Smèagol?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 maj 2004, 14:54

Att jag skrev snedsträck mellan bror och kusin antydde indirekt på att jag menar att det finns många tolkningar av vad som är sant.
Tolkningar? Tolkien själv skriver "friend" vid alla tillfällen jag kollat upp. Om de hade varit släkt hade han nog skrivit det...
Att Smeagol och Deagol var ute och fiskade eller vad de gjorde när Deagol hittade ringen betyder egentligen inte att de var nära vänner, det kanske rent av var en slump att de skulle fiska samtidigt.
He had a friend called Déagol, of similar sort, sharper-eyed but not so quick and strong. On a time they took a boat and went down to the Gladden Fields, where there were great beds of iris and flowering reeds. There Sméagol got out and went nosing about the banks but Déagol sat in the boat and fished.

Jag tycker nog inte man kan tolka ovanstående stycke som annat än att de var vänner, samt att det var en medveten utflykt tillsammans de gjorde. De står att Sméagol överhuvudtaget inte skulle fiska, utan följde mer med som något slags sällskap, kan man tänka.

Däremot håller jag med dig om att Déagol troligen inte var världens mest sympatiska heller.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 maj 2004, 15:19

Ok, de var vänner, har inte läst den engelska versionen.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 4 maj 2004, 10:29

Varför skulle inte Deagol vara sympatisk? Han var väl bara en vanlig glad och dum hob? Och hur kan man få fram att Deagol var sympatisk av så lite fakta?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 4 maj 2004, 14:41

Bara en känsla jag har, du kan givetvis tycka annorlunda...

Danne verkar hur som helst vara inne på samma spår.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 4 maj 2004, 16:00

Konstigt... Kan en hob på något sätt vara osympatisk? De enda jag känner till är Säckstabaggerna och Ted Sandyman... Men allvarligt vad gör han för något i böckerna? Tar en lugn fisketur med sin vän, får en stor fisk, hittar en guld och blir sedan mördad, vilken skurk!!!

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 4 maj 2004, 16:12

Min tolkning är att de är vänliga personer och att det är ringen som splittrar dom och gör Smeagol till den han är.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 4 maj 2004, 16:35

Det är öven min tolkning och jag förstår inte hur man kan tolka det på annat vis...

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 7 maj 2004, 14:32

Jag tror att ringen "tog" Smeagol så fort han fick syn på den. Han kanske var en svag person?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 8 maj 2004, 14:30

Tror ni att Frodo och Bilbo efter hand skulle ha påverkats på samma sätt som Gollum och sökt ensamhet och så småningom blivit kringströvande och slitna med bara ringen i tanken?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 8 maj 2004, 16:01

Nja... Bilbo hade ringen i över 60 år och han visade knappt några tendenser alls på att bli som Gollum som vad jag får för mig blev så direkt...

Frodo blir ju besatt av ringen i slutet, att han inte kastar ner den av fri vilja tycker jag förstör mycket av berättelsen! Men att Frodo skulle blir som Gollum tror jag inte heller...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 8 maj 2004, 16:09

Konstigt... Kan en hob på något sätt vara osympatisk? De enda jag känner till är Säckstabaggerna och Ted Sandyman...
Det är klart att en hobbit kan vara osympatisk! De är ju bara små människor, och människor kan vara osympatiska.

Ringen måste ha något fäste, tycker jag det verkar som, d.v.s. den måste ha något att gripa tag i den den försöker fresta. Vem som helst hade nog inte mördat sin vän för Ringens skull, den delen av personligheten måste, anser jag, redan finnas där, om än i väldigt liten skala.
Frodo blir ju besatt av ringen i slutet,
Det beror ju egentligen inte främst på hur länge han har burit den, utan mycket på att han kommer närmare och närmare platsen där den smiddes, och där dess härskare bor.
att han inte kastar ner den av fri vilja tycker jag förstör mycket av berättelsen!
Förstör?? Ojojoj, jag tycker att detta faktum något av det bästa med hela boken, som på något sätt inkapslar flera av de viktiga temana med berättelsen. :o

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 8 maj 2004, 16:29

Usquebaugh skrev:Tror ni att Frodo och Bilbo efter hand skulle ha påverkats på samma sätt som Gollum och sökt ensamhet och så småningom blivit kringströvande och slitna med bara ringen i tanken?
/A
Möjligheten finns väl alltid, men jag tror på det som Gandalf säger om att Bilbo fick tag på ringen på "hederlig" sätt; hade han dödat Gollum där nere i grottan kanske saker och ting sett annorlunda ut.
Och sedan, Sméagol var ju redan innan episoden ingen direkt populär person bland sitt folk, och efter att han dödat Déagol så hade han bokstavligt talat inga vänner och var hatad av alla, vad fanns kvar annat än att söka ensamhet och isolering? Varken Bilbo eller Frodo tyngdes av ånger eller dåligt samvete, och de hade många goda vänner och inte minst Gandalf som med sina goda råd höll hobernas fingrar borta från fördärvet. Och slutligen, det som Thorin nämner på sin dödsbädd gillar jag starkt, det om att att hoberna har mera ögon för fester och god mat än för skatter och rikedomar, jag tror att alla dessa förutsättningar gjorde att Bolbo och Frodo (Och för all del Sam) klarade sig emot ringen så bra.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 8 maj 2004, 17:26

Jag tycker faktiskt det förstör! Uppdraget var att kasta ringen ner i berget, dom klarar sig ända fram till elden och vad händer? Frodo sviker alltihop och blir räddad av Gollum som klantar ner ringen! En del som enligt mig förstör en aning!

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 8 maj 2004, 18:18

Calan skrev:Jag tycker faktiskt det förstör! Uppdraget var att kasta ringen ner i berget, dom klarar sig ända fram till elden och vad händer? Frodo sviker alltihop och blir räddad av Gollum som klantar ner ringen! En del som enligt mig förstör en aning!
Jag tyker absolut inte att det förstör. På det här sättet visar Tolkien ringens fruktansvärda kraft. Inte ens hjälten kan stå emot den. Hur roligt hade det varit om Frodo bara hade slängt ner ringen, suttit sig ned och väntat på örnarna och sedan festat i ett par dar och åkt hem?

Det hela gör så att något händer i slutet och jag tycker attt det är perfekt. Att Gollum kommer tillbaka är oväntat och smart gjort. Andra lösningar hade varit kanske att låta våra två hjältar bli jagade av horder av orcher eller ringvålnaderna (för uppenbart enligt min mening), låtit Sauron ta kroppslig form och jagat dem (inte passande). Självklart finns det oändligt många scenarion men av alla jag kan komma på är det med Gollum det bästa. Det är bra att vi får se att Frodo inte är någon genomhjältig hob utan mänsklig som de flesta. Dessutom är det som sagt ett ypperligt bevis på ringens fruktansvärda kraft

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 8 maj 2004, 19:26

Just efter jag läst ut boken var jag lite besviken på att Sauron aldrig är med i boken, visst är han med i boekn på sätt och vis men jag hade hoppats på annat!

Skriv svar