Ustasja

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 10 februari 2004, 23:03

Men kroater/bosniaker/slovener gillade han ganska bra, visserliggen så var dom slavar till språket, men som Hitler såg det så var dom åtminstoen halvariska.

Hmm, en massa skallmått och skit, men slutsatsen är tydligen att sydslaver inte var så hemska:
The Slovenes, 118 who are the westernmost of the southern Slavs, are linguistically closest to the Croats, whom they border on the south and east. They arrived in their present territory in the seventh century A.D., and absorbed the remnants of the Keltic and Illyrian peoples who had persisted in one form or other through the invasions and turmoils of the preceding centuries. Their chief area is the former Austrian province of Carniola, where they form 94 per cent of the population; beyond its borders they extend into Styria and Carinthia, and in the south they occupy part of the peninsula of Istria.

In stature, head form, and pigmentation, they cannot be distinguished from the Austrians upon whose territory they touch; their mean height being 168 cm., their cephalic index 83.4, and almost half having medium brown to blond hair, while light and light-mixed eyes total nearly 70 per cent. The length and breadth dimensions of the head, however, fall at the small end of the Alpine and Dinaric ranges, with means of 183 mm. and 154 mm.; furthermore, their facial dimensions are rather small, with a total face height no greater than 120 mm., and a bizygomatic diameter of 140 mm. A nasal index of 68 is accompanied by a 25 per cent incidence of concave nasal profiles. The metrical characters detailed above indicate that while the stature and head form of the general Dinaric area are approximated by these Slavs, the Neo-Danubian type which has reëmerged so completely in northern and eastern Slavic territory is also to be reckoned with here. The Slovenes provide a partial breach in the Dinaric racial continuity, comparable to that provided by the Germanic element in Austria.
http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XII12.htm

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 februari 2004, 13:29

Petter D skrev:Hmm, en massa skallmått och skit, men slutsatsen är tydligen att sydslaver inte var så hemska:[...]
Rätt grovt sagt, men du har faktiskt väldigt rätt. Gå på skallmått för att bedöma en människas kvaliteter. :roll: *SUCK*

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 11 februari 2004, 15:29

Löwe skrev:
Petter D skrev:Hmm, en massa skallmått och skit, men slutsatsen är tydligen att sydslaver inte var så hemska:[...]
Rätt grovt sagt, men du har faktiskt väldigt rätt. Gå på skallmått för att bedöma en människas kvaliteter. :roll: *SUCK*
Frenologi :)

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 11 februari 2004, 18:47

"Slovenien" nämns faktiskt för första gången under 1800-talet och även då bara som ett geopolitiskt begrepp, inte som ett land.

När det gäller frågan om sydslaver är frågan än idag inte löst speciellt när det gäller Bosnien och Montenegro men även Kroatien. Det är mycket möjligt att kroaterna, bosnierna och montenegrer kan i grund och botten kallas för slaviska folk. Det lutar nog snarare mer åt teorin att dessa tre folk är slaviserade rester av ursprungsbefolkningen - illyrierna men med självklara inslag av den slaviska folkgruppen. Man kan likna situationen på Balkan med den i Sydamerika där de övelägset största språken är spanska och portugaliska men man kan knappast säga att majoriteten av befolkningen i Brasilien, Chile, Mexico, Peru osv. härstammar från Spanien och Portugal. Man kan prata om "mixbefolkning" - ursprungsbefolkningen beblandat med spanjorer och portugiser och att en del av kontinenten, eller ett lands befolkning, mer lutar åt spanjorer medan den andra är mer lutad åt ursprungsbefolkningen. Samma sak är det med de sk sydslaver.
Ett intressant faktum är att t.ex. Bosniens första kända gränser nästan helt sammanfaller med gränserna en illyrisk stam hade. Några bosniska kungar hade som sin officiella titel "illyriernas konung".
Teorin att albaner, montenegrer, bosnier och en stor del av kroater inte är sydslaver tar som bevis också att dessa delar av Balkan är väldigt bergiga och var mycket svårt tillgängliga under 500 - 600 talet att det var nästan omöjligt för slaverna att kunna kontrollera dessa områden kontinuerligt och effektivt. Ursprungsbefolknigen kunde ha försvarat sig under väldigt lång tid. Det tog t.ex. romarna flera årtionden att bara officiellt kunna lägga Illyrium under sitt välde.
´
Mer om sydslaver och illyrier kan ni hitta i boken "The Illyrians". Jag har glömt namnet på författaren men ni som bor i sthlm kan hitta boken på Södertörnshögskolans biblitotek :)

delije
Ny medlem

Inlägg av delije » 25 mars 2005, 09:17

Hej! Jag snubblade över den här tråden och förvånades av att vissa här har
ganska goda kunskaper om Ustaša, en organisation som det oftast inte talas högt om ens idag.
Låt mig fylla i med lite information jag kommit över.

Ustaša bildades 1929 av Ante Pavelic och organisationens mål var att separera
Kroatien från dåvarande "Serbernas, Kroaternas och Slovenernas kungarike". Namnet Ustaša
betyder uppror och deras motto var "Za Dom Spremny" (redo för faderlandet). 1939
fick Kroatien autonomi (sporazum) i kungariket som nu bytt namn till Jugoslavien
(det sydslaviska riket). Många kroater var missnöjda med att tillhöra Jugoslavien eftersom
de inte ansåg sig vara slaver och inte vill förknippas med öst. I april 1941 invaderade
tyskarna den kroatiska delen av Jugoslavien. Ustaša (men inte alla kroater) välkomnade tyskarna
som befriare och Hitler tillsatte Pavelic som ledare (poglavnik/fuhrer) för den nybildade
självständiga Kroatiska staten NDH, som i praktiken blev en lydstat till Tyskland. Över en natt
hade Ustaša förvandlats från terroristorganisation till regerande parti över en "självständig" stat.

Tyskarna hade dock inte total kontroll över Ustaša och under deras fyra år vid makten, 1941 - 1945,
begicks en del brott mot mänskligheten som till och med förskräckte tyskarna. Det värsta var
koncentrationslägret Jasenovac. Exakt hur många som dog
där vet man inte eftersom bevisen snabbt röjdes undan. När lägret revs 1945 tog det bara några dagar
innan stenarna som lägrets väggar var gjorda av försvann. Lokalbefolkningen tog stenarna och använde
som byggmaterial till sina egna hus. Vissa av husen står där än idag. En objektiv uppskattning är
att c:a 25.000 judar, 40.000 romer och 500.000 - 800.000 serber mördades i Jasenovac (från kroatiskt
håll försöker man revidera ner siffrorna och från andra hållet försöker man överdriva siffrorna).
Dessutom tog man livet av ett okänt antal handikappade, homosexuella, politiskt oliktänkande och andra
obekväma personer. En vanlig avrättning var med bila, en sorts yxa med kort skaft. Ustaša gick så hårt
åt lokalbefolkningen, i framför allt nuvarande Bosnien, att först Mussolini och sedan Hitler skickade
in fredsbevarande trupper för att skydda lokalbefolkningen. Hitler sade vid en middag till Pavelic att
Ustašas brutala metoder gav tredje riket dåligt rykte... Jag ska inte gå in i detalj på brutaliteterna
men kan bara nämna att Kroaterna, fäst vid sina uniformer hade en särskild kniv som var speciellt avsedd
att sticka ut serbögon med. När Kroatien återbildades 1991 återinfördes samma uniformer igen, med serbkniven
och allt. Dessutom återinfördes ett antal andra symboler från AVK som valutan (Kuna), nationalsången,
flaggan (med röd-vita rutmönstret) och en rasren (och katolsk) poliskår. En serb sammanfattade det hela
med: "detta var lika passande som om Tyskland vid sin återförening hade tagit "Horst Wessel" som
nationalsång och återinfört flaggan med swastikan".

Själva kriget då? Jo det löpte på utan att så mycket hände. Kroaterna stred mot serberna och de allierade.
Serberna var uppdelade i två läger. Titos kommunistiska Partisaner och de rojalistiska Cetniks. I början av
kriget gjorde Cetniks och Partisaner gemensam sak mot fascisterna och nazisterna. När det stod klart
att de skulle vinna började Cetniks att slåss även mot kommunisterna. De ville inte styras av
varken tyskar eller ryssar. Vid krigsslutet 1945 försökte flera Ustaša förband överlämna sig till britterna,
men de var inte välkomna. Britterna lämnade istället över dem till partisanerna vilket resulterade i
smaklösa blodbad.

Det stämmer också, som någon skrev, att de katolska Kroaterna samarbetade med Bosniska muslimer. Den mest kända Bosnisk-Muslimska SS-divisionen var SS Handzar division som bland annat nämns här och här.

Efter AVK upplöstes Ustaša officiellt. Inofficiellt fortsatte de dock att existera under nya namn
som HDP (Hrvatski Drzavotvorni Pokret) och HNO (Hrvatski Narodni Odpor), elle bara odpor/otpor (motstånd).

Med hjälp av vatikanen smugglades flertalet höga Ustaša ledare ut till olika länder, främst i sydamerika, undan krigsrättegångarna i Nurnberg. En Kroatisk exilregering bildades i Buenos Aires. Ustaša återgick till en renodlad terroristorganisation och man utförde ett stort antal attentat
under hela jugoslaviska kommunisttiden 1945-1991. Första vågen av attentat kom ganska snart efter krigsslutet och kallades krizari (korståg).

I början av 1970-talet utfördes ett antal terroristattentat av Ustaša även i Sverige. Bland annat mördades den Jugoslaviske ambassadören i Stockholm (Rolovic) 1971 av Kroaten Miro Baresic. Baresic greps och fängslades i Sverige. I september 1972 kapade tre Ustašamedlemmar ett svenskt passagerarflygplan under en flygning mellan Torslanda och Arlanda och tvingade kaptenen att flyga mot Bulltofta. De krävde
att Baresic och sex andra fängslade Ustaša medlemmar skulle friges från svenskt fängelse. Regeringen tillmötesgick
kaparnas krav och betalade dessutom ut lösensumma! Läs mer om detta tex här.
Baresic flögs sedan till Paraguay (med ett svenskt militärtransport plan) där han jobbade för diktatorn
Alfredo Stroessner (som förvandlat Paraguay till en säker tillflyktsort för krigsförbrytare). Mer
om detta finns här, här och här.
Efter flygplanskapningen instiftades faktiskt en speciell terroristlag i Sverige. Den avskaffades dock ett par år senare 1975.

Källor:

http://www.pavelicpapers.com/

Ustašas historia finns grundligt beskriven i boken:
Ustasa: Croatian separatism and European politics, 1929-1945
av Serge Trifkovic, The Lord Byron foundation for Balkan studies 1998, ISBN: 1892478005.
Boken är svår att få tag i, men går nog att beställa via biblioteket eller direkt från Lord Byron foundation.
Jag köpte den direkt av författaren vid ett Sverigebesök.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 25 mars 2005, 16:33

1. Det stavas "za dom spremni" inte "spremny".

2. dalije, även om jag tycker du återger en ganska neutral bild för att vara serb så skulle jag ändå vara försiktig med att använda sidor som slobodan-milosevic.org och srpska-meza.com som källa.

delije
Ny medlem

Inlägg av delije » 26 mars 2005, 08:18

även om jag tycker du återger en ganska neutral bild för att vara serb så skulle jag ändå vara försiktig med att använda sidor som slobodan-milosevic.org och srpska-meza.com som källa
Tackar.

Jag är faktiskt inte säskilt mycket serb, mer svensk. Men min pappa är därifrån. Anledningen
till att jag skrev dit Belgrad som hemort är att det fotbollslag jag håller på kommer därifrån (röda stjärnan).

Slobodan-milosevic.org är en site som är väldigt vinklad. Kanske inte så mycket till Serbiens fördel,
snarare vinklad till Milosevics egen fördel (i samband med ICTY rättegången i Haag). Just det dokumentet
jag länkade till användes i Milosevics försvar i samband med frågan om Srebrenica. SS Handzar division nämns i dokumentet. Kopplingen till Srebrenica är att Bosnien-Muslimernas ledare under kriget på 1990-talet (Izetbetgovic) i sin ungdom var medlem i SS Handzar division.

Den andra siten vet jag inget om. Det var bara en google hit. Och jag kände igen bilderna från andra artiklar och böcker.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 26 mars 2005, 21:08

Kroatiche369 skrev:De må ha varit facister eller ultranationalister men enligt vissa fakta
jag tagit del av så skall de t om ha chockat de tyska nazisterna i
sina grymheter emot judar och "mindre värda".

Följande går att läsa i boken "Kriget i forna Jugoslavien"
En av Ustasaledarna, Victor Gutic, förklarade sin syn på saken i maj 1941:

"Varje Kroat som ställer sig på serbernas sida är inte bara en dålig kroat
utan motståndare till våra planer att rensa ut alla oönskade element
från vårt Kroatien. Låt oss be om Guds nåd när den patriotiska
verksamheten ibland överskrider de vanliga gränserna för religiös moral och etik
Enligt samma bok ska Kroatiens president i modern tid "Franjo Tudman"
ha uttalat sig på följande vis:
"Tack gode Gud att min hustru varken är jude eller serb"
Han ska dessutom ha förnekat brotten under WWII mot judar och zigenare

En stilla undran, ligger detta i kroaters natur liksom? Är det ett accepterat
och naturligt sätt att tänka där?
En lite märklig detalj är att Franco Tudjman under andra världskriget var politisk kommissarie hos Titos kommunistiska partisaner och stred emot Ustasja och tyskarna under hela kriget. Efter kriget gjorde han en lysande karriär i armen till stor del tack vare sin starka tro på kommunistisk indoktrinering inom krigsmaktens alla delar.
Det var efter han i början av 60-talet slutade i armen och började med historiestudier som han började visa intresse för kroatisk nationalism och efter flera artiklar föll i onåd, han uteslöts dock inte ur kommunistpartiet förrän i mitten av 70-talet.

delije
Ny medlem

Fotbollskriget

Inlägg av delije » 26 mars 2005, 23:21

På tal om fotboll och politik. Det är lite intressant att studera hur tätt sammansvetsat fotboll och politik är nere på Balkan. När Kroatien återbildades 1991 blev Franjo Tudjman president, både för landet Kroatien och för landets största fotbollslag - Dinamo Zagreb. (Koppling till Ustajsa: vid Tudjmanns partis (HDZ) första stämma 1990 var ett 30-tal Ustasjamedlemmar från AVK närvarande).

Serbiens två största lag var Röda Stjärnan Belgrad och Partizan Belgrad. Vid en legendarisk match i maj 1990 mellan Dinamo Zagreb och Röda Stjärnan uppstod våldsamma upplopp. C:a 5000 RS supportrar reste från Belgrad till Zagreb under ledning av en viss Arkan som då var kassör för RS:s supporterklubb. Redan innan matchen startat uppstod våldsamma sammanstötningar och kravaller. RS supportrarna skanderade ramsor som "vi ska hänga Tudjman", och "Ni ska dö som italienarna på Heysel". När Dinamo Zagrebs supportrar (Bad Blue Boys) stormade planen försökte (den Jugoslaviska) polisen stoppa dem. Zagrebs storstjärna Boban hoppsparkade ner en polis och BBB tog sig över planen under stort tumult. Matchen startade aldrig och många menar att just den här matchen blev en startsignal för inbördeskriget!

Samme Arkan blev ungefär samtidigt ledare för det paramilitära förbandet 'Arkans Tigrar' som rekryterade många medlemmar från både RS:s och Partizan:s supportergrupper. Inbördeskriget kom igång 1991. Ett lustigt sammanträffande är att just 1991 gick Röda Stjärnan och vann hela Champions League. I egenskap av europeisk mästarklubb fick man möta den sydamerikanska mästarklubben (Kola Kola) och vann. Efter matchen kom Arkan ner på planen med en present till Röda Stjärnan spelarna...En vägskylt (med skotthål) från den just erövrade (f.d.) kroatiska staden 'Tenjski Antunovac' och höll ett kort tal: 'vi skjuter inga skott i luften för att fira segern, vi har ett långt krig framför oss och sparar ammunitionen för fienden'.

Från Kroatiens håll var man inte förberedda på ett krig 1991. Jugoslaviens armé stod ju på...Jugoslaviens sida. Istället
skickade man in vad man hade...Bad Blue Boys. BBB skickades till fronten och skrämde slag på serbiska bönder med sina mohikanfrisyrer och högafflar. De hade inte ens uniformer utan fick jeansjackor som de sydde dit BBB-märken på. BBB lyckades med att skrämma serbiska bönder men hade ingen chans mot JNA (armén). Sen fick de dock stöd av USA och då gick det bättre.

Länkar:
Kopplingen mellan kriget och fotbollsscenen i Kroatien.
Tidningsklipp om RS matchen.

Notis:
Tudjmanns parti, HDZ, existerar fortfarande efter hans död. De vann valet 2004 och sitter just nu vid makten i Kroatien. De förnekar kopplingar till Ustasja.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 27 mars 2005, 11:17

Lite mer kring krigsförbrytare och deras inflytande på fotbollen i f d Jugoslavien.

Arkan nöjde sig inte med att vara huligan/supporter till Röda Stjärnan, han ville även komma in i styrelsen och till makten i klubben. Då detta inte lyckades, tog han istället över den lilla och okända belgradklubben Obilic som med hjälp av Arkans pengar blev jugoslaviska mästare 1998.

I Zagreb ogillade Tudjman Dinamos kommunistiskt klingande namn och under Tudjmans tid vid makten i Kroatien och klubben gick klubben till supportrarnas irritation under namnet Croatia Zagreb. Bland det första som skedde efter Tudjmans död var att Dinamo tog tillbaka sitt traditionella namn.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 28 mars 2005, 22:22

Nån som vet något om Ustasjas relation till Francoregimen?

delije
Ny medlem

Inlägg av delije » 29 mars 2005, 09:48

Nån som vet något om Ustasjas relation till Francoregimen?
Det enda jag kunde hitta var att Pavelic bodde i Francos Spanien från 1957 till hans död 1959.

Tidigare i den här tråden var det diskussioner om kartor från AVK. Hittade en.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Ustasja

Inlägg av Ragnar Svedje » 30 mars 2005, 16:37

Hejsan allihopa, jag är ny här och detta är mitt allra första inlägg. Säg till om jag gör något galet eller om jag missar någon tradition ni har här på forumet, t ex att presentera sig någonstans.

Till ämnet. Att hitta saklig och objektiv information om Ustasja är nog inte helt lätt, för att kunna urskilja information från propaganda måste man veta en hel del om ämnet... Jag minns en infekterad debatt för några år sedan på en annan sajt (http://www.contra.nu) om Kroatiens väg till självständighet där stora problem uppstod då debattörerna vägrade godta motpartens källa med hänvisning till att den var partisk. Vidare rök en serb och en kroat ihop och började skriva smädelser till varandra på serbiska, så denna fråga kan helt klart röra upp känslor i alla läger. Kroaterna ser Ustasja som en befrielserörelse som nationen har mycket att tacka för och något litet att skämmas för, medan serberna ser Ustasja som en rent kriminell organisation med terrordåd och krigsförbrytelser som särskilda kännetecken. Båda sidor är överens om att Ustasja gjorde sig skyldig till övergrepp mot civilbefolkningen, enda skillnaden är dess art och omfattning... Och parterna står l å n g t från varandra skulle man kunna säga! Kroaterna anser att Ustasja mestadels bestod av rättrogna partioter som kämpade för sitt land och att endast ett fåtal kräk gjorde sig skyldiga till merparten av övergreppen. Vidare att många övergrepp skedde på privat initiativ och inte var sanktionerade från ledningen. Serberna å sin sida hävdar motsatsen, övergreppen utfördes på order uppifrån och de allra flesta medlemmarna var kräk medan de goda frihetskämparna kunde räknas på handens ena fingrar.

Nu börjar ni säkert undra vilket läger jag hör hemma i? Detta blir ju avgörande för hur ni skall sätta detta inlägg i sitt sammanhang. Jag känner några serber som bor i Sverige men ingen kroat för tillfället, dock har jag även diskuterat detta ämne med kroater förrut (på nätet) så jag vet vad de brukar säga. Jag vill ogärna låta mig placeras i något fack, men eftersom det är helt omöjligt att inte bli kategoriserad i denna fråga så får ni väl sätta mig i det serbiska facket så länge. Istället för att beskriva språket i det forna Jugoslavien på ett lika politiskt korrekt (som humoristiskt) sätt som man ibland läser i tidningarna Serbiska/kroatiska/bosnienserbiska/bosnienkroatiska/bosniakiska/montenegrinska etc, etc så nöjer jag mig med serbiska. Det är ju ändå samma språk med olika dialekter vad jag förstår.

Ett litet tips på en saklig källa är Britannica online som man kan prova helt gratis i 30 dagar och (åtminstonde förrut) sedan bara ta bort "cookien" och registrera sig på nytt.

http://www.eb.com

Denna källa är känd för att vara konservativ och återhållsam när det gäller siffror på antalet dödsoffer i olika konfilkter, vilket kan vara bra att veta.

Sedan skall sägas att en ofta bra metod att skaffa information om ett kontroversiellt ämne som Ustasja är att läsa in sig på information som tillhandahålls av extremister på respektive sida. Detta kräver dock tålamod och mycket arbete samtidigt som man i just detta fall bör kunna serbiska, vilket jag inte kan.

Jag tror att en samlad bedömning av Ustasja ger vid handen att merparten av kroaterna stödde Ustasjas mål men inte dess medel. Det är väl omvittnat att kroaterna inte trivdes under Jugoslaviskt styre, särskilt inte under diktaturen, utan ville ha självstyre eller självständighet. Däremot ställer jag mig tveksam till att övergreppen mot serber, judar och ziegenare hade något större folkligt stöd i Kroatien.

Det är knappast någon konspiratorisk tanke att efterkrigstidens Jugoslavien hade ett intresse av att svartmåla Ustasja (och Cetniks för all del) på samma sätt som Sovjet svartmålade de "facistiska" regimerna i baltstaterna för att lättare kunna rättfärdiga sin egen ockupation av Baltikum. Jag tror mycket av den information om Ustasja som allmänheten har baseras på information, forskning och undersökningar som har sitt ursprung i Titos Jugoslavien och därför inte är helt korrekt.

Kanske var Ustasja bättre än sitt rykte? Jag vet uppriktigt sagt inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Ustasja

Inlägg av Hans » 30 mars 2005, 16:49

Välkommen Ragnar!

Om alla skrev så balanserade och intressanta inlägg skulle forumets kvalité bli ännu högre!

En aningen OT fråga, jag har förmånen att i jobbet ha kontakter med serber (och kroater). De serber jag känner har alla en väldigt konspiratorisk världsbild - är detta något typiskt serbisk eller något typisk regionalt (grekerna är lite sådana också) eller har jag fel?

MVH

Hans

Libertas
Medlem

Re: Ustasja

Inlägg av Libertas » 30 mars 2005, 17:32

Hans skrev:Välkommen Ragnar!

Om alla skrev så balanserade och intressanta inlägg skulle forumets kvalité bli ännu högre!

En aningen OT fråga, jag har förmånen att i jobbet ha kontakter med serber (och kroater). De serber jag känner har alla en väldigt konspiratorisk världsbild - är detta något typiskt serbisk eller något typisk regionalt (grekerna är lite sådana också) eller har jag fel?

MVH

Hans
Det finns som sagt inte så många kroater i just Sverige men däremot en hel del serber. Det blir ganska tydligt då serber fortfarande envisas med att kalla sig "jugoslaver", något en kroat troligtvis aldrig skulle göra (någon sloven har jag dock aldrig stött på här, hmm).

Enligt mina erfarenheter på diverse internetforum så är det inte helt ovanligt att serber faktiskt är lite konspiratoriska av sig (de jag stött på kanske inte representerar hela det serbiska folket direkt?). De brukar ofta kritisera USA och påstå att amerikanarna är ute efter att krossa dom tillsammans med judarna i Israel. De verkar inte heller riktigt förstå varför Milosevic sitter där han sitter och varför Haagtribunalen är ute efter Mladic.

Vad gäller Ustasja så klassas de väl som en kriminell organisation? Det är i kroatien inte tillåtet att bära U-symbolen skulle jag tro (motsvarighet till svastikan), även om denna nation verkar vara lite tafatt med att konfrontera sitt förflutna.

Skriv svar