Quiz: Heraldik
Skulle tro att det är Saint Bartelemey Island (stavning?). De tre svenska kronorna symboliserar att ön var en svensk koloni under en tid, för övrigt vår enda i karibiska havet vad jag vet, och dom franska Fleur-de Lis att den övergick i fransk ägo när vi sålde ön. Malteserkorset vet jag ej var det kommer ifrån.
/Mikael Sundholm
/Mikael Sundholm
Visst är det Saint Barthélemy!Necros skrev:Skulle tro att det är Saint Bartelemey Island (stavning?).
Helt rätt. Ön var svensk mellan 1784 och 1878. Den var i fransk ägo både före och efter detta.De tre svenska kronorna symboliserar att ön var en svensk koloni under en tid, för övrigt vår enda i karibiska havet vad jag vet, och dom franska Fleur-de Lis att den övergick i fransk ägo när vi sålde ön. Malteserkorset vet jag ej var det kommer ifrån.
Malteserkorsen kommer av att johanniterorden ägde ön under en period i mitten av 1600-talet. "Ouanalao" är öns namn på caribindianernas språk (betyder "pelikan"), och de båda pelikanerna är med eftersom de är typiska för ön.
Varsågod Necros!
Henrik
Beirut är rätt Hillstrom. BERYTUS NUTRIX LEGUM som står skrivet i boken både i latin och arabiska betyder "Beirut, lagstiftningens moder" och symboliserar att den första romerska lagutbildnings-skolan låg just i Beirut. Båten är mycket riktigt fenicisk och symboliserar att Beirut en gång i tiden var en viktig fenicisk hamn.
Vapnet är ditt Hillstrom.
/Mikael Sundholm
Vapnet är ditt Hillstrom.
/Mikael Sundholm
Lite knepigt. Språket (spanska???) var en viss ledtråd. Stjärnorna sade mig ingenting så jag letade lite på länder som varit fd spanska kolonier. Jag kom fram till Ekvatorialguinea men om landet varit spansk koloni vet jag inte. Landet är ju inte ens syd- eller mellanamerikanskt vilket jag trodde att landet skulle vara.
Martin tillbaka efter ett datorhaveri.
Martin tillbaka efter ett datorhaveri.
Det stämmer bra Martin. Portugiserna var först på plats bland europeerna och upprättade handel med ursprungsbefolkningen. I en deal med Spanien år 1778, Pardofördraget, där Portugal fick områden i Amerika, blev området en del av den spanska intressesfären.
Stjärnorna står för öarna och fastlandet, själva vapnet vet jag inte mycket om.
Vapnet är ditt Martin!
Stjärnorna står för öarna och fastlandet, själva vapnet vet jag inte mycket om.
Vapnet är ditt Martin!
-
Cujomannen
- Medlem
Ja det tillhör helt klart någon i de nedre regionerna. Paddan användes redan på medeltiden som kännetecken för de hedniska, se tex denna bild från den norsk 1300-talskyrka.
(Bilden lånad från Kongshirdens hemsida http://www.kongshirden1308.no/)
(Bilden lånad från Kongshirdens hemsida http://www.kongshirden1308.no/)
- Bilagor
-
- NEDSTR-1.jpg (85.95 KiB) Visad 852 gånger
OK! Då kör vi på med detta...
Vilket regemente använder detta vapen. En Ledtråd, i "Black Adder the Third" så sägs regementets vapen vara två korslagda döda fransoser mot en bakgrund av en hög döda fransoser.
/Mikael Sundholm
Edit: Bra om man tar med vapnet också
//Mikael Sundholm
Vilket regemente använder detta vapen. En Ledtråd, i "Black Adder the Third" så sägs regementets vapen vara två korslagda döda fransoser mot en bakgrund av en hög döda fransoser.
/Mikael Sundholm
Edit: Bra om man tar med vapnet också
//Mikael Sundholm
- Bilagor
-
- Quiz.jpg (12.51 KiB) Visad 838 gånger
-
Cujomannen
- Medlem