...och kronans choklad är väl inte så hemsk? Fast är man bortklemad med jolmig Marabou mjölkchoklad, så...
Fick dom verkligen tre såna här ransoner/dag? Låter mycket med den tidens mått. När man läser om kriget så framstår det oftast som om soldater i strid alltid befann sig ett stadium av halvsvält. Fast det kanske bara gällde länder med sämre resurser typ Tyskland (i slutet av kriget) och Sovjet som inte direkt prioriterade försörjning till trupperna.Graustein skrev:Amerikanerna tilldelades en hel rad olika märken på ciggaretter. Camel var inte ovanligt. Lucky Strike var också vanligt men jag kan inte riktigt fatta all hysteri kring det märket...Kan tillägga att i de K-Ransoner som varje soldat fick tre av per dag ingick fyra ciggaretter i varje box.
Övriga ingridienser i en K-ranson var:
2 paket kex (4 i varje)
1 tuggummi (juicy fruit)
1 paket karameller
1 tändsticksask
1 paket toapapper
1 D-Ration (alltså choklad)
1 paket citrondricka (pulver)
1 träsked
1 konserv (innehåll nån kötträtt eller vita bönor)
1 konservöppnare
1 paket ciggaretter 4st i varje
MVH Johan
Nikotinslavar pss, hördududu - jag förstår att du inte röker (lutar mig tillbaka och tänder min Benson)B Hellqvist skrev:Magasinen i vingarna fylldes istället med åtskilliga limpor cigarretter, som vägde betydligt mindre och som var så gott som slut på ön. Snacka om nikotinslavar...
Det var nog fler som delade denna uppfattning än de som föredrog att befinna sig precis vid fronten.Anton Severin skrev:De flesta amerikanska soldater föredrog att befinna sig en bit bakom fronten.Graustein skrev:Skall dock läggas till att soldaterna bakom fronten fick betydligt mer mat.
Där myntade de uttrycket "In the rear with the gear".