Valars skepnad (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Valars skepnad (?)

Inlägg av Fasans Lord » 5 april 2002, 08:48

Hur funkade Valars skepnaderegentligen?
Var de "osynliga"?
Var de nån slags "shapeshifters"(what names it in Swedish?)?
Eller skapades alverna till "deras avbild"?
Nån som vet?Tror inte att det nämns så mycket i böckerna precis.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 april 2002, 10:16

hmm. jag tror de hade en skepnad... tänk bara på när Tuor (TROR jag det var) träffade Ulmo, då hade han ju "mänsklig" skepnad även om han var väldans stor, hehe.
men samtidigt tror jag att de kunde göra sig osynliga, står inte det någonstans?

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 5 april 2002, 16:16

Ulmo kunde ju ha tagit skepnaden av en havsmänniska eller vad det nu var. Det var det jag menade med shapeshifter eller hamnbytare på svenska.Att de ändrade kropp asså.

Danne har sagt nån gång att alla Ainur var osynliga. Jag brukar lita på Danne...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 april 2002, 17:25

hehe. de ska man nog göra :)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 5 april 2002, 18:29

Jag hoppas ivarjefall att dom inte serf ut som blåvalar.......................

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 5 april 2002, 19:05

hehe, det kan du nog vara rätt säker på att dom inte gör ;)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 5 april 2002, 19:07

jo, hehe :D

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 5 april 2002, 19:10

Jag vill inte vara nån tjatmoster(morbror) men era inlägg börjar bli lite väl korta, innehållslösa och chattartade.Om ni vill prata på det sättet så chattat i stället.Att ni gör det här på forumet sänker bara kvalitén och då går det som på förra forumet.

No offense.

Användarvisningsbild
Gustav
Medlem

Inlägg av Gustav » 5 april 2002, 19:40

Måste faktiskt hålla med Fasan här. Kommer på mig själv ibland med att skriva alltför korta inlägg. Men då undrar jag, finns det någon speciell "Tolkienchat", eller måste man bestämma irc-kanal eller dylikt?

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fasans Lord » 5 april 2002, 20:05

Gustav skrev:Men då undrar jag, finns det någon speciell "Tolkienchat", eller måste man bestämma irc-kanal eller dylikt?
Finns det säkert, nån stans, men ej på skalman.nu.Tror jag i alla fall.
Jagmenade annars att de kunde gå in på vilken annan chat som helst och prata av sej. Jag har också chattat på forumet, typ, och efteråt förstod jag att det inte hörde hemma här. Visst, det går att skriva korta inlägg så länga de är innehållsfulla.

Danne
Medlem

Ainur

Inlägg av Danne » 5 april 2002, 21:37

Om jag har sagt att alla ainur var osynliga får du gärna visa mig var, så jag kan aga mig själv i två veckor! Det är de ju naturligtvis inte... (I så fall skulle ju Gandalf vara osynlig, och det är han ju inte).

Vad jag menade var nog att ainur egentligen inte hade någon skepnad som blivit dem given, utan att de gav skig själva skepnad. Så här säger Tolkien (i Letter 200):
They were thus in the world, but not of a kind whose essential nature is to be physically incarnate. They were self-incarnated, if they wished; but their incarnate forms were more analogous to our clothes than to our bodies, except that they were more than are clothes the expression of their desires, moods, wills and functions.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 5 april 2002, 22:00

Jag menade inte att du menade att Gandalf skulle varit osynlig i Midgård.
Jag menade snarare att du hade menat som du menade nu senast det vill säga att han i sin egentliga skepnad var ett osynligt andeväsen. En "shapeshifter" kanske man skulle kunna mena (?).
Hur som haver, det var så jag menade...att du menade alltså..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

valar

Inlägg av Gilithil » 6 april 2002, 02:32

före ja läst silmarillion hade ja hört/fått för mej att valar verkligen var valar! ja trodde att dom hade världen (arda) på sin rygg och simmade runt med dem. ja vet inte vart ja hade fått det ifrån, men ja skulle tro att ja hade hört om the encircling islands och trott att det var därför de flyttade sej... sen tänker man ju inte på (ja gjorde iaf inte) att valar kanske bara är namn, det tog ett bra tag innan ja fattat att eldar var alver med och inte några eldväsen som balroger :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 april 2002, 10:10

jo, jag hade också väldigt konstiga tankar om Valar, om hober, och allt sådant. jag tänkte mej när jag inte läst mer än ett kapitel första gången jag läste Sagan Om Ringen så trodde jag att Baggershus var ett slott! Jag vet inte riktigt vad som flög i mej där, hehe.

Fingolfin
Medlem

Inlägg av Fingolfin » 6 april 2002, 13:27

Står det inte i Silmarillion att om Valar ville det så kunde de vandra runt osynliga i Midgård. Då kunde de inte ens upptäckas av alverna även om de stod väldigt nära varandra.

Skriv svar