Vilken utrustning hade sidorna i vietnamnkriget?
Vilken utrustning hade sidorna i vietnamnkriget?
Som topic säger? Vad använde de för utrustning i vietnamnkriget?
Allt från tanks till slagsskepp.
Ska göra ett arbete i skolan och det skulle vara toppen om jag fick lite hjälp.
Allt från tanks till slagsskepp.
Ska göra ett arbete i skolan och det skulle vara toppen om jag fick lite hjälp.
-
Gutekrigaren
- Medlem
På ditt bibliotek finns det utmärkta böcker om kriget i fråga. Tyvärr har jag ingen titel i huvudet, men sök i registret ifall ingen här kommer med ett tips.
Amerikanerna använde M-16 automatkarbiner i alla fall och flög med såväl F-4 och F-105 som A-8 och A-4. Australierna flög med Canberra-plan bland annat.
Mvh Petter
Amerikanerna använde M-16 automatkarbiner i alla fall och flög med såväl F-4 och F-105 som A-8 och A-4. Australierna flög med Canberra-plan bland annat.
Mvh Petter
Tja, amerikanerna hade i princip allt, Vietnam fungerade ju i någon mån också som övningsfält. Skall inte svära på slagskepp, men jag tror de besköt kusten vid några tillfällen. Väldigt mycket flyg av alla de slag. Man hade ju 99% luftövertag även över Nordvietnam, och 100% i sydvietnam, och utnyttjade detta till max. Inte så mycket pansar, men väl beväpnade pansrade patrullbåtar i flodområdena.
Men i strider mot gerillar/NordVietnamesisk arme
använde de sig en hel del av mindre enheter självständig infanteri som avpatrullerade djungel-nyckel områden/stötte via de kritiska ställena - sökte stridskontakt. När de fick den kallade de in artilleri eller attackflyg-understöd - det var inte så ofta de faktist anföll - även om det förekom givetvis. Däremot gick de framåt när väl fienden väl bombats ut.
Hamnade de i svårigheter eller fick sårade radioade de efter helikopterhämtning. Helikoptrarna var alltid bestyckade med 2 sidoställda kulsprutor, som då användes flitigt både när det behövdes och när det inte behövdes.
Gerillan använde sig främst av lätta vapen - ryska eller kinesiska kopior av ryska vapen, eller också erövrade vapen. Kalashnikov var vanliga givetvis. Kulsprutor, bazookas, lättare mörsare, handgranater. Så småningom blev det allt vanligare med förband av reguljära soldater från nordvietnam, dessa hade även lite tyngre utrustning, inklusive en hel del mindre kanoner, lv, pv, mörsare, lättare haubitsar. Jag vet att de använde rent av pansar i slutfasen - är inte säker på om det pansar förekom även tidigare.
Gerillan gömde sig gärna i underjordiska tunnlar förutom i djungeln då.
Den av usa-stödda sydvietnamesiska armén hade i princip samma utrustning som amerikanerna, fast kanske inte de allra senaste årsmodellerna av de mer avancerade vapnen. Likande taktik så gott det gick.
Värt att märka: USA hade bortåt halv miljon man där i taget, men de flesta var diverse stödenheter, där dock en del kunde fungera som garnison. Mellan tummen och pekfingret gissar jag att högst 200 000 var faktiskt stridande trupp.
Nämn gärna att mot slutet blev det stor disciplinupplösning inom den amerikanska armen, det blev vanligt inte bara med ordervägran, men också att protesterande soldater dödade/skadade sina befäl,, s.k. fragging, hellre än att utsättas för en riskabel aktion beordrad av en officer de inte litade på. De exakta siffrorna är oklara, mörkertal är säkert rätt stor, men om jag inte minns fel, finns minst 86 kända mord på egna officerare och flera hundra fall där de blev "bara" sårade. Att USA lämnade Vietnam berodde till stor del på denna allmänna disciplinupplösning inom armen i Vietnam snarare än ädelmodig önskan om rättvis fred.
Men i strider mot gerillar/NordVietnamesisk arme
använde de sig en hel del av mindre enheter självständig infanteri som avpatrullerade djungel-nyckel områden/stötte via de kritiska ställena - sökte stridskontakt. När de fick den kallade de in artilleri eller attackflyg-understöd - det var inte så ofta de faktist anföll - även om det förekom givetvis. Däremot gick de framåt när väl fienden väl bombats ut.
Hamnade de i svårigheter eller fick sårade radioade de efter helikopterhämtning. Helikoptrarna var alltid bestyckade med 2 sidoställda kulsprutor, som då användes flitigt både när det behövdes och när det inte behövdes.
Gerillan använde sig främst av lätta vapen - ryska eller kinesiska kopior av ryska vapen, eller också erövrade vapen. Kalashnikov var vanliga givetvis. Kulsprutor, bazookas, lättare mörsare, handgranater. Så småningom blev det allt vanligare med förband av reguljära soldater från nordvietnam, dessa hade även lite tyngre utrustning, inklusive en hel del mindre kanoner, lv, pv, mörsare, lättare haubitsar. Jag vet att de använde rent av pansar i slutfasen - är inte säker på om det pansar förekom även tidigare.
Gerillan gömde sig gärna i underjordiska tunnlar förutom i djungeln då.
Den av usa-stödda sydvietnamesiska armén hade i princip samma utrustning som amerikanerna, fast kanske inte de allra senaste årsmodellerna av de mer avancerade vapnen. Likande taktik så gott det gick.
Värt att märka: USA hade bortåt halv miljon man där i taget, men de flesta var diverse stödenheter, där dock en del kunde fungera som garnison. Mellan tummen och pekfingret gissar jag att högst 200 000 var faktiskt stridande trupp.
Nämn gärna att mot slutet blev det stor disciplinupplösning inom den amerikanska armen, det blev vanligt inte bara med ordervägran, men också att protesterande soldater dödade/skadade sina befäl,, s.k. fragging, hellre än att utsättas för en riskabel aktion beordrad av en officer de inte litade på. De exakta siffrorna är oklara, mörkertal är säkert rätt stor, men om jag inte minns fel, finns minst 86 kända mord på egna officerare och flera hundra fall där de blev "bara" sårade. Att USA lämnade Vietnam berodde till stor del på denna allmänna disciplinupplösning inom armen i Vietnam snarare än ädelmodig önskan om rättvis fred.
Hm... Marinkåren använde bara M48... Jag tror armen också använde M48.Ressel skrev:M60 stridsvagnen förekomm också tror jag.
Man sparade sina M60 för Tyskland. Man tog ju ingen större risk att möta nåt mer kapabelt än T-54/55 och Type 59... i YTTERST litet antal...
Australiensarna körde omkring med Centurion MkIII iallafall!
Vad det gäller handeldvapen så användes inte bara det nyaste utan även det äldsta också, okej kanske inte det allra äldsta, men det fanns en hel del vapen från WWII under de tio första åren av konflikten, tyska mp40, mg34, kar98, amerikanska BAR, M1 carbine, M1 Garand, M1919, franska MAS (alla möjliga typer och varianter), ryska PPSh41, PPs43, brittiska Bren:s, japanska Arisaka gevär. Sedan när USA blev mer och mer involverat så kom det en ny ström av vapen in till landet, Colt .45, M3, M14, M16, M60..osv......och naturligtvis så flöda det in en hel del vapen från Ryssland och Kina, Ak47 och allt vad de heter.
Om man generaliserar lite så kan man säga att nästan allt som fanns i vapenväg vid tiden användes någon gång under konflikten, inte minst vår egen M45 Bertil. Har läst att den var rätt poppis bland amerikanska specialförband, förstår inte varför, men den ska iaf ha varit det.
Om man generaliserar lite så kan man säga att nästan allt som fanns i vapenväg vid tiden användes någon gång under konflikten, inte minst vår egen M45 Bertil. Har läst att den var rätt poppis bland amerikanska specialförband, förstår inte varför, men den ska iaf ha varit det.
Vad finns det inte att gilla?J.J. skrev:Om man generaliserar lite så kan man säga att nästan allt som fanns i vapenväg vid tiden användes någon gång under konflikten, inte minst vår egen M45 Bertil. Har läst att den var rätt poppis bland amerikanska specialförband, förstår inte varför, men den ska iaf ha varit det
Jag vet inte så mycket om det var just 45b, men "Swedish-K" användes, och det utvecklades bl a en ljuddämpad variant (ljuddämparen sattes direkt på lådan. Pipan och manteln sattes sen på ljuddämparen).
Jänkarna verkar iallafall ha gillat den så mycket att Smith & Wesson producerade en kraftigt inspirerad kpist, S&W M76.
Hmm.. det ska finnas ett fotografi med en Huey som det fastnat pilar på... så jo, det allra äldsta!J.J. skrev:Vad det gäller handeldvapen så användes inte bara det nyaste utan även det äldsta också, okej kanske inte det allra äldsta, men det fanns en hel del vapen från WWII under de tio första åren av konflikten, tyska mp40, mg34, kar98, amerikanska BAR, M1 carbine, M1 Garand, M1919, franska MAS (alla möjliga typer och varianter), ryska PPSh41, PPs43, brittiska Bren:s, japanska Arisaka gevär. Sedan när USA blev mer och mer involverat så kom det en ny ström av vapen in till landet, Colt .45, M3, M14, M16, M60..osv......och naturligtvis så flöda det in en hel del vapen från Ryssland och Kina, Ak47 och allt vad de heter.
Jahopp där ser man, tur att man slängde in tror jag i slutet av meningenBackis skrev:Hm... Marinkåren använde bara M48... Jag tror armen också använde M48.Ressel skrev:M60 stridsvagnen förekomm också tror jag.
Man sparade sina M60 för Tyskland. Man tog ju ingen större risk att möta nåt mer kapabelt än T-54/55 och Type 59... i YTTERST litet antal...
Australiensarna körde omkring med Centurion MkIII iallafall!
Backis skrev:
Har du nån bild på hur K:n ser ut med en sån där dämpare?

Den ska vara riktigt klen vad jag vet och pricksäkerheten är väl inte så jättebra heller, måste dock medge att på den tiden fanns det ju ingen sånna vapen som ex. MP5, så den kanske stod sig bra iafVad finns det inte att gilla?
Är inte det samma? Jag trodde det.Jag vet inte så mycket om det var just 45b, men "Swedish-K" användes, och det utvecklades bl a en ljuddämpad variant (ljuddämparen sattes direkt på lådan. Pipan och manteln sattes sen på ljuddämparen)
Hehe, okej då!Hmm.. det ska finnas ett fotografi med en Huey som det fastnat pilar på... så jo, det allra äldsta!![]()
Tja, den skjuter pistolammunition, precis som alla kpistar. 9mm m/39b slog däremot igenom det mesta som fanns i skyddsväg på den tiden, och har väl egentligen inte matchats av (taktiskt bärbara) ballistiska skydd förrän under dom senaste tio åren.J.J. skrev:Den ska vara riktigt klen vad jag vet och pricksäkerheten är väl inte så jättebra heller, måste dock medge att på den tiden fanns det ju ingen sånna vapen som ex. MP5, så den kanske stod sig bra iaf![]()
Om det är den gamla "studsar från en regnrock på 100 meter"-ryktet du anspelar på, så måste jag säga att jag aldrig lyckats få någon spridare av detta rykte att ställa upp på ett test.
Jag tyckte att precisionen var helt ok (för en kpist). Vid stridskjutningar var det inget större problem att träffa halvfigurer på 200 meter, och absolut inte omöjligt på 300 meter heller (korta eldskurar).
Problemen är vikt, det är ett ganska tungt vapen som sina flesta generationskamrater, och mekanismen ger en ganska uttalad fördröjning innan första skottet går, ett par tiondelars sekund eftar att avtryckaren är intryckt, det tunga slutstycket tar tid att accelerera.
MP5 är ju ett mycket modernare vapen som är både lättare och aningen mer "träffsäkert" då det skjuter första skottet från ett slutet slutstycke (vapnet rör sig inte lika mycket i skyttens händer vid första skottet), men den stora begränsningen i båda vapnens precision ligger i pistolammunitionen, som helt enkelt är för långsam för effektivt avståndskytte under stridsförhållanden pga lång flygtid (målet hinner röra sig mer innan kulan når fram) och uttalad kulbana (vilket gör siktandet mer komplicerat, vilket förstärks avsevärt under stressen av beskjutning).
Å andra sidan får m/45 AK-47 att se ut som ett överarbetat Schweiziskt urverk. Det finns helt enkelt ingenting som kan gå fel med en m/45.
MP5 använder i stort sett samma mekanism som AK4, och är betydligt mer känslig för t ex smuts och kräver lika mycket skötsel som en mer komplicerad automatkarbin.
Frågan är om vi exporterade Kpist m/45 eller "bettan", Kpist m/45b.J.J. skrev: Är inte det samma? Jag trodde det.
Kpist m/45b skiljer sig från m/45 med att det sitter en extra låsningsanordning på slutstycks"locket", för att undvika att slutstycket möblerar om bland skyttens tänder.
Jag har letat lite bilder efter den ljuddämpade m/45, men inte hittat något. Det är synd att jag inte har en scanner/digital kamera, för jag har en bild i nån bok nånstans...
Nu har jag skjutit en massa med m/45 (mer än med m/45b) då vi fick våra bössor från KA's förråd. Inte har mina tänder möblerats om... min syn på låsanordningen är att den gör det svårare för mindre begåvade handhavare att klanta till fastsättningen av slutstycks"locket". Iofs kan ju stress under stridsförhållanden få en att slarva, men dom som klantar till något sånt här under fredsförhållanden anser jag egentligen inte vara någon man ska sätta vapen i händerna på...
Truth is stranger than fiction!Hehe, okej då!
Senast redigerad av 4 Backis, redigerad totalt 23 gång.
Hangarfartyg som deltog i vietnamkriget:
USS America (CVA-66)
USS Bon Homme Richard (CVA-31)
USS Constellation (CVA-64)
USS Coral Sea (CVA-43)
USS Enterprise (CVAN-65)
USS Forrestal (CVA-59)
USS Hancock (CVA-19)
USS Independence (CVA-62)
USS Intrepid (CVS-11)
USS Kitty Hawk (CVA-63)
USS Midway (CVA-41)
USS Oriskany (CVA-34)
USS Ranger (CVA-61)
USS F. D. Roosevelt (CVA-42)
USS Saratoga (CV-60)
USS Shangri-La (CVS-38 )
USS Ticonderoga (CV-14)
USS Bennington (CVS-20)
USS Hornet (CVS-12)
USS Kearsarge (CVS-33)
USS Yorktown (CVS-10)
MVH
USS America (CVA-66)
USS Bon Homme Richard (CVA-31)
USS Constellation (CVA-64)
USS Coral Sea (CVA-43)
USS Enterprise (CVAN-65)
USS Forrestal (CVA-59)
USS Hancock (CVA-19)
USS Independence (CVA-62)
USS Intrepid (CVS-11)
USS Kitty Hawk (CVA-63)
USS Midway (CVA-41)
USS Oriskany (CVA-34)
USS Ranger (CVA-61)
USS F. D. Roosevelt (CVA-42)
USS Saratoga (CV-60)
USS Shangri-La (CVS-38 )
USS Ticonderoga (CV-14)
USS Bennington (CVS-20)
USS Hornet (CVS-12)
USS Kearsarge (CVS-33)
USS Yorktown (CVS-10)
MVH
Lite OT, men i alla fall.
Backis skriver insiksfullt:
Jag undrar nu om det inte var ett litet skämt med k-pisten ifråga (troligen då utav filmöversättaren och eller den svenske utgivaren).
Backis skriver insiksfullt:
Jag kom att tänka på jul-kalleanka-scenen, där Robin Hood smyger in i prinsens fästning, och en av vakterna klappar på sin armborst - hon är pålitligt hon, gamla Bettan - och rätt vad det är så flyger en pil iväg...Frågan är om vi exporterade Kpist m/45 eller "bettan", Kpist m/45b.
Kpist m/45b skiljer sig från m/45 med att det sitter en extra låsningsanordning på slutstycks"locket",
Jag undrar nu om det inte var ett litet skämt med k-pisten ifråga (troligen då utav filmöversättaren och eller den svenske utgivaren).