Jag undrar mest, vad skulle Gud vara bra för?LasseMaja skrev:Det finns ju en tredje variant, evolutionen med gud. Ett av naturvetenskapens stora mysterier är ju hur det första livet skapades och här finns fortfarade en möjlighet för att en Gud skapade detta första liv som sedan utvecklats enligt guds plan (evolutionen). Vad tror ni? 8)
Jag kan bara se en praktisk nytta med en Gud (allsmäktig eller bara mäktig, vilket som) för att kunna hålla folk i schack. Men därutöver så klarar ju sig existensen utmärk av helt egen kraft.
Människorna är heller inte skapelsens krona, utan universom fortlever även utan oss. Det förstår man lätt om man ser till hur små vi är. Så Världens undergång som bibeln berättar om kommer inte att göra slut på universum, därefter slutar bibeln att prata om världen. Varför skulle en allsmäktig gud undlåta att prata om resten av universum?
Nä, det finns många konstiga frågor som dyker upp om man försöker ta gud på allvar med ett kritiskt öra. Varför någon sedan skulle ta gud på allvar UTAN ett kritiskt öra är för mig helt oförståeligt om man bortser från de psykologiska och sociala svaren.