Medeltida klädfärger

jofredes
Medlem

Medeltida klädfärger

Inlägg av jofredes » 7 mars 2004, 20:11

Vilka klädfärger förekom i olika delar av Europa unde olika perioder av medeltiden, vilka var billiga och vanliga, vilka var dyra och ovanliga, var det några som inte förekom alls?

Sverre
Medlem

Inlägg av Sverre » 8 mars 2004, 13:47

Mig veterligen var det främst de naturliga färgerna som var vanliga, iaf hos allmogen...alltså brunt grått osv...

De dyraste mig veterligen var blått och rött...det är bla därför dessa färger ansågs/anses kungliga.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 mars 2004, 19:01

Man kunde framställa de flesta färger, med en viss förkärlek för rött, blått och grönt. Även bondebefolkningen kunde ha relativt färgglada kläder - glöm säckvävslooken. Grått, brunt och vitt var också vanligt, medan svart var ganska dyrt att framställa. Gult verkar ha varit mindre populärt.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 mars 2004, 08:21

Äsch då! Jag som målat en massa figurer i gult.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 mars 2004, 08:38

Hur vsr det med färger som orange(vanliga i bravehart)var det bara flamländare som hade såna färger? Lila och turkos?

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 2 april 2004, 14:31

Detta inlägg kanske ska vara på Nordisk forntid & vikingatid egentligen.
:( (Men jag tror det passar här också)

Min fråga handlar om vikingarna läste att de inte använde svart till sina kläder.
Varför? Deras grannar använde det, ialla fall under medeltiden några hundra år senare.
Var det bara det så att de ansåg att det var fult. (tillhörde inte kulturen)
Tillät inte religonen det? :cry: (kanske lite dumt)
Visste dem helt enkelt inte hur man gjorde det?
Ifall någon vet så vore det trevligt ifall någon berättade för mig.

En annan fråga som kretsar kring medltiden, vilka sorters tyger fanns under medeltiden.
Jag har iallafall lärt mig att Ylle och linne fanns.
Bomull kom efter medeltiden under upptäckternads tid.
Om inte annat, kan ni väl fylla vad ni vet! :)

Vandelay
Ny medlem

Inlägg av Vandelay » 11 april 2004, 17:03

I vilken källa har du läst att man inte hade svarta kläder under vikingatiden? Har aldrig hört talas om något sådant.

Under medeltiden användes ylle, linne, bomull, siden och hampa. I princip alle tygsorter som fanns tills dess att syntetiska fibrer uppfanns.

/Vandelay

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 11 april 2004, 19:13

För det första vill jag påpeka att bomull Inte fanns under medeltidens sverige.
Det finns några källor som motsäger detta, http://www.urda.se/ som syr medeltidakläder. (Kolla in tyger, sedan bomull.)
Det finns även en till länk på http://www.rimfrost.cjb.net/.
(Arkiv)
Jag vet att de inte är de mest pålitliga källorna.
Att bomull inte är ett medetida tyg, lärde jag mig redan i gymnasiet.
(Historian) Skall nu påpeka i Europa.
Jag har tyvärr svårt att ge bra källor på detta, men kolla in urda som sagt.

Du nämde att vikingarna använde svart.
Häftigt så man kunde redan den metoden då. :o

Jag skrev den frågan för ett tag sedan och då berättade en kompis till mig hur det var, han hade alltså sett vad jag skrev.
Grejen är den att färga kläderna t.ex. gula använder man björklöv, men när det gäller svart, är det annorlunda.
Då får man färga kläderna (tyget) på kemiskväg.
Jag tror han sade att metoden kom någon gång på 1100- talet.

Men är du säker på att man kan färga kläderna på detta eller på nåt annat sätt då så vore detta häfftigt. :D

MVH: Hellhager
Senast redigerad av 2 Three towns, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 april 2004, 19:36

Hellhager skrev:För det första vill jag påpeka att bomull Inte fanns under medeltiden.
Det finns några källor som motsäger detta, http://www.urda.se/ som syr medeltidakläder. (Kolla in tyger, sedan bomull.)
Det finns även en till länk på http://www.rimfrost.cjb.net/.
(Arkiv)
Jag vet att de inte är de mest pålitliga källorna.
Att bomull inte är ett medetida tyg, lärde jag mig redan i gymnasiet.
(Historian)
Jag har tyvärr svårt att ge bra källor på detta, men kolla in urda som sagt.

---

Visst fanns det väl bomull under medeltiden, det odlades och användes ju till textilier redan för många tusen år sedan, på båda sidor om Atlanten. Det förekom ju inte dock så mycket i det medeltida Europa, det kanske var det du syftade på?

/DK K

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 11 april 2004, 19:41

Jo, jag menade speciellt då i sverige.
Glömde jag att säga det, isådanna fall är jag ledsen ifall det uppstod några missförstånd. :cry:
Ville bara säga att det måste ju ha funnits någonstans, vad skulle de annars få tag på tyget.
Dock om man inte gör det av syntetiska fibrer eller annan konstgjord väg. (Det sista är taget av Vandelay)

(Jag ändrade lite ovan, ifall du undrade.)

Vandelay
Ny medlem

Inlägg av Vandelay » 12 april 2004, 01:29

I Sydeuropa var bomull ganska vanligt under medeltiden, dels importerades det från Mellanöstern och dels odlades det på Sicilien och i Syditalien. Med all sannolikhet importerades en del till Skandinavien.

Om svart färg vet jag ingenting specifikt men då den kunde tillverkas i kontinentala Europa under medeltiden så borde den både ha tilvverkats i Skandinavien och importerats. En annan möjlighet är ju annars att man använder naturligt svart ull (?).

/Vandelay

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 12 april 2004, 13:55

Okej, så bomull användes på medeltiden, vet du om det odaldes redan på vikingatiden.
(Håller på med vikinga reenactment)
Man skulle kunna göra lite bekvämare kläder. (En särk av bomull)
Att bomul odlades redan på medeltiden, bör jag nämna för min lärare, hon menar att bomullen impoterades från sydamerika och sedan började man odla det i europa.
Vet du några källor eller nåt man har med att komma med så man kan övertyga sin lärare?
:D

Vandelay
Ny medlem

Inlägg av Vandelay » 12 april 2004, 20:20

Under vikingatid så var bomullsodlingen fortfarande ett arabiskt-muslimskt monopol (om vi bortser från Indien och Kina), men eftersom handelskontakterna med Mellanöstern var livliga så skulle import därifrån inte vara omöjlig. Att siden importerades är känt (bl.a. från gravfynd på Björkö), men dess värde och status var ju också större.

Källor? Det enda jag har till hands är "Pengar och Makt" av Peter Spufford. Boken behandlar hög- och senmedeltida handel i Europa (och finns att köpa bl.a. hos Clio) och bomullshandeln tas bara upp som en del av större helhet.

/Vandelay

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Bomull

Inlägg av Three towns » 13 april 2004, 01:07

Väldigt intressant! :o

Man kanske kan säga så här, att bomull var ett tyg som folk kunde använda på vikingtiden. Men, det var inte vemsomhelst, (välbärgad)
och när det användes så var det kläder som "verkligen" betydde nåt.
Tyget i säg är ju inte så dyrt, ifall vi man jämför med linne, men med tanke på resan som måste göras så stiger priset.
Kan det stämma?

Vet man varför man inte började med stora odlingar av bomull i europa.
Jag vet inte mycket om bomull, men ifall det krävs ett varmt klimat skulle man då inte kunna odla på platser som i sydeuropa. (utöka)
Jo, man kanske skulla skaffa boken "Pengar och Makt" av Peter Spufford.
Boken är ju annars väldigt känd, det borde inte vara några problem att få tag på den.

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 13 april 2004, 01:20

Jag själv skrev

"Men, det var inte vemsomhelst, (välbärgad)
och när det användes så var det kläder som "verkligen" betydde nåt.
Tyget i säg är ju inte så dyrt, ifall vi man jämför med linne, men med tanke på resan som måste göras så stiger"

Ville bara tillägga det kanske uppenbara, att den som åker på båtfärden får det billigare än den som köper det hemma i sverige och kan då slösa mer. :D

Skriv svar