theFrody skrev:Visar denna lista landets totala industrikapacitet eller bara den delen av kapaciteten som kunde andvändas till krigsproduktion?
Tabellen avser förmågan till krigsproduktion.
theFrody skrev:Den stämmer säkert men jag blev förbluffat över Usas totala överlägsenhet, även om jag tidigare visste att de låg flera steg över tyskland, så får det mig ändå att undra lite.
Tyskland var ju ett industrialiserat land med en befolkning på ca: 80 miljoner (?) vid början av 2vk. Usa bör i alla fall ha haft det dubbla (?) Vilket borde ge dem en dubbelt så stor industrikapacitet, inte en som är 3.5 ggr så stor ?
Eller spelar andra faktorer än befolknings storlek in på ett I-lands produktionskapacitet? Öker kapaciteten markant vid en speciell gräns i belfoknings storlek?
alika888 skrev:Tabellen avser 1937. Jag kan tänka mig att kapaciteten ökade kraftigt i Tyskland de kommande åren. Jag har för mig att den tyska krigsmaterielproduktionen ökade till långt in på 1944. Vid deklarationen av det totala kriget riktades väl all industri till krigföringen.
Kapaciteten borde väl också ökat i England när man sedermera var inställda på krig?
Kapaciteten i USA kanske inte ökade på liknande sätt. Kapaciteten kan väl knappast utnyttjats till fullo och då fanns det väl inge direkt anledning att öka den?
Innan kriget så var industrierna i länder som Tyskland, Japan och Sovjet
till mycket större del inställda på krigsproduktion,
samtidigt som kanske 10 miljoner amerikanska arbetare gick arbetslösa.
När väl USA började rusta och satte dessa 10 miljoner i arbete,
samtidigt som de till skillnad mot Tyskland och Japan satte stora delar
av den kvinnliga befolkningen i arbete i industrin så blev USA:s överlägsenhet än större.
1945 var denna överlägsenhet så stor att USA stod för mer än 50% av jordens BNP.
USA:s industriella överlägsenhet över t.ex. Tyskland kan förklaras av följande skäl:
-Större befolkning
-Kvinnor användes i stor skala i industrin
-Amerikanska fabriker var modernare
-Amerikanska fabriker var mer välledda
-USA var ett fullt ut kapitalistiskt land
-USA tog större produktionstekniska hänsyn vid konstruktionen
-USA behövde inte ta hänsyn till risken för bombningar av industrin
-USA:s industri hade redan i fredstid en för krig lämplig balans mellan olika typer av industrier*.
-USA hade inte alls samma brist på strategiska råvaror som Tyskland**.
(*) Bl.a. hade man mellan 2/3 och 3/4 av världens motorfordonsproduktion
innan kriget, en stor varvsindustri m.m.
(**) USA blev visserligen i.o.m. japans invasion av sydostasien utan tillgång
till den region där majoriteten av världens gummi producerades.
USA löste dock det hela genom att bygga upp en inhemsk konstgummiindustri
som 1945 stod för majoriteten av världens gummiproduktion.