Quiz: Heraldik
- Rubber Duck
- Medlem
Efter att ha varit borta ett tag upptäcker jag till min glädje att detta quiz fått nytt liv! Kul, tycker jag. Sen vill jag inte undanhålla er lite info om Churchills vapen:
tyskaorden skrev:I första och fjärde fälten ser man ätten Churchills ursprungliga vapen med den kanton förlänades som ett kungl. nådetecken till en annan Sir Winston Churchill (1620-1688), fader till John Churchill 1:e hertig av Marlborough (1650-1722). Den lilla skölden mellan fält ett och två är ett nådetecken som tilldelades den 1:e hertigen till minne om hans seger över fransmännen och bayrarna i slaget vid Blenheim. Fält två och tre visar ätten Spencers vapen, genom ingifte kom hertigtiteln att innehas av denna ätt.
Sir Winston var för övrigt sonson till den 7:e hertigen av Marlborough, hans fader var dock hertigens tredje son så han räknades enligt engelsk sed inte själv som adlig. Efter andra världskriget erbjöds dock Churchill titeln hertig av London men avböjde, dock kunde han inte säga nej när den då unga drottingen förlänade honom rikets högsta orden Strumpebandsorden år 1953. Det är själva strumpebandet med ordens valspråk Honi soit qui mal y pense = skam den som tycker illa därom som omger skölden. De två hjälmprydnaderna är Churchills lejon och Spencers uppstigande grip (obs öronen). Valspråket är ätten Churchills och är på spanska med betydelsen Trogen fastän otursförföljd. Som riddare av Strumpebandsorden var också Churchill tillåten att ha sköldhållare till sitt vapen, han ansökte dock aldrig om några så vapnet blev utan.
- Rubber Duck
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Rubber Duck
- Medlem
Naturligtvis är det den grevliga släkten De la Gardies vapen. Så här står det på Riddarhusets hemsida:
Din tur, tyskaorden!Fransk ätt vid namn Scouperie, vilken 1565 inkom till Sverige med Pontus (Ponce) d´Escouperie, vilken antog namnet De la Gardie efter en gård i Languedoc. Friherrlig 1571 27/7 med vapenförbättring 1571 6/10, introducerad 1625 och utgången i denna värdighet 1640; grevlig 1615 10/5 och introducerad 1625 10/3–4/4 erhöll den vapenförbättring 1650 14/8.
Ätten inskrevs 1806 under nr 2 i Första klassen, grevar på det samma år av Gustav IV Adolf inrättade svenska Riddarhuset för Pommern och Rügen i Greifswald.
Original av friherrebrevet, grevebrevet samt vapenförbättringsbrev för den grevliga värdigheten 1650 14/8 i De la Gardieska arkivet, Lunds Universitetsbibliotek.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus