The Hobbit av Peter Jackson

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 28 mars 2004, 18:30

det är lungt du säger ju bara som du tror och tycker...

jag tror dom kommer att ändra så mycket att du ser ut som ett åskmoln när du går ut från bion...

se bara den korta stump av film när bilbo hittar ringen och så helt plötsligt hör man : LOOOST! av gollum och bilbo reser sig upp...

redan den KORTA lilla 10 sec film av bilbo i trilogin så MÅSTE dom ändra såklart... fast jag tror endå den blir klart sevärd..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 28 mars 2004, 18:51

Jag tror det blir lättare att hålla sig till boken i Bilbo. Men naturligtvis kommer det inte att göras! Men man kan ju alltid hoppas...

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 28 mars 2004, 20:54

ja....det hoppas vi.. och en sak: jag tycker att Calan är bra aktiv och snäll (svarar på mina frågor snabbt och bra) så tack och en applåd till dej :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 mars 2004, 11:44

se bara den korta stump av film när bilbo hittar ringen och så helt plötsligt hör man : LOOOST! av gollum och bilbo reser sig upp...

redan den KORTA lilla 10 sec film av bilbo i trilogin så MÅSTE dom ändra såklart...
Fast det var ju bara ett sammandrag för att folk som inte hade läst boken skulle förstå. Fullt acceptabel och nödvändig, anser jag.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 29 mars 2004, 12:50

Vem skulle spela Bilbo?, det blir nog svårt att ha nån annan än snubben som spelade Bilbo i Ringen, men han ser ju så gammal ut.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 mars 2004, 15:47

Ian Holm är i sjuttioårsåldern, och dessutom inte helt frisk, så det blir nog tyvärr svårt, även om jag anser att han är den idealiske Bilbo, på alla sätt och vis,

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 30 mars 2004, 23:13

Det skulle så oerhört fel ut om en helt nu skådespelare som är helt annorlunda får göra rollen. Men om Holm är 70 borde hah kunna göra den om han är frisk. Bilbo var ändå runt 50 när han gav sig på äventyr...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 31 mars 2004, 09:24

Jo, men 50 år för en hobbit är inte samma sak som 70 för en människa. Bilbo upplevs inte som gammal i boken, knappt medelålders, tycker jag. Och dessutom är inte Ian Holm helt frisk, vad jag förstår...

Man får nog försöka se det som en separat filmatisering... Det är ju inget som säger att exempelvis Ian McKellen har lust att spela Gandalf igen!

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 31 mars 2004, 10:21

Men jag tror inte det skulle bli bra om inte samma skådespelare ville vara med. Det skulle iaf starta förvirring för dom som INTE läst boken. Med andra ord: de flesta som kommer se den.

Visst blir det skillnad åldermässigt, tänkte inte på det. En hobs medelålder är väl kring 100 år. Men jag har faktiskt en 1,5 minuters lång trailer på Bilbo på datorn. Där tycker jag inte Bilbo ser särskilt gammal ut. Jag tror det är hämtat från scenerna i första filmen när man får se hur Bilbo hittar ringen.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 31 mars 2004, 10:41

Men jag tror inte det skulle bli bra om inte samma skådespelare ville vara med. Det skulle iaf starta förvirring för dom som INTE läst boken. Med andra ord: de flesta som kommer se den.
Det behöver det inte nödvändigtvis göra. Jag tror inte folk i allmänhet hade några problem att fatta att det var samma Clarice det handlade om trots att Julianne Moore tog över Jodie Fosters roll i Hannibal.

Och i nästa Harry Potter-film har ju Michael Gambon tagit över rollen som Dumbledore efter Richard Harris.

Det är inte det minsta ovanligt att flera olika skådisar spelar samma roll i olika filmer... Det är ju inte ens säkert att Jackson kommer att regissera, och vem vet när filmatiseringen sker. Det kanske blir 10 år fram i tiden...
Där tycker jag inte Bilbo ser särskilt gammal ut. Jag tror det är hämtat från scenerna i första filmen när man får se hur Bilbo hittar ringen.
I de scenerna i första filmen där man får se Bilbo som ung har de helt enkelt sträckt Ian Holms ansikte bakåt med typ tejp (en primitiv form av ansiktslyftning). Det funkar utmärkt i de scenerna, men skulle troligen inte fungera en hel film rakt igenom.

Ian Holm fyller 73 i år, och låt säga att Jackson börjar filma om tre år, för att vara optimist... Då skulle Holm vara 76 och vem vet hur han mår då.

Visserligen är Christopher Lee, som spelar Saruman, 82, men alla är inte lika oförskämt pigga som han...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 31 mars 2004, 13:17

Och då är Christopher Lee´s rollfigur lite äldre än Ian Holms. Ska vi säga en... minst 10000 år äldre... vet inte hur många är som gick innan första åldern började!

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 31 mars 2004, 15:28

en ny gandalf skulle väl se lite knäppt ut om dom gör bilbo..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 31 mars 2004, 15:53

en ny gandalf skulle väl se lite knäppt ut om dom gör bilbo..
Varför? Knäppare än en ny Clarice? En ny Dumbledore? En ny Tom Ripley? En kejsare Palpatine? etc, etc, etc

Ian McKellen var fenomenal som Gandalf, så jag eftersträvar förstås inte att byta ut honom, men man skulle vänja sig snabbt vid att någon annan spelar samma roll; det är ju trots allt inte första gången i världshistorien det händer!

Vi pratar ju faktiskt inte om samma film. The Hobbit skulle ju bli ett helt nytt projekt...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 31 mars 2004, 16:27

Jag skulle inte tycka det vore knäppt, snarare synd!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 31 mars 2004, 20:01

Calan skrev:Jag skulle inte tycka det vore knäppt, snarare synd!
Det håller jag däremot i allra högsta grad med om!

Skriv svar