Krigsfilmer om Balkan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Lövet
Medlem

Inlägg av Lövet » 2 februari 2004, 21:06

Har sett ingenmansland (no man´ s land). Kan rekomendera den till alla . Mycket gripande och spänade. Filmen tar ochså upp FNs passivitet vid i svåra situationer i just Balkan kriget

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 3 februari 2004, 18:31

Underground är en bra film om Balkan den tar upp hela Jugoslavien historia sen andra världskriget tills balkan krigen.
Senast redigerad av 1 Nico, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 februari 2004, 19:36

Nico skrev:Underground är en bra film om Balkan den tar upp heal Jugoslavien historia sen andra världskriget tills balkan kriget.
Just vad jag tänkte nämna. För övrigt en av mina absoluta favoritfilmer.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 februari 2004, 01:44

Jag vill slå ett slag för Ingenmans land, som många andra har gjort. Inte nog med att man får se exempel på hur komplicrade konflikter det rör/rörde sig om, man får det till och med presenterat för sig i en ibland mycket komisk form. Det är väldigt färgstarka karaktärer i alla läger i filmen!

Det är ytterst sällan man lär sig något av en film, samtidigt som man kan lockas till ett skratt eller två, samtidigt som man får en klump i halsen.
Således, jag ger den 4 "Robert´s" av 5 möjliga! :)

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 8 februari 2004, 15:15

Jag såg en film för några år sedan om några brittiska FN soldater i Bosnien, kommer inte ihåg namnet. Skulle gärna vilja veta...
Det enda jag kommer ihåg är repliken "Har du kvar din kuk eller bet din morsa av den när ni hade sex?", som en Brittisk soldat frågar en Serbisk gränsvaktare elle nått sånt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 februari 2004, 16:21

Warriors hette serien. Mycket bra förövrigt.

mvh/ Daniel

Skriv svar