Störst i strid?
Dags för ett citat!
"Men det sägs att Húrin inte ville leva längre efter detta, han kunde inte längre se någon mening eller syfte med sitt liv, utan kastade sig till slut i havet i väster; så slutade den störste av de dödliga människornas krigare."
Detta citat är taget från kapitlet "Om Doriaths undergång", det kanske klarar upp frågan om vilken som var den störste mänskilgaste krigaren i första åldern, kanske genom tiderna...
Aldarion, där ser man. Det hade jag glömt... Då förstår jag varför Gil-Galad vart "noldors högste drott"!
"Men det sägs att Húrin inte ville leva längre efter detta, han kunde inte längre se någon mening eller syfte med sitt liv, utan kastade sig till slut i havet i väster; så slutade den störste av de dödliga människornas krigare."
Detta citat är taget från kapitlet "Om Doriaths undergång", det kanske klarar upp frågan om vilken som var den störste mänskilgaste krigaren i första åldern, kanske genom tiderna...
Aldarion, där ser man. Det hade jag glömt... Då förstår jag varför Gil-Galad vart "noldors högste drott"!
- CJBackfire
- Medlem
-
Ëar-Mikael
- Medlem
Går nu på den känsla jag har fått när jag har läst böckerna.
Första ålden, tycker jag väl Fëanor, Fingolfin, Maedhros, Glorfindel och Olwë(hypotes=om man tänker på hans ålder och position tordes han vara snuskiga bra). Finarfin är också en person som jag är nyfiken på hur bra han är i strid.
Ni kanske menade bara ME?
Tycker det är svårt säga vem som är grymmast i strid mellan dessa, de fyra först nämnda, har alla gjort sina otroliga bravader. Anser att de är i en kategori där man kan säga att dem är bäst helt enkelt.
Finwë har jag alltid undrat om han lyckades skada Morgoth nånting i deras 1on1 battle. Står ju inget i böckerna bara väldigt kort att han mördades av Morgoth själv. Jag vill gärna tro att den striden var väldigt jämn och inte som i LOTR-filmen när Sauron slår iväg Elendil som om det vore brännboll.
Nån som kanske vet mer om Finwës slag?
Om människor är jag inte intresserad av men vet bara Húrin & co var väldigt bra i strid.
Första ålden, tycker jag väl Fëanor, Fingolfin, Maedhros, Glorfindel och Olwë(hypotes=om man tänker på hans ålder och position tordes han vara snuskiga bra). Finarfin är också en person som jag är nyfiken på hur bra han är i strid.
Ni kanske menade bara ME?
Tycker det är svårt säga vem som är grymmast i strid mellan dessa, de fyra först nämnda, har alla gjort sina otroliga bravader. Anser att de är i en kategori där man kan säga att dem är bäst helt enkelt.
Finwë har jag alltid undrat om han lyckades skada Morgoth nånting i deras 1on1 battle. Står ju inget i böckerna bara väldigt kort att han mördades av Morgoth själv. Jag vill gärna tro att den striden var väldigt jämn och inte som i LOTR-filmen när Sauron slår iväg Elendil som om det vore brännboll.
Om människor är jag inte intresserad av men vet bara Húrin & co var väldigt bra i strid.
det var Fingolfin som hade en 1on1 mot MorgothËar-Mikael skrev:Går nu på den känsla jag har fått när jag har läst böckerna.
Ni kanske menade bara ME?![]()
Finwë har jag alltid undrat om han lyckades skada Morgoth nånting i deras 1on1 battle. Står ju inget i böckerna bara väldigt kort att han mördades av Morgoth själv. Jag vill gärna tro att den striden var väldigt jämn och inte som i LOTR-filmen när Sauron slår iväg Elendil som om det vore brännboll.Nån som kanske vet mer om Finwës slag?
F.A.456. Fingolfin beheld, as it seemed to him, the utter ruin of his people, and the defeat beyond redress of all their houses. Therefore he did his silver arms and took his white helm and his sword Ringil and his blue shield set with a star of crystal, and mounting upon Rochallor he rode alone to Angbands gate and challenged Morgoth to come forth and Morgoth came though he was afraid of the duel. Now Morgoth swong his hammer Grond down like a bolt of thunder but each time Fingolfin leaped away and seven times he wounded Morgot with Ringil, but at least Fingolfin grew weary and Morgoth bore down his shild upon him, three times was Fingolfin crushed to his knees and three times he got up again but the last time he stumpled and fell backwards and Morgoth set his foot upon Fingolfins neck and there the High-King of Elves died but with his last strength he stroke Ringil into the foot of Morgoth. Morgoth would have feet his wulfs with Fingolfin but Thorondor, came down and smote his beak into Morgoths face and he bore the dead body of Fingolfin away and laid him on a mountain-top that looked down from the North upon the hidden valley of Gondolin.
Olwë har man väl aldrig hört något om? Jag tror inte han skulle ha mycket till chans mot någon av de stora. Finarfin ägnar sig inte åt våld överhuvudaget! Han är det bara att glömma! Fingolfin, Fëanor eller Húrin skulle jag tro är dom bästa i första åldern. Att Fingolfin gav självaste Morgoth en match är stort, jag tror nog han skulle slå både sin bror Fëanor och Húrin.
En annan i första åldern som borde vara grym är Beleg Långbåge! Han ska vara kraftigare byggd än de flesta alver och vara riktigt stridsduglig!
Glorfindel och Etchelion tror jag inte skulle ha så stor chans mot Finwës barn och barnbarn.
Joohn, jag tror Ëar-Mikael menade situation vid Formenos. När Morgoth kom till Formenos och dödade Finwë samt snodde silmarillerna. Jag får för mig att Finwë slogs ner på fläcken av Morgoth...
En annan "kandidat" i tredje åldern ploppade just upp i mitt huvud: Helm Hammarnäve! Han slog ju ner de flesta av sina motståndare med bara händerna! Jag tror han skulle ha en bra chans mot många av de stora!
En annan i första åldern som borde vara grym är Beleg Långbåge! Han ska vara kraftigare byggd än de flesta alver och vara riktigt stridsduglig!
Glorfindel och Etchelion tror jag inte skulle ha så stor chans mot Finwës barn och barnbarn.
Joohn, jag tror Ëar-Mikael menade situation vid Formenos. När Morgoth kom till Formenos och dödade Finwë samt snodde silmarillerna. Jag får för mig att Finwë slogs ner på fläcken av Morgoth...
En annan "kandidat" i tredje åldern ploppade just upp i mitt huvud: Helm Hammarnäve! Han slog ju ner de flesta av sina motståndare med bara händerna! Jag tror han skulle ha en bra chans mot många av de stora!
-
Ëar-Mikael
- Medlem
Jo, du har rätt Calan. Jag menade när Finwë slogs mot Morgoth vid Formenos. Kom just på att Morgoth var som starkast då, om jag inte minns fel så försvagas hans krafter pga att han spenderar dess på sina ondskefulla varelser. Så då kan man ju ställa säg frågan hur väl kraftfull var Melkor mot Fingolfin?! Definitivt väldigt men hur mycket? 
Glorifindel besegrade en Balrog och det gjorde inte alltför många
det är ju nästan i klass mot en drake.
Olwë lr Finarfin nämns ju inte märkvärdigt mycket i The Simarillion, så vi vet ju inte deras krafter i slag.
Glorifindel besegrade en Balrog och det gjorde inte alltför många
Olwë lr Finarfin nämns ju inte märkvärdigt mycket i The Simarillion, så vi vet ju inte deras krafter i slag.
Nej men jag tror inte att Finarfin skulle vara så grym. Jag tror han är mycket efter sina bröder i strid, eftersom han inte ägnade sig åt strid så borde han inte vara alltför skicklig med klingan.
Olwë är väl ingen höjdare direkt. Kung över teleri i Valinor men inte högste kung av teleri, det är hans äldre broder Elwë singollo i Doriath, även känd som Elu Thingol. Dessutom var inte teleri alverna lika starka och grymma som noldor och vanyar alverna.
Aeglos, Turin dräper ju Beleg sen så man får anta att Túrin var värre...
Olwë är väl ingen höjdare direkt. Kung över teleri i Valinor men inte högste kung av teleri, det är hans äldre broder Elwë singollo i Doriath, även känd som Elu Thingol. Dessutom var inte teleri alverna lika starka och grymma som noldor och vanyar alverna.
Aeglos, Turin dräper ju Beleg sen så man får anta att Túrin var värre...
-
Ëar-Mikael
- Medlem