Målet var att bygga ett tyskt imperium, krig var vägen dit alltså inte ett mål i sig.Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania
Hitler god-?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jaså du har ändrat dig nu, innan sa[eller antyde] du att Hitler inte ville ha krig, men det är bra att man kan ändra sig och som jag sa, Hitlers mål med rustningen och 30-tals politiken var ett krig.Norbert skrev:Målet var att bygga ett tyskt imperium, krig var vägen dit alltså inte ett mål i sig.Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania
/Martin
Hitler skrev i sitt politiska testamente:Martin Tunström skrev:Jaså du har ändrat dig nu, innan sa[eller antyde] du att Hitler inte ville ha krig, men det är bra att man kan ändra sig och som jag sa, Hitlers mål med rustningen och 30-tals politiken var ett krig.Norbert skrev:Målet var att bygga ett tyskt imperium, krig var vägen dit alltså inte ett mål i sig.Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania
/Martin
Sen får man ju tycka och tro vad man vill om det.It is untrue that I or anyone else in Germany wanted war in 1939. It was wanted and provoked solely by international statesmen either of Jewish origin or working for Jewish interests. I have made too many offers for the limitation and control of armaments, which posterity will not be cowardly enough always to disregard, for responsibility for the outbreak of this war to be placed on me. Nor have I ever wished that, after the appalling First World War, there would ever be a second against either England or America. Centuries will go by, but from the ruins of our towns and monuments the hatred of those ultimately responsible will always grow anew against the people whom we have to thank for all this: international Jewry and its henchmen.
Jag har aldrig sagt att han inte ville ha krig, och det var inte min mening att insinuera detta, endast att han kommit med fredstrevare till väst.Jaså du har ändrat dig nu, innan sa[eller antyde] du att Hitler inte ville ha krig, men det är bra att man kan ändra sig och som jag sa, Hitlers mål med rustningen och 30-tals politiken var ett krig.
Håller fast vid min åsikt vad gäller målet.
Verkar inte som om vi kommer så mycket längre; du anser att hans mål var krig och jag anser att hans mål var att bygga ett tyskt imperium och att vägen dit innefattade krig.
Skall försöka förklara lite mer bildligt vad jag menar.
Du bor på en ö, du vill till fastlandet (jämför bygga ett imperium) men kan inte simma och har ingen båt. Du bestämmer dig för att bygga en bro (jämför krig). Ditt mål är alltså inte att bygga bron utan att komma till fastlandet. Bron är endast ditt redskap till att nå ditt mål.
Det kanske tar dig flera år att bygga bron (jämför upprustning) men ditt mål är ändå att nå fastlandet.
Kanske en dålig jämförelse men hoppas du förstår vad jag menar.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Förvånad att du ens drar upp det....Armfeldt skrev:Hitler skrev i sitt politiska testamente:Martin Tunström skrev:Jaså du har ändrat dig nu, innan sa[eller antyde] du att Hitler inte ville ha krig, men det är bra att man kan ändra sig och som jag sa, Hitlers mål med rustningen och 30-tals politiken var ett krig.Norbert skrev:Målet var att bygga ett tyskt imperium, krig var vägen dit alltså inte ett mål i sig.Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania
/MartinSen får man ju tycka och tro vad man vill om det.It is untrue that I or anyone else in Germany wanted war in 1939. It was wanted and provoked solely by international statesmen either of Jewish origin or working for Jewish interests. I have made too many offers for the limitation and control of armaments, which posterity will not be cowardly enough always to disregard, for responsibility for the outbreak of this war to be placed on me. Nor have I ever wished that, after the appalling First World War, there would ever be a second against either England or America. Centuries will go by, but from the ruins of our towns and monuments the hatred of those ultimately responsible will always grow anew against the people whom we have to thank for all this: international Jewry and its henchmen.
/Martin
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Bra!Jag har aldrig sagt att han inte ville ha krig, och det var inte min mening att insinuera detta, endast att han kommit med fredstrevare till väst.
Läs vad jag sa tidigare:Verkar inte som om vi kommer så mycket längre; du anser att hans mål var krig och jag anser att hans mål var att bygga ett tyskt imperium och att vägen dit innefattade krig.
Mitt allra första inlägg till dig skrev:Hitlers mål vara bygga en tysk imperium i Europa. Versaillesfördraget användes för att komma åt makten och sen bryta för att kunna starta kriget.
Mitt fjärde inlägg till dig skrev:Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania.
/MartinMitt senaste inlägg till dig skrev:Hitlers mål med rustningen och 30-tals politiken var ett krig.
Av de soldatskildringar jag läst i ämnet har många av böckernas författare förvånats över hur väl rustat Ryssland var.
Citerar mig själv "...hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa. " Europa... inte just Tyskland kanske.
Med facit i handen. Om nu ryssarna var så väl rustade, vad var då anledningen till ryssarnas fadäs i Finland 1939 (en skenmanöver)? Varför kom Tyskarna ca 10 mil från Moskva innan man lyckades hejda dom?
Om dom var så väl rustade, varför fick dom då utrustning från USA, flygplan, lastbilar mm?
Vilka länder skulle han ha invaderat i europa? Tyskarna hade redan invaderat dom flesta länderna.
- D. Andersson
- Medlem
Så Hitler var ute efter att försämra för det tyska folket? Och hälften av Sveriges kungar har varit onda pga. sin utrikespolitik?Martin Lundvall skrev:Jag förstår din poäng och jag håller med om ifall Tyskland hade vunnit ett snabbt krig utan stora förluster hade Hitler betraktats med välvilja av tyskarna och hyllats som en av de större tyskarna. Åtminstone direkt efter kriget. Fast jag anser fortfarande inte att han hade goda avsikter när han bestämde sig för krig. Jag tror inte att han gick i krig på grund av att förbättra levnardsstandarden för Tysklands befolkning. Precis som Gustaf II Adolf troligtvis inte kastade sig in i 30-åriga kriget för att Sveriges bönder skulle få det bättre.
/Martin
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Nej, men hans idiotiska politik fick resultatet att Tyskland bombades i småbitar, minst 8 miljoner tyskar dog, stora landområden förlorades, etc, etc. Likaledes var en del svenska kungars utrikespolitiska äventyrligheter till Sveriges nackdel. De behöver inte ha varit onda, men de hade inte alltid landets bästa för ögonen.D. Andersson skrev:Så Hitler var ute efter att försämra för det tyska folket? Och hälften av Sveriges kungar har varit onda pga. sin utrikespolitik?Martin Lundvall skrev:Jag förstår din poäng och jag håller med om ifall Tyskland hade vunnit ett snabbt krig utan stora förluster hade Hitler betraktats med välvilja av tyskarna och hyllats som en av de större tyskarna. Åtminstone direkt efter kriget. Fast jag anser fortfarande inte att han hade goda avsikter när han bestämde sig för krig. Jag tror inte att han gick i krig på grund av att förbättra levnardsstandarden för Tysklands befolkning. Precis som Gustaf II Adolf troligtvis inte kastade sig in i 30-åriga kriget för att Sveriges bönder skulle få det bättre.
/Martin
Att de var väl rustade handlar väl mer om att tyskarna underskattade ryssarna väldigt mycket, än att de jämförde ryssarnas utrustning med in egen.Mille1 skrev:Av de soldatskildringar jag läst i ämnet har många av böckernas författare förvånats över hur väl rustat Ryssland var.
Citerar mig själv "...hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa. " Europa... inte just Tyskland kanske.
Med facit i handen. Om nu ryssarna var så väl rustade, vad var då anledningen till ryssarnas fadäs i Finland 1939 (en skenmanöver)? Varför kom Tyskarna ca 10 mil från Moskva innan man lyckades hejda dom?
Om dom var så väl rustade, varför fick dom då utrustning från USA, flygplan, lastbilar mm?
Vilka länder skulle han ha invaderat i europa? Tyskarna hade redan invaderat dom flesta länderna.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Har jag inte påstått. Däremot är allting inte svart och vitt. Hitler var defionitivt inte ute efter att försämra det för Tysklands befolkning (förutom de sista månaderna av kriget ) det behöver emellertid inte att hans främsta mål vara att förbättra situationen. Jag tror inte Hitler brydde sig värst mycket om det tyska folket. Jag tror att han blev politiker för att han ville förändra det som han tyckte var dåligt, inte förändra det som tyska folket tyckte var dåligt. Precis som de flesta av Sveriges kungar inte har brytt sig om Sveriges befolkning när de har startat anafallskrig.D. Andersson skrev:Så Hitler var ute efter att försämra för det tyska folket? Och hälften av Sveriges kungar har varit onda pga. sin utrikespolitik?
Om Sveriges kungar verkligen hade velat väl för Sveriges befolkning tvivlar jag att de hade startat krig. Krig som de måste ha vetat skulle leda till ondo för småfolket. Vad fick egentligen torparen X från Småland ut av det 30-åriga kriget? Inte var det något gott åtminstone. Jag föreslår att vi lämnar Sveriges kungar tillsvidare, de hör ju inte riktigt hemma här. Låter dig få sista ordet om kungarna.
Det är möjligt att Hitler hade gjort, för Tysklands befolkning, goda saker om kriget vanns. Fast jag tror inte att det var det primära målet för Hitler. Hitler ville ha ett tyskt imperium för det var en hans våta drömmar tillsammans med ett judefritt Tyskland. Medlet detta skulle uppnås var genom krig och därför var också krig ett mål. Kriget startades för att Hitler ville återupprätta det tyska rike han hade läst om.
För att summera mina tankar: Hitler motiverade kriget med välvilja om det tyska folket men i själva verket startade han det för sin egen vinning skull. Det är så jag ser på det. Givetvis kunde detta också ha fått positiva effekter fast det innebär inte att avsikterna var goda.
/Martin
Ryssarna hade obegränsat med manskap, det kunde vara underskattat. Men när man pratar om "hur väl rustat ryssarna var" Så ser jag det som en kombination av utrustning och utbildat manskap.Rally skrev:Att de var väl rustade handlar väl mer om att tyskarna underskattade ryssarna väldigt mycket, än att de jämförde ryssarnas utrustning med in egen.Mille1 skrev:Av de soldatskildringar jag läst i ämnet har många av böckernas författare förvånats över hur väl rustat Ryssland var.
när Tyskarna anföll så var dom ryska officerarnas ledarskap mycket dåligt, manskapet var dåligt utrustade och dåligt urbildade. utrustningen var dålig.
Ryssarnas insatser i början av kriget visar enligt min åsikt, att någon invasion av övriga europa inte var planerad.
Det kan ju stämma att han inte ville ha krig. Men han var åtminstone tvungen.Martin Tunström skrev: Förvånad att du ens drar upp det....![]()
/Martin
För att uppnå de mål han satte upp, förintandet av judendom och kommunism och vinna sitt "lebensraum", var den enda vägen krig.
Men ändå, innerst inne njöt han säkert av kriget. Han har ju själv sagt att han trivdes med första världskriget.
Sedan tillkommer ju en rad andra kommentarer som styrker hans kärlek till krig.
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 23 gånger.
- D. Andersson
- Medlem
Frågan jag ställer är om Hitlers avsikt var att göra saker bättre eller sämre. Sedan förhållandet människoliv:Tysklands storhet. Hur mycket var det värt?B Hellqvist skrev:Nej, men hans idiotiska politik fick resultatet att Tyskland bombades i småbitar, minst 8 miljoner tyskar dog, stora landområden förlorades, etc, etc. Likaledes var en del svenska kungars utrikespolitiska äventyrligheter till Sveriges nackdel. De behöver inte ha varit onda, men de hade inte alltid landets bästa för ögonen.
- D. Andersson
- Medlem