Dom Olympiska spelens moderna 1800 och framför allt 1900 tals historia är väl värd att ta upp nu särskilt nu när det inom ett år stundar nya sommarspel. Aten ska arrangera dom olympiska spelen i mångas tycke 8 år för sent. Jag förstår dom för 1996 på spelens hundraårsjubileum så borde historisk relevans komma före Coca Cola pengar.
Men det var inte en grek utan det var en Fransman som skakade liv i spelen. Coubertin(kan vara felstavat) är mannen som skakade liv i spelen. Genom åren har spelen växt både i antal grenar och sporter. Mediabevakningen var nästan obefintlig till en början men idag är det världens största återkommande idrottsfest.
Genom åren har många minnevärda händelser ägt rum under dom moderna spelens relativt korta historia (om man jämför med hur länge dom antika spelen pågick innan dom bannlystes)
För mig började det 1984 då jag såg det för första gången på TV. Jag minns fortfarande denna raketman som flög över arenan. Och alla ballongerna och publiken som bildade flaggor från hela världen. Maffigt och från den stunden så älskade jag dessa spel och det gör jag fortfarande
Sedan dess har jag alla invigningar och avslutningsshower på Video från Barcelona 1992 till Salt Lake City 2002. Jag har tyvärr inte alla fakta brevcid mej så jag hoppas att denna tråden kan bli ett frossande i allt som handlar om dom moderna olympiska spelen.
Som avslutning måste jag säga att jag en dag planerar åka ner till det olympiska museet i Lausanne. Och det vore kul om nån som varit där kan berätta hur det var? Sedan ska jag tilägga att jag även planerar en resa till Aten nästa år under spelens mittenhelg.
Som avslutning till mitt inledande inlägg i denna tråd bjuder jag er på lite goa bilder.
Bågskytten som ska tända elden 1992 i Barcelona.

Barcelona 1992 den pampiga och mycket vackra invigningen. Med massor av musik färger och framförallt kultur när den är som bäst.
Cobi min favoritmaskot i Barcelona
Den mäktiga tändningen av elden i Seoul Sydkorea 1988

Invigningen av OS i Los Angeles 1984 Spelen som fick mig att gilla OS.

Poster från OS i Berlin 1936

Öppningsceremonin i Atlanta 1996 visst är det vackert.

Öppningsceremonin från OS i Sydney Australien som var vacker och magnifik.

Cathy Freeman tänder elden i Sydney 2000 Jag ryser varje gång jag ser detta.

Ännu en bild på Cathy Freeman och elden

Bild från Sydneys avslutnings ceremoni

En scen från OS i Moskva 1980