Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
-
Roland
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 1 maj 2004, 14:05
- Ort: Skåne
Inlägg
av Roland » 2 maj 2004, 22:08
En arrangerad bild... förställande vad?
Tyskt eller annat?
-
Bilagor
-

- pansarvagn.jpg (172.56 KiB) Visad 4274 gånger
-
uddevalla
- Medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
- Ort: Uddevalla
Inlägg
av uddevalla » 2 maj 2004, 23:14
Roland skrev:En arrangerad bild... förställande vad?
Tyskt eller annat?
Kulsprutorna liknar Browning, men de ser väl långa ut. Kan det vara Maxim? (ryska). Hjulen är för tunna för en tung vagn. Gissar på en läyy bepansring som placerats på en vanlig kärra.
-
Mikael Eklund
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Mikael Eklund » 4 maj 2004, 11:08
Jag tycker nog att kulsprutorna ser ut av att vara av märket Lewis. Kan dock ha fel. Dessutom så hade väl britterna med en massa pansarbilar under 1vk ? Skulle vara kul om någon här vet vad detta föreställer.
Micke
-
Löwe
- Medlem
- Inlägg: 1525
- Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
- Ort: Kalmar
Inlägg
av Löwe » 4 maj 2004, 11:27
Hur vet du att bilden är arrangerad? Bara undrar...

-
Roland
- Medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 1 maj 2004, 14:05
- Ort: Skåne
Inlägg
av Roland » 4 maj 2004, 13:32
Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Jag kan givetvis ha fel, men det verkar misstänkt med patronlådorna på marken...
-
mrsund
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2964
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
- Ort: Malmö
Inlägg
av mrsund » 4 maj 2004, 14:53
Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Jag kan givetvis ha fel, men det verkar misstänkt med patronlådorna på marken...
Det kan ju också "smällt" till och saker och ting "flyttat" på sig.
Den ser ju övergiven ut.
-
Hans N
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 1 september 2003, 00:57
- Ort: hemmet
Inlägg
av Hans N » 5 maj 2004, 01:06
Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan...
Kan faktiskt vara så att framkallning har gjorts med negativet spegelvänd av misstag, på så vis hamnar patronbanden på "fel" sida!
-
Stefan
- Medlem
- Inlägg: 3426
- Blev medlem: 9 april 2002, 11:10
Inlägg
av Stefan » 5 maj 2004, 08:32
Det verkar som om pansarvagnen ifråga inte var en motorförsedd en utan helt enkelt en stabil hästkärra med pålagda pansarplåtar som fungerar som fast eldpunkt. Alla dessa patronband och tomma lådor tyder på att den stått på samma ställe och skjutit en bra stund.
Den stod och sköt så mycket den orkade lite uppifrån ovanför slätten, med kulsprutebesättningen hjäpligt beskyddat, och med flera reservskyttar inuti (skyttarna hade ju inget bra skydd ovanför buken - de måste haft reservskyttar).
Det skulle förklara den döda ammunitionskarlen - fanns inte plats för honom inne så liket kastades ut.
Men visst, det kan mycket väl vara arrangerat. En filmscen???
-
Bagheera
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Inlägg
av Bagheera » 17 maj 2004, 12:46
Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Det behöver ju inte vara så att kulsprutan faktiskt sköt i den riktning den pekar i på bilden. Lika gärna kan den ha skjutit i motsatt riktning.
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 18 maj 2004, 12:22
Kulsprutorna är ju engelska Vickers Mk I. Dom avändes i flera arméer så någon ID enbart därför - är inte möjlig.
-
Bagheera
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Inlägg
av Bagheera » 18 maj 2004, 12:42
Så rätt varjag. Lägger in en bild. (Vapnet är pluggat)
-
Bilagor
-

- Vickers 303 Mk1.jpg (40.37 KiB) Visad 4034 gånger