Quiz: Heraldik
-
Cujomannen
- Medlem
Fortsätter med mina medeltida riddare. Detta vapen bars av far och son, båda med samma namn. Fadern är nog mest känd för sina förehavanden i sydfrankrike, medans sonen är mest känd för händelser i england.
Kanske ska tillägga att det är 1200-talet det handlar om.
Kanske ska tillägga att det är 1200-talet det handlar om.
- Bilagor
-
- quiz.gif (10.49 KiB) Visad 616 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
-
Cujomannen
- Medlem
Nej, jag kan inte säga att ni är riktigt nära...
Ett par ledtrådar till:
Bilden nedan visar NN d y:s död och stympning efter slaget vid Evesham 1265 tillsammans med kroppen av Hugh de Despenser som också dödades där.
NN d ä dog vid belägringen av Toulouse 1218, det sägs att han blev träffad av stenar från en belägringsmaskin bemannad av kvinnor.
Ett par ledtrådar till:
Bilden nedan visar NN d y:s död och stympning efter slaget vid Evesham 1265 tillsammans med kroppen av Hugh de Despenser som också dödades där.
NN d ä dog vid belägringen av Toulouse 1218, det sägs att han blev träffad av stenar från en belägringsmaskin bemannad av kvinnor.
- Bilagor
-
- quiz2.jpg (43.6 KiB) Visad 744 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
-
Cujomannen
- Medlem
Kung Arthur stämmer bra Cujomannen. Frågan är din.
Angående vapnet så var det det bästa jag fann, det är lite förbryllande dock då bildtexten säger följande:
/Mikael Sundholm
Angående vapnet så var det det bästa jag fann, det är lite förbryllande dock då bildtexten säger följande:
Jag antar att texten syftar till kronorna, men det blir ju lite fel då de som du säger är endast 10 till antalet.Arthur's Coat of Arms (later version) signifying the 13 kingdoms in his domain.
/Mikael Sundholm
-
Cujomannen
- Medlem
-
Cujomannen
- Medlem