Svensk propaganda - spanska inbördeskriget

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
M. Wittmann
Tidigare medlem

Svensk propaganda - spanska inbördeskriget

Inlägg av M. Wittmann » 10 mars 2004, 23:38

Finns det några svenska värvningsbilder (propaganda) till spanska inbördeskriget?

Skulle gärna vilja se dessa värvningsaffischer i så fall!

Gör ett arbete om det och det vore intressant att ha med en sådan bild

hans lindquist
Medlem

Re: Svensk propaganda - spanska inbördeskriget

Inlägg av hans lindquist » 11 mars 2004, 11:12

cortex skrev:Finns det några svenska värvningsbilder (propaganda) till spanska inbördeskriget?

Skulle gärna vilja se dessa värvningsaffischer i så fall!

Gör ett arbete om det och det vore intressant att ha med en sådan bild

Fråga hos syndikalisterna (SAC) på Sveavägen i Sthlm eller i någon lokal samorganisation (LS) någonstans i landet. De svenska syndikalisterna var starkt engagerade i spanska inbördeskriget och ett antal deltog som krigsfrivilliga, vanligtvis i något av de milisförband som Spaniens anarkosyndikalister satte upp, framförallt i Katalonien.

Det mest berömda frivilligförbandet i inbördeskriget - Internationella Brigaden - rekryterades emellertid övervägande av andra vänsterkrafter än syndikalister/anarkister. Skulle tro att Vänsterpartiet kan ha kvar värvningsaffischer från den tiden i sitt arkiv.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 11 mars 2004, 22:12

Det är möjligt att det existerade sådana affischer, själv äger jag en värvningsbroschyr: Storm över Spanien, tryckt i Stockholm 1936, utgiven i anslutning till "Hjälpaktionen för det kämpande spanska folket" av Svenska Hjälpkommittén för Spanien. 50 sidor tjock, en massa text och några suddiga fotografier.
Ett folkrörelsearkiv bör ha den. Eller möjligen någon gammal vänsterpartist. Mitt exemplar får du inte. :P

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 11 mars 2004, 23:21

Kolla med Arbetarrörelsens arkiv. De borde ha en hel del.

/Fredrik

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 12 mars 2004, 00:23

Har faktiskt aldrig sett någon svensk värvningsaffisch, men däremot så finns det några olika foldrar. Då det var olagligt så tror jag inte att några värvningsaffischer fanns.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 mars 2004, 01:00

Jag hittade en broschyr till i bokhyllan:
Spanien - i kamp för sin frihet, skriven av Knut Olsson, tryckt i Stockholm 1936, Solidaritets förlag, "tredje omarbetade upplagan".

Orsaken till att jag vill nämna den är att den till sin utformning skiljer sig mycket från den föregående, med proffsig layout och säljarsnack. Framsidan skulle mycket väl kunna ha fungerat som en slags värvningsaffisch, en ung man och snett bakom honom en ung kvinna, båda bär vapen, hon med blid, moderlig min och han med hakan i vädret i en typisk macho-pose. Detta mot en röd bakgrund.

Texten (32 sidor här) inleds såhär:
Spanien brinner.
Lördagen den 18 juli...
"Stor militärrevolt i hela Spanien... Blodiga strider, flygbombardemang... Spanska Marocko i de upproriskas händer... Strider i flera spanska garnisonsstäder... Presidenten mördad?... Barrikader kring alla offentliga byggnader i Madrid, tanks på gatorna... Upprorsrörelsen omfattar 20.000 man..."

Och i den stilen fortsätter det, som ett sportreferat i skillnad mot hur konflikten beskrivs i det föregående häftet, där man blickar tillbaka i historien för att försöka förklara den aktuella konflikten.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 mars 2004, 09:10

Jag scannade in förstasidan:
Bilagor
spanien.jpg
spanien.jpg (36.46 KiB) Visad 3206 gånger

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 13 mars 2004, 20:02