Industriell makt 2vk

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Industriell makt 2vk

Inlägg av Flensburg » 11 april 2004, 18:56

Jag har ältat en sak nu i några dagar, men dessvärre har jag inte haft tillgång till dator på ett par dagar så nu när jag kom hem igen så undrar jag följande...

Vem utav Japan och det Brittiska samväldet hade störst industri 1940?
Skulle man kunna ranka de olika länderna som deltog i 2vk efter industriell kraft på något vis? Jag gissar på att USA ligger etta följt av tyskland, men jag undrar om ni vet något roligt! :D

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 11 april 2004, 21:02

Snabbt svar: Storbrittanien

Det finns en bra sida på Nihon Kaigon som tar upp det.
Why Japan Really Lost The War

Nedanstående försök till tabell (som avser 1937) kommer från samma sida.
Britternas försprång borde ha ökat 1940.
Country % of Total Warmaking Potential
United States 41.7%
Germany 14.4%
USSR 14.0%
UK 10.2%
France 4.2%
Japan 3.5%
Italy 2.5%
Seven Powers (total) (90.5%)

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 12 april 2004, 11:50

Tackar å bockar :)

theFrody
Medlem

Inlägg av theFrody » 12 april 2004, 14:47

Larsson skrev:
Country % of Total Warmaking Potential
United States 41.7%
Germany 14.4%
USSR 14.0%
UK 10.2%
France 4.2%
Japan 3.5%
Italy 2.5%
Seven Powers (total) (90.5%)

Visar denna lista landets totala industrikapacitet eller bara den delen av kapaciteten som kunde andvändas till krigsproduktion?

Den stämmer säkert men jag blev förbluffat över Usas totala överlägsenhet, även om jag tidigare visste att de låg flera steg över tyskland, så får det mig ändå att undra lite.

Tyskland var ju ett industrialiserat land med en befolkning på ca: 80 miljoner (?) vid början av 2vk. Usa bör i alla fall ha haft det dubbla (?) Vilket borde ge dem en dubbelt så stor industrikapacitet, inte en som är 3.5 ggr så stor ?
Eller spelar andra faktorer än befolknings storlek in på ett I-lands produktionskapacitet? Öker kapaciteten markant vid en speciell gräns i belfoknings storlek?

//Johan

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 12 april 2004, 15:22

Tabellen avser 1937. Jag kan tänka mig att kapaciteten ökade kraftigt i Tyskland de kommande åren. Jag har för mig att den tyska krigsmaterielproduktionen ökade till långt in på 1944. Vid deklarationen av det totala kriget riktades väl all industri till krigföringen.

Kapaciteten borde väl också ökat i England när man sedermera var inställda på krig?

Kapaciteten i USA kanske inte ökade på liknande sätt. Kapaciteten kan väl knappast utnyttjats till fullo och då fanns det väl inge direkt anledning att öka den?

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 12 april 2004, 15:55

Skulle tro att det framförallt var Sovjetunionens krigsindustri som växte under åren 1941-43. Tysklands krigsproduktion började inte öka ordentligt förrän 1943 och nådde sina högsta värden 1944, d.v.s. mitt under de allierades bombningar, vilket säger en del om hur ineffektiv den borde ha varit innan dess.

I Sovjet å andra sidan ställde man väl om helt till krigsproduktion vid den tyska invasionen och då man fick en hel del hjälp med material såsom lastbilar av främst USA kunde man utnyttja en större del av sin industri till ren krigsproduktion. (Det vill säga, lastbilsfabrikerna kunde göra pansarvagnar istället)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 12 april 2004, 18:16

theFrody skrev:Visar denna lista landets totala industrikapacitet eller bara den delen av kapaciteten som kunde andvändas till krigsproduktion?

Tabellen avser förmågan till krigsproduktion.
theFrody skrev:Den stämmer säkert men jag blev förbluffat över Usas totala överlägsenhet, även om jag tidigare visste att de låg flera steg över tyskland, så får det mig ändå att undra lite.

Tyskland var ju ett industrialiserat land med en befolkning på ca: 80 miljoner (?) vid början av 2vk. Usa bör i alla fall ha haft det dubbla (?) Vilket borde ge dem en dubbelt så stor industrikapacitet, inte en som är 3.5 ggr så stor ?
Eller spelar andra faktorer än befolknings storlek in på ett I-lands produktionskapacitet? Öker kapaciteten markant vid en speciell gräns i belfoknings storlek?
alika888 skrev:Tabellen avser 1937. Jag kan tänka mig att kapaciteten ökade kraftigt i Tyskland de kommande åren. Jag har för mig att den tyska krigsmaterielproduktionen ökade till långt in på 1944. Vid deklarationen av det totala kriget riktades väl all industri till krigföringen.

Kapaciteten borde väl också ökat i England när man sedermera var inställda på krig?

Kapaciteten i USA kanske inte ökade på liknande sätt. Kapaciteten kan väl knappast utnyttjats till fullo och då fanns det väl inge direkt anledning att öka den?
Innan kriget så var industrierna i länder som Tyskland, Japan och Sovjet
till mycket större del inställda på krigsproduktion,
samtidigt som kanske 10 miljoner amerikanska arbetare gick arbetslösa.
När väl USA började rusta och satte dessa 10 miljoner i arbete,
samtidigt som de till skillnad mot Tyskland och Japan satte stora delar
av den kvinnliga befolkningen i arbete i industrin så blev USA:s överlägsenhet än större.
1945 var denna överlägsenhet så stor att USA stod för mer än 50% av jordens BNP.

USA:s industriella överlägsenhet över t.ex. Tyskland kan förklaras av följande skäl:

-Större befolkning
-Kvinnor användes i stor skala i industrin
-Amerikanska fabriker var modernare
-Amerikanska fabriker var mer välledda
-USA var ett fullt ut kapitalistiskt land
-USA tog större produktionstekniska hänsyn vid konstruktionen
-USA behövde inte ta hänsyn till risken för bombningar av industrin
-USA:s industri hade redan i fredstid en för krig lämplig balans mellan olika typer av industrier*.
-USA hade inte alls samma brist på strategiska råvaror som Tyskland**.

(*) Bl.a. hade man mellan 2/3 och 3/4 av världens motorfordonsproduktion
innan kriget, en stor varvsindustri m.m.
(**) USA blev visserligen i.o.m. japans invasion av sydostasien utan tillgång
till den region där majoriteten av världens gummi producerades.
USA löste dock det hela genom att bygga upp en inhemsk konstgummiindustri
som 1945 stod för majoriteten av världens gummiproduktion.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 12 april 2004, 18:42

alika888 skrev:Tabellen avser 1937. Jag kan tänka mig att kapaciteten ökade kraftigt i Tyskland de kommande åren. Jag har för mig att den tyska krigsmaterielproduktionen ökade till långt in på 1944. Vid deklarationen av det totala kriget riktades väl all industri till krigföringen.

Kapaciteten för USA ökade kraftig! USA var ju inne i the Great Depression, under kriget (när industrierna fick nåt att tillverka) så stog USA för ungefär 45% av världsproduktionen. Efter kriget såproducerades dryght hälften av allt i USA. (Idag är det annorlunda, USA är inte längre en producent utan en parasiterande konsument på samma sätt som Rom under antiken.)

Det land som producerade näst mest var självklart Sovjet, först sen kom Tyskland vars industriella styrka inte ökade speciellt mycket från 1937 och framåt, till skildnad från Sovjet som hade mycket större industriell kapacitet än Tyskland vid inledningen av Barbarossa. Tyskland militäraproduktion ökade dock enda till 1944.

theFrody
Medlem

Inlägg av theFrody » 12 april 2004, 20:55

Tack för Svaret Larsson, du besvarade det mesta jag funderade på.

funderar dock fortfarande över att den tyska industrin var så pass outvecklad och hämmad som den måste ha varit för att halka så pass långt efter. Jag trodde tysklands relativt kapitalistiska industri var mera utvecklad.

Bevisligen så påverkar andra faktorer ett krigs utgång och längd, men det är den industriella kapaciteten som avgör.

Skriv svar