Bästa författare
-
wrathchild
- Medlem
- Kontakt:
- SuperPalle
- Medlem
Jag har bara läst halva den innan den kom bort. Säg ingetallt för avslöjande, men är det en överraskning bortot slutet?YohimRapman skrev:Tycker faktiskt dostojevskijs "idioten" är bättre än "brott o straff". Den bästa boken jag läst utan tvekan.SuperPalle skrev:Dostojevskij, "brott och straff",
//Palle
Njaa.. jo det är det. det var absolut inte det slut jag förväntade migSuperPalle skrev:Jag har bara läst halva den innan den kom bort. Säg ingetallt för avslöjande, men är det en överraskning bortot slutet?YohimRapman skrev:Tycker faktiskt dostojevskijs "idioten" är bättre än "brott o straff". Den bästa boken jag läst utan tvekan.SuperPalle skrev:Dostojevskij, "brott och straff",
//Palle
Fast jag tycker slutet är den sämsta delen i boken..
tips: hitta den
Med historiska motiv?
Frans G. Bengtsson (Röde Orm)
Eiji Yoshikawa (Musashi - samurajen)
Mika Waltari (Ett otal böcker)
Ken Follett (Pillars of the Earth)
Umberto Eco (Ett otal böcker)
Robert Shea (Flamman och svärdet, Shike)
Pär Lagerkvist (Barabbas)
Jan Fridegård (Trägudars land-serien)
Robert Graves (Claudius-"serien")
Noah Gordon (The Physician)
och många fler...
Frans G. Bengtsson (Röde Orm)
Eiji Yoshikawa (Musashi - samurajen)
Mika Waltari (Ett otal böcker)
Ken Follett (Pillars of the Earth)
Umberto Eco (Ett otal böcker)
Robert Shea (Flamman och svärdet, Shike)
Pär Lagerkvist (Barabbas)
Jan Fridegård (Trägudars land-serien)
Robert Graves (Claudius-"serien")
Noah Gordon (The Physician)
och många fler...
Jag läser inte så mycket böcker skriven på gammalsvenska.
Eftersom jag är intresserad av militärhistoria och militäteknologi blir det för det mesta böcker som behnadlar sådant.
Tom Clancy blir det rätt mycket av, fast det lutar väl lite mer åt det amerikanska militära kulturella området (har snart läst ut alla Jack Ryan-böcker). Jag läser en massa faktalitteratur som jag köper från SMB också.
Annars älskar jag von Heidenstams Karolinerna.
Eftersom jag är intresserad av militärhistoria och militäteknologi blir det för det mesta böcker som behnadlar sådant.
Tom Clancy blir det rätt mycket av, fast det lutar väl lite mer åt det amerikanska militära kulturella området (har snart läst ut alla Jack Ryan-böcker). Jag läser en massa faktalitteratur som jag köper från SMB också.
Annars älskar jag von Heidenstams Karolinerna.
- SuperPalle
- Medlem
jasg vet ungefär var det är, Borgholm... Jag köper en ny pocket istället.YohimRapman skrev:Njaa.. jo det är det. det var absolut inte det slut jag förväntade migSuperPalle skrev:Jag har bara läst halva den innan den kom bort. Säg ingetallt för avslöjande, men är det en överraskning bortot slutet?YohimRapman skrev:Tycker faktiskt dostojevskijs "idioten" är bättre än "brott o straff". Den bästa boken jag läst utan tvekan.SuperPalle skrev:Dostojevskij, "brott och straff",
//Palle![]()
Fast jag tycker slutet är den sämsta delen i boken..![]()
tips: hitta den
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Jovisst bygger den på Barabbas i Bibeln, men det är en helt självständig och subjektiv bok (som för övrigt anses som en av Lagerkvists bästa). Det är alltså inte fråga om någon "dokumentär" bok om den bibliske gestalten, utan om en symbol för den moderna människan.Artificial skrev:är detta samma barabbas som i bibeln? Har man skrivit en hel bok om honomEngan skrev: Pär Lagerkvist (Barabbas)hur mycket kan man skriva om honom egentligen?
Jag röstar på Jules Verne. Han var verkligen före sin tid, och han lyckades i bokform att trollbinda många unga pojkar på 1800-talets slut. Min favorit är dock inte den mest kända, den heter Svarta havet runt på 80 dagar.
Handlar om en gubbe som ska gifta bort sin dotter, men han vill mest köpa tobak. Romantisk och rolig.
Handlar om en gubbe som ska gifta bort sin dotter, men han vill mest köpa tobak. Romantisk och rolig.
- Usquebaugh
- Medlem