Jag tycker Lunos uppskattning duger fint
Snälla hjälp....
-
theeverything
- Medlem
Re: Snälla hjälp....
På vilket fält?meteora skrev:Jag har uppsats om hur svenskarnas krigarliv under andra världskriget var...... hur dem hade det ute i fält och så.....
mvh
jasse
-
theeverything
- Medlem
Åh, intressant i Sverige under beredskapstiden är de lastbilschafförer som kalla vintrar och på isiga vägar tog sin gamla truck utan värme och askfat för att åka ända upp till finska Petsamo för att hämta flygplan (och andra viktiga varor) som vi köpt från USA och Storbrittanien.
Det måste ha varit ett äventyr... Inte roligt kanske några skall väl ha frusit ihjäl när motorn havererade om jag inte har fel. Det finns en bra bok om detta, jag har inte läst den själv men min far berättade känslosamt om den. Säkert finns någon här som vet. Skriv om dem vetja.
Hälsningar
/Lasse
Det måste ha varit ett äventyr... Inte roligt kanske några skall väl ha frusit ihjäl när motorn havererade om jag inte har fel. Det finns en bra bok om detta, jag har inte läst den själv men min far berättade känslosamt om den. Säkert finns någon här som vet. Skriv om dem vetja.
Hälsningar
/Lasse
Låt mig börja med att tacka för den fina förklaringen. Känner du till några andra "militära" ord?Leez skrev:Ute i Fält = Militärt ord för ute på stridsmarkerna.
Men nu undrar jag vilken stridsmark du menar? Senaste svenska kriget (vad jag känner till) är kampanjen mot Norge 1814. Eller har du någon ny information till mig?
mvh
Jasse
Inte bli sur nu. Nä vi har ju inte krigat sen dess. Till skillnad från er i vårt kära broderland. Konsekvensen har nog blivit att vi är något självgoda mesar ibland....jasteri skrev:Låt mig börja med att tacka för den fina förklaringen. Känner du till några andra "militära" ord?Leez skrev:Ute i Fält = Militärt ord för ute på stridsmarkerna.
Men nu undrar jag vilken stridsmark du menar? Senaste svenska kriget (vad jag känner till) är kampanjen mot Norge 1814. Eller har du någon ny information till mig?
mvh
Jasse
Hur länge skulle maten räcka? Ett riktigt matvrak om han äter 4100 kalorier på en dag.B Hellqvist skrev:Vad en svensk soldat åt och bar 1940:
400 gr hårt bröd
100 gr helfet ost
350 gr färskt nötkött (inkl ben)
125 gr saltat fläsk
100 gr gryn (havre- korn- eller ris)
700 gr potatis
10 gr kaffe
25 gr socker
15 gr salt
4100 kalorier
kostnad 1,10
Vad är normalt? 2500?Jonteman skrev:Hur länge skulle maten räcka? Ett riktigt matvrak om han äter 4100 kalorier på en dag.B Hellqvist skrev:Vad en svensk soldat åt och bar 1940:
400 gr hårt bröd
100 gr helfet ost
350 gr färskt nötkött (inkl ben)
125 gr saltat fläsk
100 gr gryn (havre- korn- eller ris)
700 gr potatis
10 gr kaffe
25 gr socker
15 gr salt
4100 kalorier
kostnad 1,10
Vad är minsta tillåtna mängd kalorier till krigsfångar enligt internationell lag? 1800?
Det varierar beroende på hur mycket kroppen arbetar. Om man bortser från fysiskt arbete behöver en normalstor man ca 1.200-1.500 kalorier/dag. Under hårt arbete kan det behövas 4-5 gånger mer, dvs betydligt mer än 4.100 kalorier.Mercai skrev:Vad är normalt? 2500?Jonteman skrev:Hur länge skulle maten räcka? Ett riktigt matvrak om han äter 4100 kalorier på en dag.
Nja det där håller jag verkligen inte med om. 1000 kcal är existensminimum. Normalt ligger på någonstans mellan 2000 och 3000 kcal. ( för en normalstor vuxen dvs, men skiljer ju rätt mkt i muskelmassa och ämnesomsättning )Lindir skrev:
Vad är normalt? 2500?
Det varierar beroende på hur mycket kroppen arbetar. Om man bortser från fysiskt arbete behöver en normalstor man ca 1.200-1.500 kalorier/dag.
Vad är det du "verkligen" inte håller med om (förutom att kcal är en mer korrekt enhetsbenämning på det som i dagligt tal kallas kalorier ...)?MartinE skrev:Nja det där håller jag verkligen inte med om. 1000 kcal är existensminimum. Normalt ligger på någonstans mellan 2000 och 3000 kcal. ( för en normalstor vuxen dvs, men skiljer ju rätt mkt i muskelmassa och ämnesomsättning )Lindir skrev: Vad är normalt? 2500?
Det varierar beroende på hur mycket kroppen arbetar. Om man bortser från fysiskt arbete behöver en normalstor man ca 1.200-1.500 kalorier/dag.
"Existensminimum", dvs den mängd energitillskott en kropp behöver för att klara sin egen energibalans om man bortser från kroppsligt arbete (vilket förstås är hypotetiskt, eftersom en kropp som inte är i arbete inte kan överleva, av helt andra skäl ...) beror liksom normalförbränningen på, som du skriver, muskelmassa och ämnesomsättning. Det går alltså inte att sätta någon definitiv gräns vid t ex 1000 kcal. Enligt vanliga beräkningar (se t ex NE) ligger det på 1200-1500 för en man och 1000 -1300 för en kvinna.
Detta är dock, som sagt hypotetiska siffror. FN anser exempelvis att det reella minimumet för att överleva snarare ligger kring 2100 kcal, och att ett tillräckligt näringsintag ligger på 2400 kcal. En rödakors-sida jag såg bedömde å andra sidan att en frisk, afrikansk vuxen i normalt näringstillstånd i 20 graders värme behöver i genomsnitt 1 950-2 210 kalorier per dag för att orka med lätt aktivitet.
Detta kompliceras dock av att människor i svältsituation (t ex i ghettona och koncentrationslägren under andra världskriget) kan anpassa sin energiomsättning efter en viss tids tillvänjning, och alltså överlever på betydligt mindre (700-800 kcal säger en uppgift). Sedan kan man ju filosofera över förhållandet mellan orden "leva" och "överleva" ...