Guds boning kallas alla moskéer och självklart Kaba, men det betyder inte att man tillber en moské eller Kaba, man kanske förväxlar? Att muslimerna menar Kaba som Guds boning och inte den svarta stenen. Islam har alltid varit monoteistisk.Vandelay skrev:Tanken att gudar "bodde i" stenar var vanlig i semitisk religion - grekerna kallade dem baitylos (en förvrängning av Bet-El som beryder Guds boning). De strikt monoteistiska muslimerna har givetvis övergivit den tron.
Som kuriosa kan nämnas att även romarna hade en helig svart sten, Lapis Niger, som stod framför senatsbyggnaden.
/Vandelay
Den svarta stenen
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Givetvis har Islam alltid varit strikt monoteistiskt - det var det jag lite otydligt försökte säga. Min poäng var att före Mohammed kan de då hedniska araberna mycket väl ha ansett att vissa speciella stenar kunde vara gudars boningar.Artificial skrev:Guds boning kallas alla moskéer och självklart Kaba, men det betyder inte att man tillber en moské eller Kaba, man kanske förväxlar? Att muslimerna menar Kaba som Guds boning och inte den svarta stenen. Islam har alltid varit monoteistisk.Vandelay skrev:Tanken att gudar "bodde i" stenar var vanlig i semitisk religion - grekerna kallade dem baitylos (en förvrängning av Bet-El som beryder Guds boning). De strikt monoteistiska muslimerna har givetvis övergivit den tron.
Som kuriosa kan nämnas att även romarna hade en helig svart sten, Lapis Niger, som stod framför senatsbyggnaden.
/Vandelay
/Vandelay
-
Gutekrigaren
- Medlem
Som slaktare vet man hur viktigt det är med hygien.D. Löwenhamn skrev:Är du rädd för att gå på offentliga toaletter och ta i dörrhandtag?![]()
mvh/ Daniel
Jag tvättar alltid händerna efter ett toalettbesök, och helst också innan maten. Jag är inte rädd för offentliga toalatter, men jag är rädd för de som sitter och knarkar i dom.
HIV/AIDS smittar (vad jag vet) inte via saliv. Jag känner inte till några dokumenterade fall…Löwe skrev:Jag undrar en sak: är det inte massa bakterier på stenen? Alla pussar den, flera tusen muslimer om dagen. Det måste ju vara farligt att pussa stenen, om man får AIDS!Är det ingen som tvättar den?
Nu är det ju OT, men…Henke skrev:Tungkyssar, i synnerhet om man har sår i munnen, antas kunna smitta har jag för mig. Vet inte om det finns belagda fall.
Man får hoppas att det räcker med mer platoniska pussar för att behaga Allah.![]()
Henrik
Jag har aldrig hört om ett enda dokumenterat fall där kyssar skulle ha smittat. Jag antar att det finns risk om man har såt i munnen, men då får nog nästan båda personerna ha sår i munnen.
Ja, ja, det är molekylärbiologen i mig som är nyfiken på om detta är sant… Förlåt om det blev för OT.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
http://www.fhi.se/fakta/hivstd5.aspKan hiv smitta via kyssar?
Man känner inte till något fall där det har inträffat men teoretiskt sett skulle kyssar kunna smitta eftersom hiv har hittats i saliv, men mindre ofta än i blod. I munnen finns också celler som kan infekteras av hiv.
Kan hiv smitta via sociala kontakter?
Hiv sprids inte vid sociala kontakter. Du kan alltså inte bli smittad om du tar i, hälsar på eller kramar en som är hivsmittad. Inte heller om du använder samma handduk eller kaffemugg.
Hiv kan inte heller spridas via luften eller genom insekter som myggor. Viruset kan inte föröka sig utanför infekterade celler - till skillnad från bakterier och svampar som under gynnsamma förhållanden kan göra det.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Faktist Henrik räcker det att man bara hälsar till stenen! Alla kommer ju inte fram till stenen, det är omöjligt, så då får man hälsa på den men den ska nog vara inom synhåll. Tanken med hälsandet och pussandet är att stenen ska vittna under domedagen om att du varit där och hälsat på, då skonas man.Henke skrev: Man får hoppas att det räcker med mer platoniska pussar för att behaga Allah.![]()
Henrik
Hälsa= vinka till den
Många verkar förväxla stenen med själva Ka'bahn (kuben).
Stenens uppgift är att den som utför tawaf (cirkulerar runt Ka'bahn sju gånger) kan hålla räkning. Dvs, när han passerat stenen en gång vet han att han gjort ett varv osv. Man dyrkar inte stenen. Däremot brukar muslimer pussa den om dom kan, av den enkla anledningen att Profeten gjorde det. Omar ibn al-Khattab (den andre khalifen och Profetens följeslagare) sade, när han skulle pussa stenen: "Jag vet att du varken kan göra skada eller nytta [dvs, stenen i sig har ingen makt], och om det inte vore för att jag såg Profeten pussa dig skulle jag aldrig göra det" (det är inte ett direkt citatet, utan taget från mitt minne)
Stenens uppgift är att den som utför tawaf (cirkulerar runt Ka'bahn sju gånger) kan hålla räkning. Dvs, när han passerat stenen en gång vet han att han gjort ett varv osv. Man dyrkar inte stenen. Däremot brukar muslimer pussa den om dom kan, av den enkla anledningen att Profeten gjorde det. Omar ibn al-Khattab (den andre khalifen och Profetens följeslagare) sade, när han skulle pussa stenen: "Jag vet att du varken kan göra skada eller nytta [dvs, stenen i sig har ingen makt], och om det inte vore för att jag såg Profeten pussa dig skulle jag aldrig göra det" (det är inte ett direkt citatet, utan taget från mitt minne)
Det är ju faktiskt den byggnaden som världens alla muslimer vänder sig mot vid bönen - tydligt illustrerat vid bönestunderna!. Och om stenen utgör Kabans enda möblemang så må den genomsnittlige pilgrimen vara förlåten om han tror att den har en långt mycket märkvärdigare uppgift än att hjälpa till i huvudräkningen. Vem har hört någon tillbe ett skal utan innehåll?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Varför skulle en person som tillhör en monoteistisk tro få för sig att tillbe en liten sten?Hexmaster skrev:Det är ju faktiskt den byggnaden som världens alla muslimer vänder sig mot vid bönen - tydligt illustrerat vid bönestunderna!. Och om stenen utgör Kabans enda möblemang så må den genomsnittlige pilgrimen vara förlåten om han tror att den har en långt mycket märkvärdigare uppgift än att hjälpa till i huvudräkningen. Vem har hört någon tillbe ett skal utan innehåll?
Enligt islam finns det en speciell plats i universum där änglarna går för att göra tawaf. Platsen kallas Bayt al-Mamur. Ka'bahn är människornas motsvarighet. Det är helt enkelt en kubformad byggnad. Ka'bah betyder "kub" på arabiska.Vad är kaban för sorts byggnad? Är den ihålig? Kan man gå in i den? I något inlägg ovan skrivs att stenen sitter vid porten.
Vad finns därinne? Vlka går in där? Varför gås där in?
I den finns ingenting, i princip. Det finns ingen speciell anledning att gå in där. Men jag vet att en person vid det islamiska universitetet i Medina fick bäst betyg i sin avgångsklass och som belöning fick han be inne i Ka'bahn. Prestige
...Det får du väl fråga dem, men jag kan tänka mig att det är av liknande skäl som kristna kör med såväl treenighet som Maria-kult och helgon och så vidare. Folk i allmänhet tenderar ju att vara mindre logiska än koncilier och kyrkofäder.Abu Abbas skrev:Varför skulle en person som tillhör en monoteistisk tro få för sig att tillbe en liten sten?
Varför är det prestige?Abu Abbas skrev:Det finns ingen speciell anledning att gå in där. Men jag vet att en person vid det islamiska universitetet i Medina fick bäst betyg i sin avgångsklass och som belöning fick han be inne i Ka'bahn. Prestige
Du måste hålla med om att det låter ytterst märkligt att en religion har en byggnad i centrum - bokstavligt talat, med miljarder böner riktade mot den varje dag, pilgrimsfärdens främsta mål,.de sju varven -- och så kommer man äntligen äntligen fram, allahu akbar, och så har man ingen särskild anledning att gå in.
Vad liknar det? "Antiklimax" räcker liksom inte till. Jag antar att jag inte är ensam om att resonera på detta sätt.