bästa krigs filmen genom tiderna!!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 9 april 2004, 00:30

"Das boot", "Stalingrad" och så får ni inte glömma "Finska Vinterkriget" som är väldigt välgjort!

Klasse

SvenJohan
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 februari 2004, 15:34
Ort: Umeå

Inlägg av SvenJohan » 10 april 2004, 11:05

Winter War och Ambush är 2 rätt bra finska filmer.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 10 april 2004, 11:54

Djinghis Khan skrev:Ärans män (heter den så?)
Glory är orginaltiteln.

¤ Empire of the Sun (Solens rike), om man räknar den som en krigsfilm.
¤ Apocalypse Now (samma där)
¤ Full Metal Jacket
¤ Ingenmansland (orginaltitel?)

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 19 augusti 2003, 19:28
Ort: Linköping

Inlägg av GrillKrydda » 10 april 2004, 15:58

Apocalypse Now Redux
Full metal jacket
Platoon
Kanonerna på Navarone
Stalingrad
Band of brothers
- ingen film men iaf
Vinterkriget

är några värda att nämnas....

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 10 april 2004, 17:37

Gillar ju Akira Kurosawas filmer Ran , Kagemusha och även då Tora Tora Tora.

Antar att jag då får lägga dom som min toplista. Har precis sett The Patriot med Mel Gibson så mitt omdöme är aningen fördunklat just nu :P

Användarvisningsbild
Hardy Kruger
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 3 december 2003, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Hardy Kruger » 10 april 2004, 18:39

Aces high! Riktigt skön ww1 flygfilm med bra skådisar

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 10 april 2004, 18:41

Das Boot
Band of brothers (en TV serie i och för sig men bra är den)
Saving private Ryan
Tunna Röda Linjen

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 10 april 2004, 20:26

Egentligen tycker jag inte om krigsfilmer över huvud taget. De är ganska schablonmässiga och blir oftast långtråkiga. Några timmars skjutande och bombande med en massa machograbbar, som knappast skulle göra någon nytta i ett verkligt krig. För det mesta totalt orealistiskt och lite trovärdigt. Föredrar böcker, tycker man de är sk***t är det bara att slå igen den och hiva den in i glömskans arkiv. Är den halvt läslig så kan man skumläsa den.

Det finns dock några få undantag. Das Boot är ett som jag kommer på just nu. Den var bra. Memphis Belle och The Longest Day vill jag också minnas att jag tyckte om. Å andra sidan har jag inte orkat se så många krigsfilmer, av ovan nämnda skäl.

Annars tycker jag det är synd att inte någon har klarat av att filmatisera Okänd Soldat på ett sätt som gör romanen rättvisa. Tycker själv att det är en av de absolut bästa krigsromanerna. Samtidigt är det ju så att det inte finns många exempel på att någon har lyckats göra en stor och minnesvärd film av en stor roman.

När jag nu har nämnt The Longest Day så är ju den baserad på en bestseller (som jag också tycker är bra). Men det var inte någon roman - boken skulle väl snarast kunna kallas en samling dramatiserade reportage. Och nu börjar minnet snurra igen. Den gamla klassikern Gone with the Wind är väl att beteckna som en krigsfilm, dock från Am Inbördeskrigets dagar. Den håller bra än fast den har väl 50 år på nacken.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 14 april 2004, 09:05

Den längsta dagen
Das Boot
Ärans väg

/A

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 14 april 2004, 10:47

Har ingen speciell ranking ordning...men gillar ändå mest Stalingrad, Vinterkriget, Okänd Soldat, Das Boot, Bron över Kwai och måste nog säga att jag gillar också lite Nimed Marmortahvlil fast den var lite "för" patriotisk...


//Martin

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 15 april 2004, 15:55

Anton Severin skrev:
Djinghis Khan skrev:Ärans män (heter den så?)
Glory är orginaltiteln.

¤ Empire of the Sun (Solens rike), om man räknar den som en krigsfilm.

Den är jävligt bra faktisk såg den på ztv i Söndags.
Låten ungen sjöng på var jävligt bra Suo Gan tror jag den heter.

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 maj 2004, 21:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Tyrant » 27 juli 2004, 00:03

Plutonen och Full metal jacket.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 27 juli 2004, 10:10

Full Metal Jacket
Stalingrad
Apocalypse Now
Black Hawk Down (mycket bra musik iaf.)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 27 juli 2004, 10:17

På västfronten intet nytt, 1930. Manus och även stridsscener är mkt bra trots filmens ålder.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 27 juli 2004, 16:34

Black Hawk Down - Alltid en bra rulle. Realistisk och intensiv.

Sahara - Den från 1942 med Humphrey Bogart i huvudrollen. Bogart är som vanligt bra och manus är helt underbart.

Vinterkriget - Välgjord helt enkelt.

Saving Private Ryan - När jag såg den på bio första gången höll jag nästan på att gå åt av skräck och adrenalin. Vem kunde tro att krig var så hemskt innan man såg denna film?

Full Metal Jacket - Boot Camp-delen är helt fantastiskt bra, men Kubrick kunde gärna ha skippat Vietnam-delen.

Memphis Belle - En av få bra flygarfilmer.

Starship Troopers - Underbar satir som både lockar till skratt och eftertanke.

Braveheart - Gibson slänger all realism åt skogen, men ack så underhållande det är.

Patton - George C. Scott är bara för härlig, även om porträtteringen av Monty kunde ha varit bättre.

Band of Brothers - Behöver jag säga mer?

Three Kings - Underligt underhållande.

Skriv svar