Några småfrågor
-
oxenstierna
- Ny medlem
Några småfrågor
Vad betyder egentligen Schutzstaffel (SS)?
Hur många männsikor dog TOTALT under AVK (både soldater och civilia)?
Vad kallades det folkslag Hitler ville bevara? (Arier är ju en typ, men även andra tex brunhåriga (som Hitler själv) skulle väl bevaras)
Hur många männsikor dog TOTALT under AVK (både soldater och civilia)?
Vad kallades det folkslag Hitler ville bevara? (Arier är ju en typ, men även andra tex brunhåriga (som Hitler själv) skulle väl bevaras)
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Skyddstrupper/skyddsgrupper.Vad betyder egentligen Schutzstaffel (SS)?
50 - 60 miljoner människor.Hur många männsikor dog TOTALT under AVK (både soldater och civilia)?
Germaner/arier?Vad kallades det folkslag Hitler ville bevara? (Arier är ju en typ, men även andra tex brunhåriga (som Hitler själv) skulle väl bevaras)
/Martin
-
oxenstierna
- Ny medlem
Skyddsdivision;"privat armé".
Schutzstaffel betyder, ordagrant, skyddsstaffel/skyddsdivision på tyska.
Ett skyddsförband ursprungligen avsett för att skydda Führen och De Höga Nazistledarnas säkerhet, ex vis mot kommunisterna och opponenter inom det gryende Tredje Riket.
I slutet av andra världskriget bestod denna ´privatarmé´ av över en miljon soldater. Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten. Både schweizare, danskar, norrmän och svenskar (300-500 st) deltog och utbildades. Jag vet också med säkerhet att nästan 100 britter också stred i Waffen-SS, liksom också en liten klick jänkare. Dessa två sitnämnda nationaliteter sattes knappast in på västfronten, utan skickades, efter utbildning i södra Tyskland, till striderna på Östfronten.
Ett skyddsförband ursprungligen avsett för att skydda Führen och De Höga Nazistledarnas säkerhet, ex vis mot kommunisterna och opponenter inom det gryende Tredje Riket.
I slutet av andra världskriget bestod denna ´privatarmé´ av över en miljon soldater. Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten. Både schweizare, danskar, norrmän och svenskar (300-500 st) deltog och utbildades. Jag vet också med säkerhet att nästan 100 britter också stred i Waffen-SS, liksom också en liten klick jänkare. Dessa två sitnämnda nationaliteter sattes knappast in på västfronten, utan skickades, efter utbildning i södra Tyskland, till striderna på Östfronten.
Brittiska SS-soldater
Jag kan ha förhastat mig. Jag är dock säker på att det var ett visst antal brittiska SS-soldater som stred i en särskild kår; antagligen den som Du nämnde i ovanstående inlägg. Brittische Freikorps, tror jag.
I boken Berlin-Slutstriden 1945 skriver författaren, Anthony Beevor, att det i slutfasen av kriget, i mars eller april 1945, skickades ungefär 20 nyutbildade brittiska SS-soldater till striderna i öst.
Och vad jag vidare vet ska det finnas uppgifter på ett smärre antal amerikanska SS-soldater som också stred under tysk fana. Det var antagligen inte alltför många, och jag är nästan hundra på att dessa, liksom de brittiska, soldater, inte stred på västfronten eller i Italien/Tyrolen, utan mot ryssarna.
Det fanns vidare en amerikansk pro-nazistisk organisation: Das Bund.
Några uppgifter om denna organisation har jag knappt, men den skall inte ha varit alltför långlivad.
Jag har läst så många böcker om just detta krig men kan inte erinra mig om i exakt vilken bok dessa uppgifter finns.
Får jag reda på det eller hittar boken ska jag ge hänvisning och ange källa.
I boken Berlin-Slutstriden 1945 skriver författaren, Anthony Beevor, att det i slutfasen av kriget, i mars eller april 1945, skickades ungefär 20 nyutbildade brittiska SS-soldater till striderna i öst.
Och vad jag vidare vet ska det finnas uppgifter på ett smärre antal amerikanska SS-soldater som också stred under tysk fana. Det var antagligen inte alltför många, och jag är nästan hundra på att dessa, liksom de brittiska, soldater, inte stred på västfronten eller i Italien/Tyrolen, utan mot ryssarna.
Det fanns vidare en amerikansk pro-nazistisk organisation: Das Bund.
Några uppgifter om denna organisation har jag knappt, men den skall inte ha varit alltför långlivad.
Jag har läst så många böcker om just detta krig men kan inte erinra mig om i exakt vilken bok dessa uppgifter finns.
Får jag reda på det eller hittar boken ska jag ge hänvisning och ange källa.
Man kanske kan dela upp Waffen-SS i två delar: dels de frivilliga elitförbanden och dels lokalt agerande milis som sorterade under SS och i vilken de muslimska (albanska) Waffen-SS enheterna ingick.Norbert skrev:Det fanns väl även muslimer som var med i waffen-ss? Som var tillåtna att ha egna sk mullor? Och dessa kan väl knappast ha ansetts som ariska.Waffen-SS var från början bara avsett för den ariska, renrasiga och sunda eliten.
wss
Ett antal Britter som tjänstgjorde i Brittische Freikorps underställdes SS-Hstuf Hans-Gösta Pehrssons 3./SS-Pz.AA11 under krigets slutskede i Berlin 1945.
/PK
/PK
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nu är jag ingen expert på Waffen-SS, men försökte man inte övertyga sig om att de muslimer som deltog i Waffen-SS klassades som arier. (Tänker då på de divisioner som sattes upp i Jugoslavien.) Har läst att det gavs ut en liten skrift där det förklarades hur det kom sig att de frivillga var arier.
/Martin
/Martin