Crusader Kings
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Crusader Kings
När kommer detta spel? Någon som vet? Kommer det vara som EU, samma motor alltså?
Kropotkin
Kropotkin
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Jag fick hem det igår, hade förbeställt. 
Antar att det dyker upp i affärerna när som helst nu. Det går också att beställa det direkt från Paradox på http://paradox.e-butik.se/.
Henrik
Antar att det dyker upp i affärerna när som helst nu. Det går också att beställa det direkt från Paradox på http://paradox.e-butik.se/.
Henrik
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Har provspelat en gång nu.
Min insats som kung Stenkil av Sverige kan sammanfattas som att vi förmodligen hade pratat danska idag om det hela var på riktigt. Misslyckades med i princip allt jag hann företa mig under den rätt korta tid jag spelade - invasionsförsöket av Finland raserades i det uppror mitt havererade lönnmordsförsök på tronarvingen (som stod före min egen son i kön) orsakade. Blev av med Gotland och Södermanland eftersom jag inte var riktigt klar på hur fredsförhandlingar fungerade. Det enda jag lyckades med var att gifta bort en av mina duktigare söner med en efterbliven och överårig tyska.
Inlärningskurvan verkar brutal, men spelet ser ut att bli mycket intressant när jag väl får rätsida på det.
Henrik
Min insats som kung Stenkil av Sverige kan sammanfattas som att vi förmodligen hade pratat danska idag om det hela var på riktigt. Misslyckades med i princip allt jag hann företa mig under den rätt korta tid jag spelade - invasionsförsöket av Finland raserades i det uppror mitt havererade lönnmordsförsök på tronarvingen (som stod före min egen son i kön) orsakade. Blev av med Gotland och Södermanland eftersom jag inte var riktigt klar på hur fredsförhandlingar fungerade. Det enda jag lyckades med var att gifta bort en av mina duktigare söner med en efterbliven och överårig tyska.
Inlärningskurvan verkar brutal, men spelet ser ut att bli mycket intressant när jag väl får rätsida på det.
Henrik
- CJBackfire
- Medlem
1066-1453CJBackfire skrev:mellan vilka år är spelet?
Nej, men jag tror att man förlorar när ens dynasti dör ut, dvs man dör utan ättlingar.och förlorar man så snart ens kung dör lr så.
Betydligt mer fokus på kungen (och enskilda personer och familjer överhuvudtaget) i detta spel än i EU2. Mindre direktkontroll över de egna provinserna, man kan bara kontrollera 6 provinser direkt, övriga styrs av vasaller (grevar eller hertigar) som är mer eller (i min erfarenhet ofta mindre) lojala.lr är det som EU2 att det bara är en del i spelet?
En recension där man kan läsa en hel del om spelet finns här:
http://www.strategy-gaming.com/reviews/crusader_kings/
Henrik