Angående feodala europa till enväldets europa...

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Kontakt:

Angående feodala europa till enväldets europa...

Inlägg av Jesusmoma » 29 januari 2004, 17:16

Runt år 1500 sker flera "upptäckter" bl a de geografiska och de vetenskapliga, man börjar ifrågasätta religionen osv. Vad var det som gjorde att europa drevs från feodalisimen till enväldet... betänk medeltiden, upptäckterna och enväldet i europa och sverige...

hmm.. det är då en skoluppgift jag har att svara på, eftersom jag mer intresserar mig för 1900-talshistoria kan man säga att jag behöver hjälp, inte ren nedskrivnig men kanske bra länkar som tar upp ämnets olika aspekter eller liknande bok.

please help me I need mvg :P

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 januari 2004, 17:49

Du har nyckeln till det hela i din egen rubrik, nämligen "envälde". Titta på hur kungar och statsmän finansierade sin offentliga utgifter och hur krigsmakterna växte fram under 1500-talet...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 januari 2004, 11:28

En viktig poäng är ju också protestantismens utveckling under Luther i norra Europa. Utan Luther hade inte Gustav Vasa lika lätt kunnat bryta loss svenska kyrkan från Rom. Sök på protestantism eller Martin luther!

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 1 februari 2004, 17:39

tack så mycket, någon annan som har något tips... gärna en trovärdig hemsida, alltså inte http://www.levandehistoria.com, någon annan som upptäckt den?
Oj det hade inget med mitt arbete att göra... men hjälp mig gärna.

Mvh
Hampus den oförsående
:P

Skriv svar