Minoritets Emblem
Minoritets Emblem
Hejsan hoppsan! Här är jag igen! Hehe, jag undrar vad man satte på för märken på oliktänkande samnt minoriteter i nazi tyskland, som t.ex davidstjärnan på judar. Men jag menar de var inte de enda som förföljdes, t.ex zigenare kommunister samnt homosexuella. Jag försökte söka men det fungerade inte! Tack på förhand!
//Adrian
//Adrian
Här kan du hitta lite grann. Hoppas att det kan vara till nån hjälp.
Wikipedia - Nazi Concentration Camp Badges
/Mikael Sundholm
Wikipedia - Nazi Concentration Camp Badges
/Mikael Sundholm
En länk till en annan tråd här på forumet som kanske kan hjälpa dig
viewtopic.php?t=5862&highlight=
Är det förresten någon som vet om andra "oliktänkande" (Jehovas Vittnen, Homosexuella, Zigenare osv.) förutom judarna var tvungna att bära nån typ av identifiering utomhus, såsom stjärnor,trianglar och dylikt?
/Mikael Sundholm
Är det förresten någon som vet om andra "oliktänkande" (Jehovas Vittnen, Homosexuella, Zigenare osv.) förutom judarna var tvungna att bära nån typ av identifiering utomhus, såsom stjärnor,trianglar och dylikt?
/Mikael Sundholm
- Kn Korrekt
- Medlem
En hel del frimurare blev ju satta i koncentrationsläger och de allra flesta dog. Jag kan tänka mig att de kategoriserades under "oliktänkande".Necros skrev:En länk till en annan tråd här på forumet som kanske kan hjälpa dig
/Mikael Sundholm
Jag antar dock de kategorier som klassades som samhällsfarliga inte vistades ute i samhället och därmed är frågan om de bar identifiering inte så särskilt relevant. Det fanns ju inga ghetton för kriminella och associala.
-
Varg-Olle (?)
- Medlem
http://www.rfsl.se/?p=419 som beskriver de homosexuellas situation i Hitler-Tyskland ger en översikt enligt följande:
Trianglarnas färger var:
Gul för judar
Svart för asociala
Röd för politiska fångar
Lila för Jehovas vittnen
Grön för kriminella
Blå för emigranter
Brun för zigenare
Rosa för homosexuella
På webbsidan finns (på tyska) för den intresserade även trianglarna avbildade.
Eugen Kogon´s "SS-staten" ger på sid. 49-51 en mera ingående beskrivning. En fånge kunde ibland tillhöra mer än en kategori med färgbeteckningar därefter. I vissa läger sattes då stjärnorna över varandra, i andra läger gjordes en "blandad" stjärna. På den angivna webbsidan ovan finns det senare avbildat. Det kunde även angivas om en fånge tillhörde t.ex. Straffkompaniet. För fångar från utlandet tillkom på trianglarna dessutom länderbeteckningar, som F för Frankrike o.s.v.
Trianglarnas färger var:
Gul för judar
Svart för asociala
Röd för politiska fångar
Lila för Jehovas vittnen
Grön för kriminella
Blå för emigranter
Brun för zigenare
Rosa för homosexuella
På webbsidan finns (på tyska) för den intresserade även trianglarna avbildade.
Eugen Kogon´s "SS-staten" ger på sid. 49-51 en mera ingående beskrivning. En fånge kunde ibland tillhöra mer än en kategori med färgbeteckningar därefter. I vissa läger sattes då stjärnorna över varandra, i andra läger gjordes en "blandad" stjärna. På den angivna webbsidan ovan finns det senare avbildat. Det kunde även angivas om en fånge tillhörde t.ex. Straffkompaniet. För fångar från utlandet tillkom på trianglarna dessutom länderbeteckningar, som F för Frankrike o.s.v.
Senast redigerad av 1 Varg-Olle (?), redigerad totalt 22 gånger.