Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Rubber Duck
- Medlem
Jag tycker det vore synd att lägga ned heraldik-quizet
Förvisso är det inte så många som är intresserade av det. Men vi som är det får väl vara desto mer aktiva i stället! Vi får väl införa några regler för att få fart på quizet, till exempel att frågeställaren måste komma med ledtrådar om ingen svarat efter en dag, eller att frågan blir fri om den som svarat rätt på den senaste frågan inte ställer en ny.
Sen får man väl chansa lite, även om man inte är säker på att man har rätt. Vad gäller den aktella frågan har jag egentligen ingen aning. Jag tror att det är en brittisk hamnstad och gissar på Edinburgh.
Förvisso är det inte så många som är intresserade av det. Men vi som är det får väl vara desto mer aktiva i stället! Vi får väl införa några regler för att få fart på quizet, till exempel att frågeställaren måste komma med ledtrådar om ingen svarat efter en dag, eller att frågan blir fri om den som svarat rätt på den senaste frågan inte ställer en ny.
Sen får man väl chansa lite, även om man inte är säker på att man har rätt. Vad gäller den aktella frågan har jag egentligen ingen aning. Jag tror att det är en brittisk hamnstad och gissar på Edinburgh.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Kan det vara Newcastle? Skulle kunna stämma med borgen på skölden, och förstås med ankaret som man väl som gummiankan sade får förmoda tyder på en hamnstad.Hillstrom skrev:Bonuspoäng: Staden har två fotbollslag i landets högsta division, vilka lag är det?
I så fall är fotbollslagen Newcastle United FC och Sunderland AFC.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Attans!
Jag trodde att staden Edinburghs valspråk var "Nemo me impune lacessit"? Det står i alla fall ovanför porten till Edinburgh Castle. Fast det kanske snarare är skotska kungahusets motto eller något liknande? Och vad betyder "Nisi Dominus Frustra"?
Jag visste inte heller att Hibernians och Heart of Midlothian var från Edinburgh! Fast det är å andra sidan mycket jag inte vet om skotsk fotboll...
I can understand why Stranraer lie so lowly
They could save a lot of points by signing Hibs goalie
But I can't understand
Why we let someone else rule our land
Cap in hand
- The Proclaimers
Jag trodde att staden Edinburghs valspråk var "Nemo me impune lacessit"? Det står i alla fall ovanför porten till Edinburgh Castle. Fast det kanske snarare är skotska kungahusets motto eller något liknande? Och vad betyder "Nisi Dominus Frustra"?
Jag visste inte heller att Hibernians och Heart of Midlothian var från Edinburgh! Fast det är å andra sidan mycket jag inte vet om skotsk fotboll...
I can understand why Stranraer lie so lowly
They could save a lot of points by signing Hibs goalie
But I can't understand
Why we let someone else rule our land
Cap in hand
- The Proclaimers
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Rubber Duck
- Medlem
Tack för det! Jag tog det i första hand på borgen och ankaret. Fotbollsledtråden trodde jag faktiskt var en slamkrypare, för jag trodde att Hibs låg i ettan. Sen kom jag på att Edinburghs vapen ingår i prins Philips vapen, eftersom han är hertig av Edinburgh.
Här kommer ett nytt vapen, denna gång en historisk provins:
Här kommer ett nytt vapen, denna gång en historisk provins:
- Bilagor
-
- vapen.gif (6.74 KiB) Visad 751 gånger
- Rubber Duck
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Rubber Duck