Andra styrkor i Tyskland
-
oxenstierna
- Ny medlem
Andra styrkor i Tyskland
Jag läste i SvD i dag om att belgien skulle dra ut sina militära styrkor från Camp Vogelsang i Tyskland. Det stod också att USA hade kvar styrkor fram till 90-talet. Är det någon som vet om det finns fler styrkor från andra länder och varför tex USA var kvar så länge?
Om någon annan känner till något annat om detta är det självklart intressant också.
Om någon annan känner till något annat om detta är det självklart intressant också.
- Kapten_Gars
- Medlem
Tja, har du hört talas om en liten organisation som heter NATO?
Som ett led i NATO's försvar mot en möjlig agression från Sovjet och Warszava-pakten så stationernades stora truppsyrkor i dåvarande Västtyskland. Storbrittanien, Nederländerna, Belgien, Canada och USA hade alla trupp i tyskland. Även om franrike inte deltog i den militära delen av NATO så hade de kvar trupp i den fd franska zonen. En rest från ockupationen av tyskland efter kriget. NATO trupperna har också haft en högst inofficiell uppgift att hålla koll på tyskarna och påminna dem om vem som vann kriget...
När kalla kriget tog slut och tyskland återförenades så började de flesta länder minsak sina trupper i tyskland i takt med att Sovjets ockupationstrupp lämnade de nu fria öststaterna. Men det finns forfarande trupp från flera NATO länder i Tyskland ännu idag.
Edit:
Ändrad för att hyfsa språket.
Som ett led i NATO's försvar mot en möjlig agression från Sovjet och Warszava-pakten så stationernades stora truppsyrkor i dåvarande Västtyskland. Storbrittanien, Nederländerna, Belgien, Canada och USA hade alla trupp i tyskland. Även om franrike inte deltog i den militära delen av NATO så hade de kvar trupp i den fd franska zonen. En rest från ockupationen av tyskland efter kriget. NATO trupperna har också haft en högst inofficiell uppgift att hålla koll på tyskarna och påminna dem om vem som vann kriget...
När kalla kriget tog slut och tyskland återförenades så började de flesta länder minsak sina trupper i tyskland i takt med att Sovjets ockupationstrupp lämnade de nu fria öststaterna. Men det finns forfarande trupp från flera NATO länder i Tyskland ännu idag.
Edit:
Ändrad för att hyfsa språket.
Senast redigerad av 2 Kapten_Gars, redigerad totalt 24 gång.
För det första så tycker jag att "bolshevik slöddret" är ett olämpligt namn på de sovjetiska styrkorna, över 20 miljoner sovjetiska soldater fick sätta livet till i kampen mot fascismen. Vill man ens ge lite intryck av att vara seriös i en diskussion kan man lämna bort såna personliga åsikter.Kapten_Gars skrev:Tja, har du hört talas om en liten organisation som heter NATO?
Som ett led i NATO's försvar mot bolshevik slödderet från Sovjet och Warszava-pakten så stationernades stora truppsyrkor i dåvarande Västtyskland. Storbrittanien, Nederländerna, Belgien, Canada och USA hade alla trupp i tyskland. Även om franrike inte deltog i den militära delen av NATO så hade de kvar trupp i den fd franska zonen. En rest från ockupationen av tyskland efter kriget. NATO trupperna har också haft en högst inofficiell uppgift att hålla koll på tyskarna och påminna dem om vem som vann kriget...
För det andra var de västallierade precis lika mycket ockupationsmakt som Sovjet, men för dig tycks det spela störst roll vilken flagga / politisk ytterlighet trupperna står under.
/Patrik
Som ett led i NATO's försvar mot bolshevik slödderet från Sovjet [....]
Lite olämpligt namn på Sovjetunionens styrkor?
Åter till ämnet: I Tyskland fanns det efter kriget till mesta dels fyra länders styrckor, Usa, Engelska Franska och Sovjetiska.
Här finns lite fakta: http://susning.nu/V%E4sttyskland
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Med risk för att det blir politik och inte historia så måste jag nog backa upp Kapten Gars. Hans sammanfattning av vad som hände var bra. OK, språket var ovårdat men det han sade var inte värre än att likställa de västliga och de östliga ockupationstrupperna.
I Östtyskland var det ett väpnat uppror mot Sovjeterna redan 1953. Som på vanligt maner slogs ner med Röda Arméns stridvagnar - Minst 100 människor dödades när upproret slogs ner och i avrättningarna som följde (siffror uppåt ett tusental förekommer). Tre tusen dömdes till straffarbete. Källa: LO tidningen.
Att sedan den antifascistiska skyddsvallen byggdes i reellt syfte att stänga in medborgarna i Östtyskland visar också skillnaden i ockupationstryck och statskick.
Nej, att "lida" under västmakternas ockupation var en västanfläkt mot det öde som drabbade befolkningen i den Bol....den Sovjetiska ockupationszonen.
MVH
Hans
I Östtyskland var det ett väpnat uppror mot Sovjeterna redan 1953. Som på vanligt maner slogs ner med Röda Arméns stridvagnar - Minst 100 människor dödades när upproret slogs ner och i avrättningarna som följde (siffror uppåt ett tusental förekommer). Tre tusen dömdes till straffarbete. Källa: LO tidningen.
Att sedan den antifascistiska skyddsvallen byggdes i reellt syfte att stänga in medborgarna i Östtyskland visar också skillnaden i ockupationstryck och statskick.
Nej, att "lida" under västmakternas ockupation var en västanfläkt mot det öde som drabbade befolkningen i den Bol....den Sovjetiska ockupationszonen.
MVH
Hans
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Robert_Kropotkin skrev:Jag har inga problem i att se fall det var en bra sammanfattning eller inte. det är formen på den som jag reagerar på.
/Robert Sköld
Bra, då förstår jag bättre.
Åter till ämnet - om amerikanska baser i Tyskland
http://www.germany-info.org/relaunch/in ... s/map.html
Jag vet inte läget för andra Natoländer men under det kalla krigets glada dagar fanns det i alla fall baser för:
USA
Storbrittanien
Frankrike
Belgien
Nederländerna
Luxemburg (fram t.o.m 1955)
MVH
Hans
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Ok, har ändrat den del av texten som jag tro Hr Moderatorn störde sig på.Robert_Kropotkin skrev:Du är så härligt objektiv Kapten Gars, och det är ju inte första gången heller!
Jag är tämligen övertygad om att Marcus inte vill ha den typen av nivå på inläggen.
Höj nivån!
/Robert Sköld
Bara för att få klart för mig för mig vad som är ok och inte här på forumet.
"Bolshevik slödder" är alltså en för låg nivå för forumet men "europeiska kapitalitist svin", vurmande och ursäktande för mord på judar, armenier, kurder och boer, smyg anti-semitism mm är ok?
Har det hänt förut att jag utryckt mig "grovt" om några av historiens mest väjmeliga företelser, regimer, ideologier och personer? Visst i kanske 4-5 av ca 500 inlägg. Är inte mer än mänsklig och har ibland ett mer explosivt humör.
Vad gäller "objektivitet" så verkar det inte var något större krav på sådan i formet om man går igenom arkiven. Ser ingen orsak att vara objektiv om en ideologi och stat som beväpnade, tränande och motiverade de som dödat och skadat min familj och vänner. Men visst jag kan försöka använda ett mer "hyfsat" språk.
I övrigt så betackar jag mig för sådan kommentarer från folk som växt upp i skyddad verkstad och som sitter tyggt bakom datorskärmen och utfärdar personliga fördömelser. Kom igen med de kraven när du kommit hem och mött polisen som berättar att din gravida fästmö utplånats av en bilbomb.
Då Meneer Sköld men inte förr kan du kräva "objektivitet" av mig!
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Att ha vuxit upp i en skyddad verkstad har en del fördelar då man kan saken ur ett annat persepektiv, [Man är också mer "ren" från personliga händelser som kan påverka ens uppfattning subjektivt] så jag betackar mig från sådana kommentarer från din sida att man ska var tyst tills man upplevt saker.I övrigt så betackar jag mig för sådan kommentarer från folk som växt upp i skyddad verkstad och som sitter tyggt bakom datorskärmen och utfärdar personliga fördömelser.
/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 24 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Förlåt Hans,
Så här säger i alla fall ne.se om den utlänska militära närvaron i Tyskland:
/Martin
Så här säger i alla fall ne.se om den utlänska militära närvaron i Tyskland:
I avtalet 1990 mellan de fyra segrarmakterna i andra världskriget och de två tyska staterna begränsades den nya gemensamma tyska försvarsmakten att 1994 uppgå till högst 370 000 man stående styrkor, varav 60 000 i den östra delen. Sovjetunionen/Ryska federationen förband sig att lämna T. senast under 1994. Inga NATO-förband skulle stationeras i östra T. Enligt CFE-avtalet 1990 (jfr Parisstadgan), omarbetat 1996, skall T:s militära styrka begränsas till högst 345 000 man.
NATO är alltfort betydande i Tyskland. Ledningsorgan för snabbstyrkan (ARRC), norra flygkommandot (AIRNORTH) och operativa kommandot för centrala Europa (JCCENT) är alla placerade i T.
/Martin
- Mathias Forsberg
- Medlem
Allt änvändande av tillgrepp som "slödder", "svin" eller andra motsvarande nedvärderande temer (som ändå inte tillför någonting) är fullständigt onödigt och är inte välkommet här. Förnekande av mord eller folkmord är förbjudet enligt forumets regler och leder till utsparkande efter upprepade förseelser.Kapten_Gars skrev:
Ok, har ändrat den del av texten som jag tro Hr Moderatorn störde sig på.
Bara för att få klart för mig för mig vad som är ok och inte här på forumet.
"Bolshevik slödder" är alltså en för låg nivå för forumet men "europeiska kapitalitist svin", vurmande och ursäktande för mord på judar, armenier, kurder och boer, smyg anti-semitism mm är ok?
Det går alldeles utmärkt att argumentera för NATO:s existens och det sovjetiska hotet mot Västeuropa under 1900-talet utan att för den skull använda tillmäten som "slödder". Du kan bättre än så. Om inte annat så kommer ingen att ta dina inlägg på allvar med ett sådant språkbruk.
/Forsberg
- Kapten_Gars
- Medlem
Det var inte riktat till dig över huvudtaget utan ett direkt svar på det citerade inlägget. Så jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig, men när du nu gör det så beklagar jag det och ber om ursäkt. Du var nämligen inte avsedd mottagare.Martin Tunström skrev:Att ha vuxit upp i en skyddad verkstad har en del fördelar då man kan saken ur ett annat persepektiv, [Man är också mer "ren" från personliga händelser som kan påverka ens uppfattning subjektivt] så jag betackar mig från sådana kommentarer från din sida att man ska var tyst tills man upplevt saker.I övrigt så betackar jag mig för sådan kommentarer från folk som växt upp i skyddad verkstad och som sitter tyggt bakom datorskärmen och utfärdar personliga fördömelser.
/Martin