varför står det så?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 22 april 2004, 08:40

Calan skrev:Fast Legolas gjorde inte lite han heller. Han drog med sig en massa alver från Mörkmården till Ithilien och gjorde den till en av Midgårds vackraste skogar. Där hade sedan Faramir och Eowyn sett eget lilla rike...
Har absolut för mig att det står i slutet av konungens återkomst...

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 april 2004, 09:07

Jo, ovanstående citat (om Legolas arbete i Ithilien) behandlas i Ringens värld. Men att Tolkien ansåg att Legolas uträttade minst i brödraskapet gör det inte.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 april 2004, 15:55

Behandlas i Konungens återkomst menar du väl Danne?

Sen så kan man nog undra om Legolas och Gimli gjorde minst. Utan Gimli hade brödraskapet aldrig kommit genom Moria och utan Legolas hade man aldrig fått tillträde till Lorien. Vad jag menar är att dom var väldigt delaktiga i första delen av resan och utan dem hade Pippin och Merry aldrig fått tillfälle att utföra sina bragder...

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 22 april 2004, 16:29

Det beror väl på vilken version man har? Tolkien hann väl inte riktigt eller något sådant. Det skulle stå i slutet på Konungens återkomst men behandlades istället i Ringens värld men kom väl med i senare versioner av Konungens återkomst.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 april 2004, 17:06

Behandlas i Konungens återkomst menar du väl Danne?
Verkligen? I den svenska utgåvan...? Jag trodde att det stod i Appendixen...
Sen så kan man nog undra om Legolas och Gimli gjorde minst. Utan Gimli hade brödraskapet aldrig kommit genom Moria och utan Legolas hade man aldrig fått tillträde till Lorien.
Jag undrar jag. Jag tror att Gandalf hade klarat passagen genom Moria på egen hand, och jag undrar om inte Aragorn hade lyckats övertyga alverna i Lórien utan Legolas.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 april 2004, 21:58

Det kanske det gör fel av mig då...

Gandalf och Aragorn hade nog klarat det själv om man tänker efter... Vad gjorde de för nytta då? Legolas sköt ner en av Nazguls bevingade bestar! De dödade väl ca 40 orcher var i hornborgen. De var delaktiga i jakten på Uruk-hai i Rohan.

(här måste jag få en annan sak sagd, i TTT filmen så har Gimli, Legolas och Aragorn sprungut i tre dagar i Emyn Muil! Sedan när de kommer fram till Rohan är de vid Fangorn på nån timme! Stor tabbe av PJ i boken är det tvärtom Emyn Muil i några timmar och övber Rohan i tre dagar. Där kan du inte komma med "medveten, nödvändig ändring" Danne!)

Vad gjorde de mer, dödade orcher på Pelenor och i Belfalas. Egentligen gjorde de inget avgörande utan hängde bara på och dödade lite orcher...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 april 2004, 22:27

Där kan du inte komma med "medveten, nödvändig ändring" Danne!
Inte för att jag har sade "medveten, nödvändig", men ändå... :)

Har faktiskt inte tänkt på den tabben; tror dock inte jag kommer ligga sömnlös i förtvivlan över den heller! :P

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 april 2004, 22:39

Nej du kanske inte har använt precis de orden men vissa "tabbar" har du försvarat med liknande ord iaf...

Visst det är inget stort men ändå nått man retar sig på varje gång. Och då kan man fråga sig varför PJ? Varför? Vill han retas med oss eller vet han inte bättre?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 april 2004, 09:14

Nej du kanske inte har använt precis de orden men vissa "tabbar" har du försvarat med liknande ord iaf...
Nej, jag har inte försvarat några "tabbar", som du uttrycker det! Jag har försvarat det faktum att ändringar när man överför en berättelse från ett medium till ett annat är nödvändiga. Jag gillar, som jag också sagt vid många tillfällen om någon lyssnat :?, inte alla Peter Jacksons, Fran Walshs och Philippa Boyens ändringar, särskilt inte i film nr. två, där de kändes mest onödiga, men, som sagt, det är deras filmer, och det är upp till dem att återberätta historien som de tycker fungerar bäst.

Och jag ska inte sticka under stol med att jag tycker att en del av de tillagda/ändrade scenerna hör till filmernas höjdpunkter. Exempel; I första filmen: de flesta scenerna med Boromir, Frodos första möte med Gandalf; i tredje filmen: Gandalfs samtal om döden med Pippin, Pippins sång för Denethor medan han glufsar och Faramir rider in i döden...

Så för varje onödig och tafflig ändring har PJ & co gett åtminstone mig en minnesvärd scen, så jag förlåter dem gärna!
Visst det är inget stort men ändå nått man retar sig på varje gång. Och då kan man fråga sig varför PJ? Varför? Vill han retas med oss eller vet han inte bättre?
När det gäller "tabbar" är det förstås en helt annan sak. Där handlar det inte om medvetna ändringar (bra eller dåliga) utan om missar i manus, kontinuitet mellan tagningar, etc. Och ditt exempel är en typisk sådan miss, liksom att Legolas har bruna ögon i vissa scener, etc. Sånt händer i alla filmer, och denna enorma produktion, när dessutom alla tre filmerna spelades in samtidigt, är förstås inget undantag. Det beror helt enkelt på den mänskliga faktorn... Sånt kan vara intressant att diskutera, men är inte särskilt upprörande, anser jag!

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 april 2004, 10:14

Jag menar inte sådana tabbar! Jag menar småändringar från orginalet som inte gör någon skillnad i filmen! Det finns säkert över 1000 åsdana i filmerna!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 april 2004, 15:14

Jag måste hålla md. Visst, PJ gjorde ett ENORMT jobb, det ska ingen säga att han nite gjorde. Men allt eftersom jag läser böcvkerna inser jag hur lätt det varit för honom att göra filmen efter boken utan alltför stora ändringar i manuset. Ta t.ex Merry o Pipinjs första möte med Lavskägge. Det skulle ha varit mycket bättre som det var i boken, och inte kostat mycket mer. Samma sak med Gandalf och Aragon, Legolas och Gimlis möte. Filmen är bra, men böckerna spankar dom med hästlängder. Även om jag personligen tycker översättningen är lite väl svårläst, är den fortfarande tidernas bok!

:)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 april 2004, 15:37

Jag kan tyvär inte hålla med om att det är tidernas bok. Där får den stryk av Silmarillion! Men tidernas näst bästa bok är den iaf...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 24 april 2004, 09:17

Jag menar inte sådana tabbar! Jag menar småändringar från orginalet som inte gör någon skillnad i filmen! Det finns säkert över 1000 åsdana i filmerna!
Och då säger jag det igen: för varje "dålig" ändring Jackson, Walsh och Boyens kommit på, så har de lyckats åstadkomma åtminstone en "bra" som förstärker själva berättelsen, i stället för att försvaga den.

Som jag redan har sagt, jag tycker själv att film två lider mest av filmskaparnas egen kreativitet, men jag tror samtidigt att det finns en anledning bakom varje ändring, även om anledningen kanske inte är god nog.

Jag förstår att folk har svårt för när ett gäng filmskapare vågar ge sig på att ändra i den älskade berättelsen, men

1) boken finns kvar!
2) filmerna är bara ett sätt av PJ att återberätta berättelsen, och göra filmer som han skulle vilja se, inte något slags "illustrerad klassiker"
3) Ringenfilmerna är, om man jämför med andra filmatiserade böcker, tämligen trogna originalet!
Samma sak med Gandalf och Aragon, Legolas och Gimlis möte.
Hmm, är osäker på exakt vad du syftar på här... Är inte just den scenen ganska lik boken?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 april 2004, 09:59

Tja... Jo... egentligen. Men jag skulle viljat se när de hoppar upp på höjden, samma sak med Lavskägge o Merryo Pip.

Visst, jag vet att det inte är lätt att göra en exakt film. Och PJ gör det bra, inget sagt om det. Men vissa saker tycker man det skule bli lika bra, om inte bättre om de följde boken vid fler tilfällen.

Filmen är bra, men den kunde bli bättre om massa småsaker kopierats direkt från boken. No offence, PJ. :)

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 4 maj 2004, 00:58

Som jag ser det gjorde Legolas och Gimli något väldigt stort (vilket helt ströks i filmen) då de blev goda vänner trots deras släktens fiendskap. Jag tycker det är ett av höjdpunkterna när de visar varandra det finaste de vet, skog och grotta, och kan glädjas åt det.

Denna lilla knorr knyter också ihop alvernas och dvärgarnas historia: att de kan börja sluta vänskap igen innan de tynar bort i fjärde åldern.

Skriv svar