Några småfrågor

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
oxenstierna
Ny medlem

Några småfrågor

Inlägg av oxenstierna » 7 april 2004, 20:56

Vad betyder egentligen Schutzstaffel (SS)?
Hur många männsikor dog TOTALT under AVK (både soldater och civilia)?
Vad kallades det folkslag Hitler ville bevara? (Arier är ju en typ, men även andra tex brunhåriga (som Hitler själv) skulle väl bevaras)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2004, 21:02

Skyddstrupper/skyddsgrupper.
Hur många männsikor dog TOTALT under AVK (både soldater och civilia)?
50 - 60 miljoner människor.
Vad kallades det folkslag Hitler ville bevara? (Arier är ju en typ, men även andra tex brunhåriga (som Hitler själv) skulle väl bevaras)
Germaner/arier?

/Martin

oxenstierna
Ny medlem

Inlägg av oxenstierna » 7 april 2004, 21:12

Tack för snabbt svar. En följd fråga bara: Hur var SS organiserat? Vad fanns det för undergrupper och vad hade de för funktion?

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 7 april 2004, 21:17

Jag har för mig att namnet har sitt ursprung från en flygardivision under första världskriget. Enligt en tysk ordbok modell äldre står mycket riktigt att staffel betyder division inom flyget.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 april 2004, 21:21

alika888 skrev:Vad betyder egentligen Schutzstaffel (SS)?

Jag har för mig att namnet har sitt ursprung från en flygardivision under första världskriget. Enligt en tysk ordbok modell äldre står mycket riktigt att staffel betyder division inom flyget.
Svarade inte Martin på det?

mvh Alex Robsahm

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 7 april 2004, 22:42

Moonman skrev:Svarade inte Martin på det?

mvh Alex Robsahm
Vad har det för betydelse när svaren är olika :roll: ??
alika888:s svar vart väl mer fördjupning.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 april 2004, 22:56

Raffe skrev:
Moonman skrev:Svarade inte Martin på det?

mvh Alex Robsahm
Vad har det för betydelse när svaren är olika :roll: ??
alika888:s svar vart väl mer fördjupning.
Ursäktar mig då jag tydligen missförstod alika888.

mvh Alex Robsahm

Björn K
Ny medlem

Skyddsdivision;"privat armé".

Inlägg av Björn K » 9 april 2004, 20:03

Schutzstaffel betyder, ordagrant, skyddsstaffel/skyddsdivision på tyska.

Ett skyddsförband ursprungligen avsett för att skydda Führen och De Höga Nazistledarnas säkerhet, ex vis mot kommunisterna och opponenter inom det gryende Tredje Riket.

I slutet av andra världskriget bestod denna ´privatarmé´ av över en miljon soldater. Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten. Både schweizare, danskar, norrmän och svenskar (300-500 st) deltog och utbildades. Jag vet också med säkerhet att nästan 100 britter också stred i Waffen-SS, liksom också en liten klick jänkare. Dessa två sitnämnda nationaliteter sattes knappast in på västfronten, utan skickades, efter utbildning i södra Tyskland, till striderna på Östfronten.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 9 april 2004, 22:27

Björn,

100 britter som stred i Waffen-SS? Vad bygger du det på? Visst fanns Britisches Freikorps, men det var knappast några 100 man därifrån som sattes in i strid.

/Marcus

Björn K
Ny medlem

Brittiska SS-soldater

Inlägg av Björn K » 10 april 2004, 15:56

Jag kan ha förhastat mig. Jag är dock säker på att det var ett visst antal brittiska SS-soldater som stred i en särskild kår; antagligen den som Du nämnde i ovanstående inlägg. Brittische Freikorps, tror jag.

I boken Berlin-Slutstriden 1945 skriver författaren, Anthony Beevor, att det i slutfasen av kriget, i mars eller april 1945, skickades ungefär 20 nyutbildade brittiska SS-soldater till striderna i öst.

Och vad jag vidare vet ska det finnas uppgifter på ett smärre antal amerikanska SS-soldater som också stred under tysk fana. Det var antagligen inte alltför många, och jag är nästan hundra på att dessa, liksom de brittiska, soldater, inte stred på västfronten eller i Italien/Tyrolen, utan mot ryssarna.

Det fanns vidare en amerikansk pro-nazistisk organisation: Das Bund.

Några uppgifter om denna organisation har jag knappt, men den skall inte ha varit alltför långlivad.

Jag har läst så många böcker om just detta krig men kan inte erinra mig om i exakt vilken bok dessa uppgifter finns.

Får jag reda på det eller hittar boken ska jag ge hänvisning och ange källa.

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 10 april 2004, 16:10

Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten.
Det fanns väl även muslimer som var med i waffen-ss? Som var tillåtna att ha egna sk mullor? Och dessa kan väl knappast ha ansetts som ariska.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 10 april 2004, 16:31

Norbert skrev:
Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten.
Det fanns väl även muslimer som var med i waffen-ss? Som var tillåtna att ha egna sk mullor? Och dessa kan väl knappast ha ansetts som ariska.
Man kanske kan dela upp Waffen-SS i två delar: dels de frivilliga elitförbanden och dels lokalt agerande milis som sorterade under SS och i vilken de muslimska (albanska) Waffen-SS enheterna ingick.

PK
Medlem

wss

Inlägg av PK » 10 april 2004, 16:52

Ett antal Britter som tjänstgjorde i Brittische Freikorps underställdes SS-Hstuf Hans-Gösta Pehrssons 3./SS-Pz.AA11 under krigets slutskede i Berlin 1945.

/PK

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 april 2004, 17:27

Norbert skrev:
Notera ordvalen "från början". :roll:

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 april 2004, 23:55

Nu är jag ingen expert på Waffen-SS, men försökte man inte övertyga sig om att de muslimer som deltog i Waffen-SS klassades som arier. (Tänker då på de divisioner som sattes upp i Jugoslavien.) Har läst att det gavs ut en liten skrift där det förklarades hur det kom sig att de frivillga var arier.

/Martin

Skriv svar