Quiz: Medeltid
Vilken är den tidigaste "stridskonstmanual" vi känner till från medeltida Europa, och vilken vapenkombination använder kämparna sig av i teknikerna som beskrivs?
Bonusfråga: vad är lite speciellt med just denna manual jämfört med de flesta andra som finns bevarade, när det gäller de avbildade kombattanternas "samhällsklass"?
Bonusfråga: vad är lite speciellt med just denna manual jämfört med de flesta andra som finns bevarade, när det gäller de avbildade kombattanternas "samhällsklass"?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Alldeles riktigt, Dûrion. Här finns en intressant och utförlig sida om detta mycket speciella manuskript:
http://www.thearma.org/Manuals/i33/i33.htm
Enda kommentaren är att vanligen brukar man skriva den första ettan romerskt, så det vedertagna namnet är "I:33".. men det är ju petitesser..
Över till dig!
http://www.thearma.org/Manuals/i33/i33.htm
Enda kommentaren är att vanligen brukar man skriva den första ettan romerskt, så det vedertagna namnet är "I:33".. men det är ju petitesser..
Över till dig!
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, det är ju helt rätt. Jag ber om ursäkt för att jag inte gett facklan vidare förrän nu!Artificial skrev:Jag minns i spelet Ages of Empires att Barbarossa rödskägget drunknade i en flod efter att man segrat hans campaign -
Inte bästa svaret men jag gissar på honom - känns som om jag är ute o cyklar
Din tur Artificial.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Vem är mannen på vita hästen och vad kallades han för?
Varför pekar han mot havet?
Min favorit belägring - kanske svårt att veta enbart med en bild - annars kan jag lämna ledtrådar.
MVH//Artificial
Varför pekar han mot havet?
Min favorit belägring - kanske svårt att veta enbart med en bild - annars kan jag lämna ledtrådar.
MVH//Artificial
- Bilagor
-
- "En uggla hoar i Afrasiabs torn, Spindeln spinner sitt nät i caesarernas palats" -Mannen på vita hästen!
- 1111.jpg (42.3 KiB) Visad 751 gånger
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Namnet Mehmet stämmer bra, dock detta är hans mellannamn.YohimRapman skrev:vild gissning: mehmet (eller något liknande namn), kalif
pekar mot havet för någonstans däråt ligger konstantinopel.
Konstantinopel men det är inte det han pekar på... Och dessutom hade han en form av titel.. eller titel och titel - det var vad man kallade honom för. det är inte Kalif, Sultan, Pascha jag är ute efter. Så ditt svar är inte riktigt rätt men du är på helt rätt bana YohimRapman!
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Japp, han pekar på skeppen som skall hjälpa andra sidan!YohimRapman skrev:vild gissning igen...![]()
murad, han pekar mot genuensarnas skepp som skall hjälpa över till andra sidan, till europa.. markerar osmanernas intåg på den europeiska kontinenten?
Du kunde ju Mehmet med så du får rätt faktist. Ska inte vara alltför petig, han heter ju Fatih Sultan Mehmet - Erövraren
1453 - Belägringen av Konstantinopel av Fatih Sultan Mehmet Erövraren
Att han markerar osmanernas intåg hade jag ingen tanke på men ok
Fortsätt med en fråga YohimRapman
Mvh// Artificial
ojoj, jag verkligen duktig på att svara rätt på frågor. speciellt om dom är oställda. ehh..
tänker så det knakar... en lätt en:
Vad kom man fram till i kyrkomötet i nicea?
tänker så det knakar... en lätt en:
Vad kom man fram till i kyrkomötet i nicea?
Senast redigerad av 1 elRappo, redigerad totalt 18 gånger.