Quiz: Flaggor
Thailand är rätt.
Den används på statliga byggnades o.d.
Den vita elefanten är helig i Thailand och en symbol för kungen eftersom han är den enda i landet som får lov att äga vita elefanter. Så fort en vit elefant siktats någonstans i landet måste kungen själv åka dit och fånga in den.
Njut av flaggan, den är din, Necros!
Den används på statliga byggnades o.d.
Den vita elefanten är helig i Thailand och en symbol för kungen eftersom han är den enda i landet som får lov att äga vita elefanter. Så fort en vit elefant siktats någonstans i landet måste kungen själv åka dit och fånga in den.
Njut av flaggan, den är din, Necros!
- Johan Elisson
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
University of Edinburgh är korrekt.
Detta är vad som står om flaggan på FOTW
/Mikael Sundholm
Detta är vad som står om flaggan på FOTW
Flaggan är din Rubber DuckThe University of Edinburgh, located in the capital of Scotland, is more than 400 years old. Quoting the university's website, "Granted its Royal Charter in 1582 by James VI, the son of Mary, Queen of Scots, the University was founded the following year by the Town Council of Edinburgh, making it the first post-Reformation University in Scotland, and the first civic University to be established in the British Isles."
The flag of the university is a banner-of-arms - a blue saltire in a white field (inversion of the Scottish flag). The upper quarter is charged with a thistle, a symbol of Scotland; the lower quarter is charged with a castle, taken from the arms of the city of Edinburgh. The centre of the saltire is charged with a golden book, a symbol of higher learning.
Stefan Schwoon, 17 September 2001
/Mikael Sundholm
- Rubber Duck
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Hmm, de enda klubbar jag kommer på som spelar i svart och rött är AC Milan och Brommapojkarna. Tror inte det är Milan, deras märke ser helt annorlunda ut. Och med all respekt för BP så är de knappast en av världens mest kända klubbar... 
En av världens största fotbollsklubbar vars färger jag inte har koll på, det får mig att tro att vi skall till Sydamerika. Om vi antar att C:et står för Club (eller den spanska eller portugisiska motsvarigheten) så lär det vara F:et som är begynnelsebokstaven i själva namnet. En riktigt stor sydamerikansk fotbollsklubb på F... Flamengo, kanske?
En av världens största fotbollsklubbar vars färger jag inte har koll på, det får mig att tro att vi skall till Sydamerika. Om vi antar att C:et står för Club (eller den spanska eller portugisiska motsvarigheten) så lär det vara F:et som är begynnelsebokstaven i själva namnet. En riktigt stor sydamerikansk fotbollsklubb på F... Flamengo, kanske?
- Rubber Duck
- Medlem
Visst är det Flamengo!
Det är Clube de Retatas do Flamengos officiella flagga. Klubben kommer från Rio-stadsdelen Flamengo, som lär fått sitt namn av flamländska invandrare. Flamengo är Brasiliens största och mest populära fotbollslag. Laget känns igen på sina karaktäristiska tvärrandiga tröjor i svart och rött, som på flaggan.
Din tur, kamelen!
Det är Clube de Retatas do Flamengos officiella flagga. Klubben kommer från Rio-stadsdelen Flamengo, som lär fått sitt namn av flamländska invandrare. Flamengo är Brasiliens största och mest populära fotbollslag. Laget känns igen på sina karaktäristiska tvärrandiga tröjor i svart och rött, som på flaggan.
Din tur, kamelen!
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Som Öisare föredrar jag ju Clube Atlético Mineiro när det gäller brasiliansk fotboll... 
OK, vi försöker väl med den här. Fast den är säkert för enkel för detta frejdade sällskap, det är något så simpelt som ett land. Men jag tycker den är intressant! Är det månne den enda landsflaggan i världen med ett modernt automatvapen på?
OK, vi försöker väl med den här. Fast den är säkert för enkel för detta frejdade sällskap, det är något så simpelt som ett land. Men jag tycker den är intressant! Är det månne den enda landsflaggan i världen med ett modernt automatvapen på?
- Bilagor
-
- Flaggan
- flagga.gif (948 Bytes) Visad 2018 gånger
-
- Förstoring av emblemet
- flagga2.gif (6.54 KiB) Visad 2018 gånger