör en sökning om du vill ha detaljer :roll: .

Kort sagt (enligt min uppfattning) så var Tolkien inte rasist, däremot levde han i en annan tid och det gör det nästan omöjligt att lägga vår tids värderingar i hans texter, åtminstone så säger det väldigt lite om hans värderingar.

Om jag inte missminner mig, så bad han tyskarna dra åt h-e (mitt uttryck, Tolkiens var mycket elegant) när dom frågade förlaget om Tolkiens hade ariskt ursprung :P !

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 maj 2004, 23:14

Calan skrev:Egentligen så är det lite så. Folket i Harad är ett bra exempel, dom beskrivs som svarta och är allierade med Sauron. I Silmarillion så finns dom ädla Edain, dom beskrivs som ljusa, grå eller blå ögda och mörk eller ljushåriga (arier). Men det finns onda männsikor ochså som är allierade med Morgoth, hur ser dom ut då? Jo, dom beskrivs som tex afrikaner, asiater osv...(icke arier)

Vad menar Tolkien med detta? Var han rasist?
Österlänningarna då, var de vilda ryssar, eller?

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Re: Men...

Inlägg av Usquebaugh » 16 maj 2004, 23:16

narann skrev:Kan man inte föra en seriös debatt om Tolkiens värdegrund?
Ursäkta en dum fråga. Vad menas egentligen med värdegrund? Är det alla möjliga sätt att tolka något, eller?

/A

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 16 maj 2004, 23:57

Upplysningens timma är nära: http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/arfett13.htm.

Och precis som vanligt kan man läsa in exakt vad man vill i precis vad som helst. När Harry Potterböckerna är Satans instruktionsbok för att förleda barn i synd och trolldom, så blir jag inte längre förvånad över hur någon kan vrida till en historia så att den pekar i en riktning vinkelrätt mot verkligheten...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 maj 2004, 13:26

Som sagt, detta har diskuterats förr, men...
Men varför blir de förförda och lurade och dom ariska raserna står kvar och gör motstånd och blir till slut hjältar? Ett tecken på dom andra rasernas underlägsenhet? Jag vet inte? Vad tror ni?
Troligen snarare av geografiska skäl.

Dessutom ignorerar det påståendet helt de "svarta númenoranerna" (som alltså inte hade med hudfärg att göra), Ar-Pharazôn, Saruman, etc...

Om man påstår att Tolkien var rasist missar man dessutom (med flit?) att ett av de viktiga temana i Ringen är just vänskapen mellan olika folkslag (alver, dvärgar, människor och hobbitar).

Skriv svar