Vem är din favorit Alv/er?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ëar-Mikael
Medlem

Inlägg av Ëar-Mikael » 20 mars 2004, 18:32

Anser likadant Calan, smart att du kom på att nämna d :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 mars 2004, 18:43

Allt mäts dock inte i styrka, vishet mäts med, och där faller Fëanor ganska rejält. Fingolfin är dessutom ihärdigare än Fëanor, för vem blev kvarlämnad att frysa till döds på isen och då traska hela vägen över?

Inte var det Fëanor...

Vinden
Provmedlem

Inlägg av Vinden » 21 mars 2004, 11:59

Gil-Galad..............

Ëar-Mikael
Medlem

Inlägg av Ëar-Mikael » 21 mars 2004, 12:25

Gothmog, det där argumentet bygger lika mycket som på att Fëanor inte var bra att slåss bara för han inte mötte Morgoth.

Hur vet du att han inte skulle klara knalla på isen? Jag tror snarare tvärtom därför att Fëanors själ är nog den mest eldigaste av dem alla. Skulle han bli lämnad på Helcaraxe[vet att stavningen inte är rätt] då skulle han antagligen bli så förbannad att han knallade helt själv genom Helcaraxe.

Fëanor hade nåt otroligt som ingen alv kan uppnå i hans styrka...Retorik! Visst var Fingolfin helt klart nog bland dem bästa på retorik hos Noldor men aldrig i Fëanors klass. Vi vet ju alla att retorik är ju A och O för de största ledarna. [/quote]

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 21 mars 2004, 13:02

Calan skrev:Fëanor var på väg till Angbands portar och han hade nog utmanat Morgoth utan någon som helst rädsla. Problemet för honom var att han fick en massa balroger på sig på vägen. Hade Fingolfin fått det tror jag inte han hade kommit fram. Sedan borde man kunna räkna Húrins psykologiska kamper mot Morgoth ungefär lika högt tycker jag. Inte många hade vågat eller kunnat göra det Húrin gjorde, fast nu handlade det iofs om alver...

Jag tycker Fingolfin och Fëanor är jämnlika!
Men nu var det så att ingen av Angbands tjänare vågade stoppa Fingolfin, det var ju därför han kom fram till porten. Morgoth antog ju inte så gärna utmaningen pga rädsla står det i sil.

Visst besatt Fëanor makt, men hans sätt att bruka den på slutet gjorde så att den sjönk, han splittrade Noldor efter ha utfört frändedråpet. Hans död var bara bra för Noldor.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 21 mars 2004, 14:04

Gothmog skrev:
Aeglos skrev:Tänk om jag är det då?
Eller tänk om jag föreställer mig honom på ett annat sätt.
Du kan ju ha din åsikt om hur han är, men när den är så där patetiskt kan du lika gärna hålla tyst..
Snälla, inte trodde jag att det skulle ta så hårt, sorry :roll: Men om vi sen tittar på Fëanor vad hittar vi? Jag är helt övertygad om att du inte har nån av dessa egenskaper.

* En girigbuk
* En egoist
* En förrädare
* En som inte hämmas av för slakta fränder för att få "de sitt"
* En galning
Jo, jag håller med dig om det där.
Men jag kan faktiskt inte förklara varför jag tycker om han, tyvärr :?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 mars 2004, 21:49

Visst var Fingolfin visare än Fëanor det kan jag hålla med om. Det står även i Silmarillion att han var starkare fysiskt än sin bror. Men ändå så räknas Fëanor som den störste och mäktigaste bland noldor, varför?

Också verkar jag vara dåligt påläst dessutom. Jag verkar ha missat att ingen vågade möta Fingolfin. Fast det är konstigt att Morgoth var rädd med tanke på att Fingolfin inte hade kunnat besegra honom. En av Iluvatars barn kan väl inte besegra en av valar?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 22 mars 2004, 00:10

Fëanor bestod ändå av mest viljekraft, det kan jag inte ta ifrån honom. Men han har ingen känsla för pliktkänsla eller rättvisa, endast en pervertad egoistisk syn där han stod i centrum.

Viking`
Ny medlem

Inlägg av Viking` » 22 mars 2004, 14:07

Jag gillar Gil-Galad mest antar jag, eller möjligtvis Elrond

Ëar-Mikael
Medlem

Inlägg av Ëar-Mikael » 22 mars 2004, 17:04

Låt oss lämna diskussionen om Fëanor vs. Fingolfin, för ingen av oss vill väl ge sig? :P

Calan, jag undrar också varför Morgoth var rädd för en alv. Men det kanske va så att hans girighet för leva osv. gjorde så han blev rädd?

Påtal om Gil-Galad, jag anser han är rätt underskattad egentligen. Grabben höll ju endå på trots allt att regera över Noldor i ME i ca 3000år.

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 23 mars 2004, 20:40

Jag håller med om att Gil-Gald underskatade. Det är egentiligen bara Finarfin som regarat lika länge och längere än Gil-Galad. Alla andra av noldors kungar(förutom Finarfin) dräpte ju Morgoth under "Ädelstenskriget" eller dog på andra sätt.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 23 mars 2004, 22:46

Ja men på den tiden låg Gil-Galad och fegade nere med Círdan i hamnarna. Han regerade väl aldrig så länge Angband stod väl? Visst ledde han alverna i några stora slag men jag anser inte han lika stor som hans förfäder Fingolfin, Fingon och Turgon...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 23 mars 2004, 22:52

Jo då. Han regerade några år efter Gondolins Fall då Turgon dog så han regerade några år när Angband fortfarand även i fall han var på balar. Men jag håller ändå med om att Fingolfin, Fingon och Turgon är större än han.

Skriv svar