SS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 februari 2004, 21:32

D.Almendares skrev:
Men stred de som piloter med flygplan alltså?
Nej!. Det var främst i senare delen av kriget som många från Luftwaffe (bl.a. piloter) och sjömän från Kriegsmarine överfördes till stridande befattningar till lands.
Detta berodde på att det fanns ett överskott på personal och ett underskott på fartyg resp. flygplan.

:)

theeverything
Medlem

Inlägg av theeverything » 16 februari 2004, 21:52

MD650 skrev:
D.Almendares skrev:
Nej!. Det var främst i senare delen av kriget som många från Luftwaffe (bl.a. piloter) och sjömän från Kriegsmarine överfördes till stridande befattningar till lands.
Detta berodde på att det fanns ett överskott på personal och ett underskott på fartyg resp. flygplan.

Stämmer det verkligen att de hade färre flygplan än piloter? Låter mycket märkligt med tanke på den stora åderlåtningen på piloter under hela kriget kombinerat med det faktum att flygplansproduktionen nådde sin högsta nivå under 1944.

Låter i så fall troligare att det skulle bero på bränslebrist eller möjligen tossiga beslut av storpotäten själv. Denne man yttrade väl om jag inte minns fel vid ett tillfälle att han skulle lägga ner flygvapnet och satsa på luftvärnet istället (jag är medveten om att luftvärnet organiserades under Luftwaffe men ni fattar vad jag menar va?).

Vill dock inte sätta mig på några höga hästar i den här frågan. Kanske har du rätt MD650.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 februari 2004, 22:05

theeverything skrev:
MD650 skrev:
D.Almendares skrev:

Stämmer det verkligen att de hade färre flygplan än piloter? Låter mycket märkligt med tanke på den stora åderlåtningen på piloter under hela kriget kombinerat med det faktum att flygplansproduktionen nådde sin högsta nivå under 1944.

Låter i så fall troligare att det skulle bero på bränslebrist eller möjligen tossiga beslut av storpotäten själv. Denne man yttrade väl om jag inte minns fel vid ett tillfälle att han skulle lägga ner flygvapnet och satsa på luftvärnet istället (jag är medveten om att luftvärnet organiserades under Luftwaffe men ni fattar vad jag menar va?).

Vill dock inte sätta mig på några höga hästar i den här frågan. Kanske har du rätt MD650.
Det var nog en kombination av personal och brist på bränsle/reservdelar o.d.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 februari 2004, 16:14

Litteraturtips: Hitlers livvakt, Alan Wykes

Handlar om en viss division vid namn Liebenstandarte Adolf Hitler, men ger en mycket god bakgrund till hur SS utvecklades från en underdel till nazistpartiet, till att bli en del av de stridande styrkorna. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 18 februari 2004, 16:24

Artelleri behövde ju spaningsflygplan så det är nog troligt att det fanns piloter.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 februari 2004, 17:09

Artilleri behöver inte spaningsflygplan per definition. Jag har aldrig stött på något som påvisar att de tyska artillerienheterna använde sig av luftburna eldriktare, var har du fått det från?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 februari 2004, 17:18

Wolfblitzer skrev:Artelleri behövde ju spaningsflygplan så det är nog troligt att det fanns piloter.
Jaså!?
Det torde fungera med egrupper och motsvarande till fots eller i fordon också.

theeverything
Medlem

Inlägg av theeverything » 18 februari 2004, 17:41

Varenda flygande pinal i Tredje Riket sorterade för övrigt under Luftwaffe. Detta hade politiska orsaker. Ett starkt Luftwaffe skulle försvåra kupper från Heer (mot Hitler). SS var för övrigt också en motpol till Heer av delvis samma orsaker.

Så om nu det fanns flygande artilleriobservatörer eller andra spaningsförband kopplade till vissa markförband så var det fortfarande Luftwaffe som höll i spakarna.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 18 februari 2004, 20:50

Ok då, jag ger mig.

Jag tänkte att Storch var ett eldledningsplan men så var det visst inte.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 februari 2004, 21:41

Wolfblitzer skrev:Ok då, jag ger mig.

Jag tänkte att Storch var ett eldledningsplan men så var det visst inte.
Ja det gick nog att utnyttja det som det men det fungerade även som spanings, transport(kurir) och sambandsflyg.

:9

Skriv svar